طرز تهیه نان شیرمال

به گزارش مجله پریها، نان شیرمال از آن دسته نان هایی است که برای خیلی از افراد نوستالژی به حساب می آید. این نان خوشمزه و شیرین را می توانید با کمی دقت در خانه تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

طرز تهیه نان شیرمال

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال

  • 3 لیوان سر خالی آرد گندم (می توانید از مخلوط بدون گلوتن سلینو بهره ببرید)
  • 1 لیوان شیر
  • یک دوم لیوان شکر
  • یک دوم لیوان کشمش
  • 1 عدد تخم مرغ
  • 1 قاشق غذا خوری پودر خمیر مایه
  • 100 گرم کره
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه نان شیرمال

پودر خمیر مایه را درون 2 قاشق آب ولرم بریزید و نصف قاشق شکر به آن اضافه کنید و 5 دقیقه به آن زمان دهید.

تخم مرغ، کره آب گردیده، شیر، شکر، خمیر مایه آماده گردیده و کمی نمک را با هم مخلوط کنید سپس آرد را کم کم به آن اضافه کنید تا یک خمیر لطیف به دست آید و در نهایت کشمش به آن اضافه کنید.

خمیری که به دست آورده اید را ورز دهید. این خمیر به دلیل لطافتی که دارد ممکن است کمی چسبندگی داشته باشد اما نیازی نیست به آن آرد اضافه کنید.

خمیر را به مدت سه ساعت داخل کاسه ای بگذارید و روی آن را بپوشانید. پس از این مدت زمان خمیر را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید. هر تکه را به صورت نوار بلند در آورید و مانند موهای بافته گردیده آن ها را در هم بپیچید. یا هر شکل دیگری که تمایل داشتید تهیه کنید.

مقداری کره آب گردیده و 1 عدد زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و با قلمو روی خمیرها بزنید، در صورت تمایل می توانید مقداری کنجد نیز روی آن بپاشید، خمیرهای آماده را درون سینی فر قرار دهید و 20 دقیقه به خمیرها استراحت دهید.

پس از استراحت سینی را درون فری که از قبل با درجه حرارت 180 درجه سانتی گراد روشن نموده اید و گرم گردیده است به مدت 15 دقیقه قرار دهید، در سرانجام پخت می توانید گریل بالا را 2 دقیقه روشن کنید تا روی نان ها طلایی گردد، نان ها را پس از خنک شدن سرو کنید.

خمیر را تا حدی باید ورز دهید که مواد باهم ترکیب شوند، ورز دادن بیش از حد موجب خشکی خمیر و ترک خوردن نان ها خواهد شد.

در صورت تمایل می توانید مقدار شکر را 2 برابر کنید، استفاده از کشمش اختیاری است و می توانید به جای آن از گردو بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 19 مهر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 638

به "طرز تهیه نان شیرمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان شیرمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید