خواص شلغم ؛ از سرماخوردگی تا سرطان

به گزارش مجله پریها، با آغاز فصل سرما یکی از گیاهانی برای سرماخوردگی و از این قبیل بیماری ها بسیار مفید است، شلغم است. این گیاه دارویی علاوه بر بهبود سرماخوردگی برای پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب، یاری به هضم، تنظیم متابولیسم، افزایش گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می گردد.

خواص شلغم ؛ از سرماخوردگی تا سرطان

شلغم چیست؟

شلغم سبزی ریشه دار و با پوستی سفید است که برای مصرف انسان و خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد. نام علمی این گیاه براسیکا راپا است و معمولا در آب و هوای معتدل در سراسر دنیا رشد می نماید. این گیاه به خاطر ارزش غذایی و طعم ریشه اش کشت می گردد.

برگ های شلغم از نظر خواص شبیه به ریشه آن هستند. این برگ ها تلخ هستند و مانند برگ های خردل باید جوشانده شوند تا طعم بهتری پیدا نمایند. شلغم ها بیش از دو هزار سال است که صندلی ویژه ای در رژیم غذایی انسان ها پیدا نموده اند. کشورهایی از جمله برزیل، انگلستان، ژاپن، ایران، ایالات متحده آمریکا و نروژ از شلغم در تهیه انواع سوپ و غذاهای مخصوص شان استفاده می نمایند.

حقایقی درباره خواص شلغم

این گیاه ریشه ای دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی و مواد مغذی است که بدن برای عملکرد بهتر به آن ها احتیاج دارد. شلغم سرشار از کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم و حاوی ویتامین هایی از جمله ویتامین C، فولات و ویتامین B3 یا نیاسین است. شلغم دارای فیبر زیاد و کالری پایین است و از نظر قیمتی به صرفه است. بنابراین یک انتخاب منطقی برای گنجاندن در رژیم غذایی است.

بهبود سلامت قلب

شلغم دارای فیبر و پتاسیم است که بدن ما برای عملکرد مناسب به آن ها احتیاج دارد. پتاسیم موجود در شلغم به عنوان یک وازودیلاتور عمل می نماید و باعث کاهش فشار عروق خونی و شریان های خون می گردد. این امر از بروز حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می نماید. از سوی دیگر، فیبر به از بین بردن کلسترول اضافی از قلب و دفع آن یاری می نماید.

یاری به هضم

مصرف فیبر فرایند هضم را بهبود می بخشد. فیبر به درمان یبوست، اسهال، نفخ و هم چنین مسائل معده یاری می نماید. فیبر موجود در شلغم باعث افزایش حجم مدفوع گردیده و حرکت آن را در روده آسان تر می نماید.

بهبود گردش خون

وجود مقدار کافی از آهن در این گیاه برای افرادی که دچار کم خونی هستند، بسیار مفید است. آهن به فراوری سلول های قرمز یاری می نماید. بدن برای اکسیژن رسانی، ترمیم و عملکرد مناسب سیستم هایش به سلول های قرمز خون احتیاج دارد. بنابراین آهن بیشتر به معنای خون رسانی بهتر به تمام اندام های بدن است.

تقویت سیستم ایمنی

مقادیر زیاد ویتامین C و اسید اسکوربیک موجود در شلغم، تقویت نماینده های خوبی برای سیستم ایمنی بدن هستند. ویتامین C می تواند فراوری گلبول های سفید و آنتی بادی ها را افزایش دهد. علاوه بر ویتامین C، شلغم مانند یک آنتی اکسیدان عمل نموده و مسائل مزمن سلامتی مانند سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

بهبود سلامت استخوان

کلسیم موجود در شلغم می تواند به رشد و ترمیم استخوان ها در بدن ما یاری کند. کلسیم برای افزایش تراکم معدنی استخوان لازم است. به خصوص زمانی که با افزایش سن ممکن است به آرتریت و پوکی استخوان دچار شویم. اگر می خواهید از این مسائل به دور باشید، غذاهای غنی از کلسیم مانند شلغم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

جلوگیری از سرطان

علاوه بر ویتامین C، سطح قابل توجهی از ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن شلغم مانند آنتی اکسیدان در بدن عمل می نمایند. این آنتی اکسیدان ها قبل از این که رادیکال های آزاد بتوانند جهش های سلولی بیشتری ایجاد نمایند و باعث بروز سرطان شوند، آن ها را خنثی می نمایند.

مبارزه با التهاب

اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین K موجود در برگ شلغم، هر دو از موادی هستند که برای بیماری های التهابی مفیدند. این چربی های خوب التهاب را کاهش داده و سطح کلسترول بدن را متعادل می نمایند. برگ های شلغم را بجوشانید و از مزایای آن بهره ببرید. به خصوص اگر از نقرس، التهاب مفاصل یا درد مزمن رنج می برید.

افزایش متابولیسم

ویتامین های گروه B اغلب نادیده گرفته می شوند، اما درواقع بدون آن ها، کنترل فرآیندهای هورمونی و آنزیمی ما بسیار سخت خواهد بود و تمام اعمال بدن ما به خطر می افتند. ریشه های شلغم دوز سالم ویتامین B را به بدن می رسانند و اطمینان می دهند که همه سیستم های بدن ما به درستی کار می نمایند و سطوح هورمونی ما پایدار هستند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 7 آذر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 948

به "خواص شلغم ؛ از سرماخوردگی تا سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شلغم ؛ از سرماخوردگی تا سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید