طرز تهیه سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی

به گزارش مجله پریها، سوپ از قدیم الایام غذایی شفابخش برای درمان بیماری ها به خصوص در فصول سرد سال بوده است. در حقیقت سوپ یکی از نخستین و البته ساده ترین غذاهایی بود که به دست بشر پخته شد. تاریخچه مختصری درباره سوپ و طرز تهیه سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی (vichyssoise) به مناسبت 18 نوامبر روز جهانی این سوپ خوشمزه را از سایت All Recipes در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی

تاریخچه غذایی خوشمزه و مقوی به نام سوپ

آن طور که از شواهد و مدارک پیداست تاریخچه پخت غذایی شبیه سوپ در ظروف سفالی و بر روی آتش به 5000 سال پیش از میلاد مسیح برمی شود. در حقیقت بعد از این که انسان توانست ظروف سفالی را بسازد و از آن برای پخت غذا روی آتش استفاده کند، سفره غذایی اش گسترده تر و متنوع تر شد. اصلا می دانستید فلسفه انتخاب نام مکانی به نام رستوران برای صرف غذا، پخت غذای سوپ بوده است؟ در واقع رستوران مکانی بود که در آن جا سوپ فروخته یا سرو می شد. برخی هم معتقدند غذایی به نام سوپ با شکل و شمایل امروزی دستپخت برده ای مصری به نام منس بوده که برای رفع گرسنگی از آشپزخانه سلطنتی فرعون یک مرغ دزیده بود. بعد از این که سوپ مرغ منس آماده شد نگهبانان قصر او را دستگیر کردند و پیش فرعون بردند تا مجازات شود. اما همین که فرعون یک قاشق از سوپ چشید طعم این غذای جدید را پسندید و منس آنقدر خوش شانس بود که بعد از این اتفاق به جای مجازات مرگ، لقب آشپز سلطنتی را از آن کند.

در قرن شانزدهم میلادی برای نخستین بار سوپ به عنوان غذایی برای فروش پخته شد و فردی که بانی پخت و فروش سوپ شده بود نام مکانی که در آن جا پاتیل سوپش را برای فروش گذاشته بود را رستوران گذاشت. حالا دیگر بعد از هزاران سال از پخت اولین سوپ به دست بشر، اقوام مختلف سوپ سنتی خودشان را دارند و آن را در کنار سوپ های محبوب بین المللی معمولا در مراسم خاص یا روزهای عادی سرو می کنند. از سوپ برش روس ها گرفته تا سوپ تخم کبوتر در چین از جمله سوپ های مشهور و سنتی در سرتاسر دنیا هستند. به نظر می رسد محبوبیت غذایی به نام سوپ سبب شد تا نوع آماده و خشک آن هم به بازار بیایید تا در مدت زمانی کوتاه یک کاسه سوپ سر میز ناهار یا شام بیاید. تاریخچه سوپ های آماده هم به سال 1897 میلادی برمی شود که یک دانشمند شیمیدان با حذف آب سوپ، آن را تبدیل به یک غذای آماده و آسان پز کرد. سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی یکی از محبوب ترین سوپ ها در فرانسه و سرتاسر اروپاست که به خصوص در روزهای سرد سال هواخواهان زیادی دارد. دانستن دستور پخت این سوپ ساده و لذیذ و مفید خالی از لطف نیست.

سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی

مواد لازم

کره: یک قاشق غذاخوری

تره فرنگی: 3 عدد حلقه ای خرد شده

پیاز: یک عدد ریز خرد شده

سیب زمینی: 5 عدد پوست گرفته و نازک خرد شده

نمک و فلفل قرمز و سیاه: به مقدار دلخواه

پودر آویشن: ¼ قاشق مرباخوری

مرزنگوش خشک شده: ½ قاشق چایخوری

برگ بو: 1 عدد

آب مرغ: 5 فنجان

خامه سنگین زده شده: ¼ فنجان

طرز تهیه سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی

برای تهیه سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی، ابتدا در یک قابلمه بزرگ کره را روی حرارت ملایم گاز آب کنید. تره فرنگی و پیازهای خرد شده را به کره اضافه کنید و تفت دهید. درب قابلمه را به مدت 10 دقیقه بگذارید تا پیاز و تره فرنگی روی شعله ملایم گاز نرم و سبک شوند. بعد از ده دقیقه سیب زمینی های ریز و نازک خرده شده را اضافه کنید و با نمک و فلفل سیاه و قرمز به اندازه دلخواه مزه دار کنید. حالا آویشن، مرزنگوش و برگ بو را اضافه کنید و خوب هم بزنید. به مدت 12 دقیقه دیگر درب قابلمه را بگذارید تا تمام مواد روی حرارت ملایم بپزند. در مرحله بعد آب مرغ را اضافه کنید و حرارت را کمی زیاد کنید تا محتویات قابلمه به جوش بیاید.

بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید. 30 دقیقه زمان برای پخت کامل سوپ در این مرحله کافی است. بعد از 30 دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و سوپ را در غذاساز یا میکسر بریزید و میکس کنید. اجازه دهید سوپ سرد شود و سپس قنادی سنگین و زده شده را به سوپ اضافه کنید. اگر دوست دارید سوپ را داغ میل کنید بعد از اضافه کردن خامه و هم زدن آن دوباره سوپ را روی شعله ملایم گاز گرم کنید. شعله گاز باید آن قدر ملایم باشد که خامه داخل سوپ تغییر شکل ندهد و به اصطلاح بریده نشود. ممکن است دستورهای دیگری هم برای پخت سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی وجود داشته باشد، اما این دستور طرز تهیه کلاسیک سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی است،. این سوپ خامه ای خوشمزه را می توانید با نان میل کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 آذر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1031

به "طرز تهیه سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سوپ فرانسوی خامه ای با تره فرنگی و سیب زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید