طرز تهیه ساده انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا

به گزارش مجله پریها، نار پلو یا انار پلو با مرغ یا گوشت گوسفند از جمله غذاهای خوشمزه برای شام شب یلداست که در شهرهایی مثل قزوین و شیراز بسیار محبوب است. به نظر می رسد از دیرباز علاوه بر مصرف انار به صورت میوه، شیرینی، دسر، انواع آب میوه، اسموتی و دمنوش استفاده از آن برای طبخ غذاهای شب چله همواره مورد توجه بوده است. طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا را در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه ساده انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا

مواد لازم انار پلو مجلسی با مرغ برای 6 نفر

  • برنج 4 پیمانه
  • انار دانه گردیده: 1 و ½ پیمانه
  • سینه مرغ: 700 گرم
  • پیاز: 2 عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • پودر تخم گشنیز: 1 قاشق چایخوری
  • گشنیز تازه و ساطوری خرد گردیده: 1 پیمانه
  • زعفران دم نموده: 4 قاشق غذاخوری
  • خلال پسته: 20 گرم
  • خلال بادام: 20 گرم
  • کشمش: 30 گرم (اختیاری)
  • کره: 100 گرم
  • روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا

1- برای درست کردن انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا ابتدا گوشت سینه مرغ را خوب بشورید و همراه با یک عدد پیاز، مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بپزید. زمانی که گوشت سینه مرغ خوب پخت اجازه دهید کمی سرد گردد سپس گوشت مرغ را ریش ریش کنید. یک روش دیگر این است که سینه مرغ را به قطعات مکعبی کوچک تر تقسیم کنید و بپزید. در این فاصله کشمش، خلال پسته و بادام را چند دقیقه در آب خیس کنید.

2- برای تهیه مایه انار لای برنج ابتدا یک عدد پیاز را خلالی خرد کنید و در مقدار کره تفت دهید تا سبک گردد. برای این که کره نسوزد و سیاه نگردد کمی روغن مایع به کره در حال آب شدن روی حرارت اضافه کنید. حالا تکه های سینه مرغ ریش گردیده یا مکعبی خرد گردیده را به پیاز در حال تفت اضافه کنید، بعد از حدود یک دقیقه گشنیز ریز خرد گردیده، فلفل و زردچوبه و پودر تخم گشنیز را اضافه کنید و باز هم تفت دهید. در این مرحله می توانید یک قاشق غذاخوری زعفران آب نموده روی مرغ ها بریزید. در دو دقیقه پایانی تفت دادن دانه های انار را اضافه کنید و به مدت دو دقیقه تفت دهید.

3- برنج را طبق روال همیشه در آب جوش نیم پز و آبکش کنید. برای این که انار پلو شما شفته نگردد برنج را به اصطلاح دان آبکش کنید، همین که روی دانه های برنج یک یا دو ترک افتاد زمان آبکش کردن برنج است. یک روش دیگر این است که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت فشار دادید اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد.

4- برای ته دیگ انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا می توانید از نان یا سیب زمینی بهره ببرید. در این صورت مقداری روغن مایع کف قابلمه بریزید و بعد از این که داغ شد ورقه های نان یا سیب زمینی را کف قابلمه بچینید. یک لایه از برنج را کفِ قابلمه ریخته، سپس مایه گوشت مرغ و انار را روی برنج بریزید. بقیه مایه را به همین ترتیب، لابه لای برنج بریزید و در آخر، روی آن را با برنج بپوشانید. درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار برنج بلند گردد.

5- کره را با 3 قاشق غذاخوری روغن مایع، روی حرارت ملایم داغ کنید. زمانی که بخار برنج بلند شد، آن را روی برنج بریزید. بقیه زعفران را نیز در گوشه ای از برنج بریزید و درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا برنج به مدت 30 دقیقه دم بکشد. خلال پسته، خلال بادام و کشمش را به طور جداگانه در روغن روی حرارت ملایم تفت دهید. و پلو را سرو کنید، مخلفات خلال پسته و بادام کشمش را روی پلو ریخته و در کنار ته دیگ سیب زمینی سرو کنید.

نکات مهم انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا

*به جای گوشت مرغ می توانید از گوشت ران گوسفند بهره ببرید. در این صورت در یک قابلمه کمی روغن مایع بریزید و گوشت گوسفند را همراه مقداری فلفل سیاه به روغن اضافه نموده و روی حرارت ملایم تفت دهید تا آبِ گوشت کاملاً کشیده و قهوه ای رنگ گردد. یک پیمانه آب به آن گوشت در حال سرخ شدن اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید، سپس حرارت را ملایم کنید تا گوشت به مدت 2 الی 3 ساعت بپزد. پس از پخت، مقداری نمک به آن اضافه نموده و اجازه دهید آب گوشت کاملا کشیده گردد. سپس طبق همان روال گوشت مرغ آن را ریش ریش نموده و با مواد لازم تفت دهید.

*می توانید برای درست کردن انار پلو از کشمش هم بهره ببرید چون انار پلو قزوینی کشمش هم دارد. در این صورت همان طور که گفتیم کشمش را همراه با خلال پسته و بادام تفت دهید و روی انار پلو بریزید.

*شیرازی های از پوست خلال پرتقال هم برای طبخ انار پلو استفاده می نمایند.

*استفاده از گشنیز بستگی به سلیقه شما دارد. قزوینی ها و شیرازی ها برای درست کردن انار پلو مجلسی با مرغ شب یلدا از گشنیز هم استفاده می نمایند.

*به ادویه ای انار پلو می توانید پودر تخم گشنیز هم اضافه کنید اما در صورت حذف آن هم مسئله ای پیش نمی آید.

شما هم به ما بگویید غذای سنتی شهرتان به عنوان شام شب یلدا کدام یک از انواع خوراک، پلو یا آش های مخصوص این شب باستانی است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 22 دی 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1280

به "طرز تهیه ساده انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ساده انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید