حقایق جالب و باورنکردنی درباره فیل ها

به گزارش مجله پریها، به منظور افزایش آگاهی درباره این موجودات زیبا، باهوش و آرام، حقایق جالبی را درباره آن ها جمع آوری نموده ایم.

حقایق جالب و باورنکردنی درباره فیل ها

به گزارش فیل ها در مناطق جنوبی صحرای بزرگ آفریقا و بخش های جنوبی آسیا وجود دارند و بزرگترین حیوانات خشکی هستند. به طور کلی دو گونه فیل وجود دارد: فیل های آسیایی و آفریقایی. فیل ها موجودات شگفت انگیزی هستند که متاسفانه جمعیت آن ها به علت تخریب زیستگاهشان، به شدت در حال کاهش است.

فیل ها عاشق آب هستند. آن ها دوست دارند در آب شیرجه بزنند، شنا نمایند و در میان امواج بازی نمایند. مفاصلشان هم در آب کمی استراحت می نماید. فیل های ماده تا 50 سالگی می توانند بچه دار شوند. آن ها هر 2 تا 4 سال بچه دار می شوند و معمولا یک قلو و به ندرت دوقلو به جهان می آورند. داستان مست شدن فیل های آفریقایی در اثر خوردن میوه مارولای تخمیرشده حقیقت ندارد. آن ها این میوه را از روی زمین برنمی دارند و اگر این کار را نمایند 1400 عدد ضروری است تا رویشان اثر بگذارد. شکارچیان فیل ها را در درجه اول به خاطر عاجشان می کشند. با اینکه این کار غیرقانونی است، تقاضای زیاد برای عاج از سوی چین و قیمت بالای آن به شکارچیان انگیزه می دهد جنایتشان را ادامه دهند.

اگرچه خرطوم فیل ها بزرگ است و حدود 180 کیلوگرم وزن دارد، اما بسیار چابک است و می تواند اشیای ریز را بردارد، حتی یک دانه برنج! پوست فیل آنقدر حساس است که حتی مگسی را که روی آن می نشیند، احساس می نماید. نوزاد فیل باوجود وزن سنگینش، کمی پس از تولد می تواند بایستد. فیل ها از دوران باستان به عنوان حیوانات کاری برای انجام وظایف مختلف، از جمله شرکت در جنگ، استفاده می شدند. کار کردن با فیل ها خطرناک و مشکل بود و اغلب زنجیر و آزار داده می شدند. میانگین عمر فیل ها در حیات وحش 50 تا 70 سال است. پیرترین فیلی که تا به حال زندگی نموده لین وانگ، یک فیل آسیایی بوده که در سال 2003 و در سن 86 سالگی درگذشته است. فیل ها صدا های مختلفی فراوری می نمایند. شاید معروفترین آن ها صدای شیپور باشد که هنگام هیجان، ناراحتی یا عصبانیت فراوری می نمایند. آن ها می توانند صدای شیپور زدن یک فیل دیگر را از فاصله 9.5 کیلومتری بشنوند. لمس کردن شکل مهمی از ارتباط میان فیل هاست.

آن ها با زدن خرطوم هایشان به هم، سلام می نمایند فیل های پیرتر هم با خرطوم خود جوانتر ها را کتک می زنند تا آن ها را ادب نمایند. فیل ها احساسات انسانی مثل احساس شکست، غصه و حتی گریه دارند. آن ها عزیزانشان را به یاد می آورند و تا سال ها بعد از مرگ آن ها برایشان گریه می نمایند. نزدیکترین بستگان فیل ها پستانداران کوچک و گیاهخواری هستند که اغلب با جوندگان اشتباه گرفته می شوند. فیل ها از موش نمی ترسند. اما از مورچه و زنبور می ترسند. به همین دلیل کشاورزان در برخی کشور های آفریقایی برای حفظ مزارعشان از دست فیل ها از کندو های زنبور استفاده می نمایند. فیل ها می توانند به جلو و عقب حرکت نمایند، اما نمی توانند بپرند یا یورتمه بروند. آن ها آنقدر سنگین هستند که نمی توانند چهار پایشان را با هم از زمین بلند نمایند.

فیل ها هم مثل انسان ها، راست عاج یا چپ عاج هستند. مثلا اگر فیلی چپ عاج باشد، از عاج چپش برای جنگیدن، برداشتن اشیا یا کندن درختان استفاده می نماید و معمولا عاج چپش به مرور زمان کوتاهتر می گردد. فیل ها می توانند سیگنال های لرزه ای را با سلول های حسی پاهایشان تشخیص دهند؛ و وقتی ارتعاشات از پا به استخوان های شانه و گوش میانیشان منتقل می گردد می توانند صدا های عمیق را بشنوند. فیل ها از گل به عنوان ضدآفتاب استفاده می نمایند تا از پوستشان در برابر اشعه فرابنفش حفاظت نمایند. پوست فیل ها اگرچه سخت است، اما بسیار حساس است. بدون حمام گل که آن ها را از سوختگی، نیش حشرات، از دست رفتن رطوبت حفظ می نماید، پوستشان دچار آسیب های جدی می گردد. فیل ها در خوردن حریص هستند. آن ها می توانند روزی 16 ساعت و 270 کیلوگرم غذا بخورند. فیل ها هم مثل انسان خودشان را در آینه می شناسند. برخلاف بیشتر حیوانات که ابتدا دندان های شیری دارند و بعد دندان های اصلی و دائمی جایشان را می گیرند، چرخه جابجایی دندان های فیل ها در تمام عمرشان ادامه دارد. خرطوم فیل ها بیش از 40000 ماهیچه دارد. بزرگترین فیل جهان 11793.4 کیلوگرم وزن و 3.96 متر ارتفاع داشته است. فیل های ماده طولانی ترین دوره بارداری را در میان پستانداران دارند: 22 ماه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 آبان 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 897

به "حقایق جالب و باورنکردنی درباره فیل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب و باورنکردنی درباره فیل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید