ضرورت رشته مراقبت سلامت برای حمایت از سالمندان

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرگزاری مهر، همایون هاشمی، در واکنش به انتقاد رئیس سازمان نظام پرستاری طرح از تصویب رشته مراقبت سلامت، گفت: ایجاد رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد که برحسب نیاز و شرایط موجود در بستر حوزه سلامت، سالانه در سرفصل‌های برخی رشته‌ها تغییراتی ایجاد می کنند و شاید رشته‌ای را نیز اضافه کنند.

ضرورت رشته مراقبت سلامت برای حمایت از سالمندان

وی ادامه داد: ایجاد یک رشته دانشگاهی قطعا کارشناسی شده است، به این معنا که باید از مسیرهای قانونی و کمیته‌های آموزشی و اعتبارسنجی بگذرد، در نهایت هم شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید آن را تایید کند، بنابراین ریل‌گذاری مشخصی برای آن وجود دارد.

هاشمی یادآورشد: بی‌تردید برای حذف یا اضافه کردن یک رشته دانشگاهی مراحل قانونی وجود دارد، بنابراین نمی‌توان فی‌البداهه ایجاد رشته مراقبت سلامت را زیرسوال برد، اما اگر سرفصل‌های آن با رشته پرستاری مشابهت دارد به این موضوع برمی‌گردد که پیش از این ذیل رشته پرستاری هم رشته‌های بهیاری و کمک بهیار را داشتیم و هر کدام از این رشته‌ها هم تعاریف خود را داشت.

وی اظهار کرد: البته چارچوب وظایف و ماموریت‌های پرستاری در محیط‌های بیمارستانی و مهم‌تر از آن چارچوب آموزشی آن مشخص است و چه بسا رشته مراقبت سلامت هم ذیل پرستاری قرار گرفته باشد و یک سری خدمات بین پرستاری و بهیاری را ارائه دهد.

هاشمی با تاکید بر اینکه ایجاد رشته مراقبت سلامت با رویکرد حمایت از سالمندان اقدامی قابل تحسین است، تصریح کرد: ما در آینده باید به بخش‌های جمعیتی مختلفی خدمات ارائه دهیم، چرا که کشور به سمت افزایش جمعیت سالمندی پیش می‌رود، کما اینکه در یک دهه آینده با افزایش بیش از دو برابری جمعیت سالمندان مواجه خواهیم شد، از سوی دیگر در شرایط کنونی 10 میلیون نفر جمعیت معلول در کشور وجود دارد که از این تعداد 4 میلیون نفر دارای معلولیت خیلی شدید و شدید هستند.

وی عنوان کرد: بی‌تردید برای ساماندهی این جمعیت باید از هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و نیروی انسانی آموزش‌دیده را برای ارائه خدمات به آنها آماده کنیم، بنابراین ایجاد رشته مراقبت سلامت نمی‌تواند محل نگرانی برای رشته پرستاری در جهت فعالیت در بازار کار باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: اگر سازمان نظام پرستاری در این مورد مشکلی دارد می تواند این موضوع را در قالب مکاتبه با کمیسیون بهداشت مجلس ارائه دهد تا در صورت لزوم ورود پیدا کنیم، چرا که همه ما حول یک محور تامین منافع ملی و توسعه کشور در حوزه منابع انسانی فعالیت می‌کنیم و به این دلیل که در حوزه سلامت نقطه نظر مشترکی داریم، قطعا به یک نتیجه واحد هم دست خواهیم یافت.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 21 مرداد 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 210

به "ضرورت رشته مراقبت سلامت برای حمایت از سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت رشته مراقبت سلامت برای حمایت از سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید