طرز تهیه شیره خرما بهترین جایگزین طبیعی عسل

به گزارش مجله پریها، در این مطلب دستوالعمل تهیه شیره خرما را به شما عزیزان آموزش داده ایم.

طرز تهیه شیره خرما بهترین جایگزین طبیعی عسل

به گزارش، شیره خرما یکی از آن جایگزین های سالم و طبیعی عسل و قند است که علاوه بر داشتن قند دارای خواص مفید خرما نیز هست. در جنوب ایران یکی از خوراکی های سنتی و اصیل ارده شیره است که در واقع تلفیقی از شیره خرما و ارده کنجد است. این خوراکی بیشتر برای فصول سرد مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مقوی و پر انرژی است و در گذشته یکی از میان وعده های دانش آموزان مدرسه به حساب می آمد.

وقتی به گذشته بر می گردم روز هایی را بخاطر می آورم که در اواخر تابستان هر سال، بخش زیادی از خرما های جمع آوری شده یا خریداری شده از بازار ها به صورت شیره خرما در می آمد تا به هنگام فصول سرد یک صبحانه سالم را فراهم آورد. یک نکته را که ضروری است به شما خاطر نشان کنم در صورتی که قصد دارید به جنوب ایران سفر کنید به یاد داشته باشید که در آن محل ارده شیره به دو نام ارده و شیره و ارده و سیلون به فروش می رسد. ارده سیلون همان ارده و شیره با شیره خرمای واقعی است، چون در ارده و شیره عادی، شیره خرما ترکیبی است از شیره خرما با سایر شیره های دیگر و یا کارامل که نمی تواند ارزش تغذیه ای شیره خرما را به طور کامل داشته باشد.

شیره خرما یک شربت قرمز رنگ غلیظ و گاهی هم قهوه ای است که مزه میوه ای دارد و فقط در تهیه آن از خرما استفاده می گردد. تهیه این شربت نه سخت است و نه گران (به خصوص اگر خرمای زیادی را یکجا خریداری نموده باشید). این شربت جایگزین سالم برای سایر نوشیدنی های مایع مانند عسل است به خصوص اگر شما وگان باشید که این به کار شما می آید.

از سوی دیگر شیره خرما مناسب شیرینی جات است و همچنین از خرمایی بدست می آید که دارای خواص تغذیه ای مناسب است. درست است که برخی از خواص تغذیه ای خرما به هنگام بدست آمدن شیره از میان می رود، اما در مقایسه با سایر شیرین کننده های دیگر هنوز دارای مقداری مواد معدنی مغذی از جمله پتاسیم و کلسیم است.

روشن است که شیره خرما هم مثل بسیاری از مواد شیرین دارای قند بالایی است و برای افراد دیابتی چندان توصیه نمی گردد، اما اگر شما جزو افرادی هستید که مشکل دیابت ندارید و می خواهید یک شیرین کننده دیگر را به عوض شکر سفید یا قهوه ای امتحان کنید این شربت گزینه خوبی برای شماست. بهر حال این شربت علاوه بر ظاهری زیبا می تواند در بسیاری از غذا ها و شیرینی ها کاربرد داشته باشد. علاوه بر اینکه بسیار هم آسان و ارزان است.

خرمای هسته گرفته: 500 گرم (شما می توانید از هر نوع خرمایی بخصوص خرما هایی با پوست ضخیم بهره ببرید)

آب: 1 لیتر یا 4 پیمانه

1. خرما ها را به صورت قطعاتی درشت خرد کنید.

2. خرما را در آب جوش به مدت 20 دقیقه بخیسانید تا ناخالصی های آن جدا گردد. آبی که خرما را در آن خیساندید دور بریزید.

3. خرمای خیسانده را در یک قابلمه بزرگ در دار همراه با یک لیتر یا 4 پیمانه آب بریزید. آب را به آرامی به نقطه جوش برسانید، بگذارید به آرامی و با حرارتی بسیار ملایم به مدت 1 تا 2 ساعت بپزد (اگر زمان داشته باشید 2 ساعت بهتر است).

4. بعد از گذشت این زمان گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مخلوط شما خنک گردد.

5. یک ابکش را روی یک کاسه بگذارید و روی آن هم یک کیسه پنیر یا پارچه تنظیف چند لایه بگذارید یا از کیسه ماست یا شیر آجیلی بهره ببرید.

6. کیسه را فشار دهید تا تمام آب خرمای پخته شده از کیسه بخوبی خارج گردد. اگر مواد شما زیاد است ضروری است که هر بار مقداری از مواد را در کیسه بریزید تا آب آن کامل خارج گردد. شما حدود 2 پیمانه مایع خواهید داشت.

7. آب خرما را درون یک قابلمه بریزید و بگذارید به ملایمت و آرامی بجوشد. بگذارید حدود 45 دقیقه تا یکساعت با درب باز بجوشد تا زمانی که آب اضافی تبخیر گردد و شربت تقریبا به نصف میزان قبلی برسد. اگر یک قاشق را درون آن فرو کنید، شربت باید پشت قاشق را بپوشاند البته شربت پس از سرد شدن غلیظتر خواهد شد.

8. اگر این حالت شیره خرما به نظر شما رقیق است می توانید آن را دوباره روی گاز بگذارید تا مقدار بیشتری از آب آن خارج گردد، اما مراقبت باشید تا زیاد هم غلیظ و سفت نگردد البته شربت خیلی غلیظ رنگ تیره ای خواهد داشت و این رنگ قرمز زیبا را به شما نخواهد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 اسفند 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1662

به "طرز تهیه شیره خرما بهترین جایگزین طبیعی عسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیره خرما بهترین جایگزین طبیعی عسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید