خواص اسفناج برای سلامتی

به گزارش مجله پریها، اسفناج یکی از سبزی های برگ سبز است که چند هزار سال پیش در نواحی آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا کشت گردیده است. طبع این سوپر سبزی، سرد است و بهترین نوع آن در فصل زمستان و اوایل فصل بهار رشد می نماید. این سبزی دارای بیش از ده آنتی اکسیدان و مقادیر قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین C، ویتامین A و منگنز، روی، آهن، کلسیم و سلنیوم و کلروفیل و کلروپلاست است که برای سلامت پوست و مو و جلوگیری از بیماری ها مفید است. در این مقاله می خواهیم درباره خواص اسفناج صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

خواص اسفناج برای سلامتی

خواص اسفناج

جلوگیری از سرطان

براساس تحقیقات، مصرف سبزیجات برگ سبز و انواع کلم ها به طرز چشم گیری از بروز سرطان جلوگیری می نماید. این سبزیجات در پیشگیری از ابتلا به چند سرطان مثل سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان پروستات نقش دارد. اسفناج در حقیقت موجب کاهش روند سلول های سرطانی می گردد.چون با داشتن آنتی اکسیدان هایی مثل نئوزانتین و ویولازانتین جلوی آسیب رسیدن به دی ان ای را می گیرد. کارتنوئید موجود در اسفناج از بروز جهش در سلول ها جلوگیری می نماید. جهش سلولی عامل ایجاد و رشد سلول های سرطانی است.

اسفناج حاوی رنگ دانه هایی مثل کلروپلاست و کلروفیل است که خود ضد سرطان هستند و مواد سرطان زا را از بدن خارج می نماید.

جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

یکی از فاکتور های پرخطری که در بدن وجود دارد، التهاب است که نشانه ای از ابتلای بدن به بیماری های قلبی است. محققان نتیجه گرفتند که نیتریک اسید موجود در این سوپر سبزی به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون یاری نقش دارد. آنتی اکسیدان های اسفناج هم عاملی برای کاهش التهاب بدن هستند.

علاوه بر این ها ترکیباتی که در اسفناج هستند، مواد مضری که داخل رگ ها فراوری می شوند را پاک می نمایند و سطح کلسترول را پایین می آورند. فیبر موجود در اسفناج باعث کاهش کلسترول و کاهش جذب گلوکز می گردد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص اسفناج، تقویت سیستم ایمنی بدن است. اسفناج منبع غنی ای از ویتامین آ و ث است که هر دوی آن ها به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند. خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین ها سیستم بدن را در برابر هر گونه ویروس، باکتری تقویت می نماید. از طرفی کاهش التهاب باعث کاهش آسیب سلولی و سالم نگه داشتن دستگاه گوارش می گردد.

آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج از بروز ابتلا به بیماری های لثه و عفونت دهان و دندان جلوگیری نموده و برای سلامت چشم وپوست صورت مفید هستند.

جلوگیری از دیابت

از خواص اسفناج، جلوگیری از دیابت را هم می توان نام برد. استروئید های موجود در اسفناج، متابولیسم گلوکز را افزایش می دهد. به این ترتیب قند خون ثابت مانده و بالا نمی رود.

ترکیبات موجود در اسفناج خطر عوارض دیابت را کاهش می دهد. بیماران دیابتی ممکن است به خاطر ناراحتی شان به بیماری هایی دیگری مثل ناراحتی قلبی، کوری، اختلالات عصبی، احساس بی حسی در دست وپا و… مبتلا شوند. اسفناج موجب پیشگیری از این بیماری ها می گردد.

یاری به سلامت استخوان ها

اسفناج منبع خوبی از ویتامین K است که یکی از عوامل ساخت استخوان است. این ویتامین برای سالم نگه داشتن اسکلت بندی لازم است و برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان و شکستن استخوان ها مفید است.

محافظت از UV و سلامت پوست

نشان داده گردیده است که اسفناج به حفاظت از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش یاری می نماید. آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج مثل لوتین، و کورستین هر دو برای حفاظت از پوست از برابر آفتاب و نیز خارش پوست، اگزما، پوستی خشک و دیگر بیماری های پوستی مفید هستند.

میزان بالای ویتامین A به مرطوب ماندن پوست یاری می نماید. علاوه بر این، مقدار بالای ویتامین C در اسفناج به حفظ مناسب محتوای چربی پوست یاری می نماید. اگر مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، مانند اسفناج را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید، سرعت فراوری سلول های پوستی را بالا می برید و فراوری کلاژن را در پوست تان تحریک می کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 10 بهمن 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1387

به "خواص اسفناج برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص اسفناج برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید