با خواص و مضرات سرکه سیب آشنا شوید

به گزارش مجله پریها، سرکه سیب از جمله مواد غذایی جالبی است که کاربردهای فراوانی از جمله شستشو نیز دارد و همچنین با خواص زیادی که دارد در سلامتی نیز بسیار مفید است البته ممکن است با مصرف بیش از حد آن دچار مضراتی نیز شوید، در ادامه با خواص سرکه سیب همراه شما خواهیم بود.

با خواص و مضرات سرکه سیب آشنا شوید

ممکن است برای شما عجیب باشد که یک ماده غذایی، هم نقش یک لکه بر قوی را ایفا نماید، هم به پوست و موی شما شادابی ببخشد، هم خطر برخی امراض و بیماری ها را از شما دور کند، هم برای باغچه و حیوان خانگی تان به کار بیاد و هم اثاثیه خانه ی تان را برق بیندازد. حتما با شنیدن این حرف ها به فکر یک ماده غذایی صنعتی می افتید که با افزودن انواع و اقسام مواد خوراکی و غیر خوراکی و افزودنی های مجاز و غیرمجاز توانسته یک تنه از پس این همه کار بربیاید. اما باید گفت تمامی این خواص مفید و کارآمد در یک ماده طبیعی همه کاره جمع گردیده است: سرکه سیب. خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی سرکه سیب، آن را به یک ارتش یک نفره تبدیل نموده است که علاوه بر حفظ سلامتی و زیبایی بدن و تمیزی محیط اطراف مان، به شدت با امراض و ناپاکی ها می جنگد. در این مقاله سعی می کنیم تا فواید، کاربردها و خواص سرکه سیب را در سلامت، زیبایی، بهداشت و نظافت خانه آنالیز کنیم.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب دراثر تخمیر سیب با مخمرها تولید می شود. مخمرها قند موجود در سیب را به الکل تبدیل می کنند. سپس باکتری هایی به این مخلوط اضافه می شوند و الکل را به استیک اسید تبدیل می کنند. درحدود 5 تا 6٪ سرکه سیب از استیک اسید ساخته شده است. استیک اسید در دسته اسیدهای ضعیف قرار می گیرد. بااین حال مقادیر بالای آن خاصیت اسیدی نسبتا بالایی ایجاد می کند.

سرکه سیب علاوه بر استیک اسید، محتوی آب، سایر اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی است.

برخی مطالعات انجام گرفته بر روی جانوران و انسان ها نشان داد که استیک اسید و سرکه سیب می توانند به چربی سوزی و کاهش وزن، کاهش قند خون، افزایش مقاومت به انسولین و تنظیم سطح کلسترول و کاهش کلسترول کمک بکنند.

خواص سرکه سیب برای سلامتی

دیابت

آمارها نشان می دهد که تعداد مبتلایان به دیابت در دنیا حدود 346 میلیون و در ایران حدود 4 میلیون نفر است. با توجه به این عدد بزرگ، هر اقدام پیشگیرانه کوچک می تواند مفید باشد. یکی از فواید سرکه سیب پیشگیری از دیابت است. تحقیقات نشان می دهند که خوردن سرکه سیب به بهبود حساسیت انسولین (به خصوص در افرادی که در برابر انسولین مقاوم هستند) یاری می نماید و می تواند از دیابت نوع 2 پیشگیری کند یا حداقل آن را به تأخیر بیندازد.

گلودرد

آیا از گلودرد رنج می برید یا هیچ نشانه ای از بهبود آن نمی بینید؟ نگران نباشید، سرکه سیب یک ماده کاملا طبیعی برای درمان گلودرد است. یک چهارم فنجان سرکه سیب را با همین مقدار آب گرم ترکیب کنید و آن را قرقره کنید. این کار یک فضای اسیدی به وجود می آورد که میکروب های عامل سرماخوردگی را از گلوی شما می زُداید. یکی دیگر از این ترکیب ها، آب گرم، سرکه سیب، فلفل قرمز و عسل است. این ترکیب را بنوشید.

سینوزیت

هیچ چیزی خسته نماینده تر و ناراحت نماینده تر از گرفتگی بینی نیست. با سرکشیدن مخلوط آب و سرکه سیب، سینوس های خود را پاک کنید و نفس راحت بکشید. همان طور که سرکه سیب از فعالیت باکتری های رشددهنده میکروب های عامل گلودرد جلوگیری می نماید، می توانید از رشد باکتری های سینوس های خود جلوگیری نمایید. علاوه بر این، پتاسیم موجود در سرکه سیب می تواند بلغم هایی که در بینی شما خانه نموده اند را کوچک کند و در نهایت سینوزیت شما را درمان کند.

دل درد

یکی از فواید سرکه سیب برای سلامتی،خاصیت ضد درد آن در مواقع دل درد است. وقتی دچار دل درد می شوید (به علت یبوست، غذای مسموم یا نفخ)، نوشیدن مخلوط سرکه سیب و آب به درمان آن یاری می نماید، چرا که این ماده دارای خواص ضدباکتری و ضد ویروسی است.

دردهای عضلانی

هر ورزشکاری احتیاج به یک تسکین دهنده قوی برای دردهای عضلانی دارد. برخی بر این باورند که به خاطر وجود استیک اسید در سرکه سیب، استفاده موضعی از آن می تواند دردهای عضلانی را آرام کند. اگرچه هنوز از نظر علمی ثابت نگردیده اما استفاده از آن در هنگام وجود دردهای عضلانی خالی از فایده نیست.

خارش پوست

چه خارش پوست شما به علت نیش پشه یا پیچک سمی باشد چه حساسیت به برگ یک گیاه خاص، سرکه سیب می تواند این آثار دردناک و ناراحت نماینده را از بین ببرد. مقداری از این سرکه را روی محل خارش بمالید و منتظر بمانید که سرکه سیب کارش را انجام بدهد.

سم زُدایی

از آنجا که همه ما از رژیم های غذایی سم زُدا آگاهی داریم، اما افزودن یک یا دو قاشق سرکه سیب به رژیم غذایی می تواند گردش خون غدد لنفاوی را بهبود ببخشد که همین به بالا رفتن ایمنی بدن یاری می نماید.

سوء هاضمه

قبل از مصرف غذا، به خصوص زمانی که می دانید با خوردن غذا دچار این مشکل می شوید، مقداری سرکه سیب بخورید. یا از این روش سنتی نیز می توانید استفاده کنید: یک قاشق عسل و یک قاشق سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و 30 دقیقه پیش از غذا بنوشید.

کاهش وزن

آیا با خواص سرکه سیب برای لاغری آشنا هستید؟ سرکه سیب می تواند به کاهش وزن یاری کند. استیک اسید موجود در سرکه سیب، اشتهای شما را پایین می آورد، متابولیسم (سوخت وساز) بدن را بالا می برد و میزان حفظ آب بدن را کاهش می دهد. دانشمندان نیز عقیده دارند که سرکه سیب از هضم نشاسته در بدن جلوگیری می نماید و همین باعث می گردد که کالری بسیار کمتری وارد جریان خون گردد.

قند خون

چند قاشق سرکه سیب می تواند به متعادل سازی میزان قند خون یاری کند و تحقیقات زیادی ارتباط این دو را اثبات نموده است. در تحقیقی بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که انسولین دریافت نمی کردند نشان داد که خوردن 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب پیش از خواب منجر به کاهش سطح گلوکز بدن در روز می گردد. در تحقیق دیگری در دانشگاه آریزونا معین شد در افراد مقاوم در برابر انسولین که پیش از خوردن غذای پُرکربوهیدرات، مخلوط سرکه سیب و آب مصرف نموده اند، میزان قند خون پایین تر است. دانشمندان بر این باور هستند که اثر ضد قند خون اسید موجود در سرکه سیب عامل اصلی این اتفاق است.

انرژی زایی

نوشابه های انرژی زا را کنار بگذارید. اگر احساس خستگی می کنید، از یک ترکیب انرژی زای طبیعی استفاده کنید، ترکیبی شامل سرکه سیب به علت وجود پتاسیم و آنزیم در آن. این مواد انرژی زا به شما نیروی وصف ناپذیری می بخشد. یکی از این ترکیب ها، مخلوط 2 قاشق سرکه سیب به ازای 2 فنجان آب است که برای شیرین کردن آن می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

کلسترول

برای اثبات ارتباط میان سرکه سیب و توانایی آن در پایین آوردن کلسترول، احتیاج به تحقیقات بیشتر است اما در یک تحقیق در سال 2006 معین شد که استیک اسید موجود در سرکه سیب موجب کاهش کلسترول های بد در بدن موش ها شد. همچنین، در یک تحقیق در ژاپن معین شد که مصرف روزانه 15 میلی گرم سرکه سیب، کلسترول موجود در بدن افراد شرکت نماینده را کاهش داد.

رگ های واریسی

سرکه سیب برای رگ های واریسی بسیار سودمند است زیرا میزان گردش خون را در دیواره رگ ها بالا می برد و به خاطر خاصیت ضدالتهابی خود، تورم رگ ها را کاهش می دهد. سرکه سیب را با نارون کوهی ترکیب کنید و روی رگ های جریان دهنده خون بمالید. در عرض دو هفته شاهد آثار آن خواهید بود.

قارچ های پوستی و پا

ترکیب ضدباکتریایی و ضد قارچی سرکه سیب، آن را به یک ماده طبیعی فوق العاده برای درمان قارچ پوستی و پا تبدیل نموده است. هر روز دو بار این سرکه را روی نواحی قارچی بمالید. همچنین مخلوط روغن نارگیل و روغن پونه کوهی برای از بین بردن قارچ بسیار مفید است.

آلرژی های فصلی

یکی دیگر از خواص سرکه سیب، درمان آلرژی فصلی است. سرکه سیب مخاط را از بدن خارج می نماید و به زهکشی لنفاوی یاری می نماید. سرکه سیب همچنین از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می نماید و می تواند سینوس ها را پاک کند. برای درمان آلرژی، 2 قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب حل کنید و روزانه 3 بار میل کنید.

تنظیم PH بدن

سرکه سیب سرشار از استیک اسید است که به خودی خود دارای خاصیت اسیدی است اما در بدن بیشتر خاصیت قلیایی از خود نشان می دهد. متعادل سازی PH بدن می تواند خطر بیماری های مزمن مثل سرطان را کاهش دهد و به طور چشم گیری میزان انرژی را بالا ببرد.

پوکی استخوان

از آنجا که سرکه سیب به جذب کلسیم که یک ماده معدنی مهم در پیش گیری از پوکی استخوان است، یاری می نماید، این ماده یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش خطر پوکی استخوان محسوب می گردد. با نوشیدن سرکه سیب در هر وعده غذایی، جذب مناسب کلسیم برای تقویت استخوان های خود را تضمین خواهید کرد.

فرآیند پیری

با بالا رفتن سن علاوه بر بالا رفتن تجربه، علائم فیزیکی مثل چین و چروک پوست نیز نمایان می گردد. آنتی اکسیدان موجود در سرکه سیب می تواند از پیری زودرس جلوگیری کند و حتی به کاهش سرعت پیری نیز یاری کند. توانایی سرکه سیب در حفظ تعادل بازی/ اسیدی در بدن نیز نقش مهمی در این خصوص ایفا می نماید.

مقابله با رادیکال های آزاد

اگر تعداد رادیکال های آزاد بیشتر از حدی باشد که آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها بتوانند آن را کنترل نمایند، ممکن است باعث آسیب اُکسایشی (oxidative) به غشای سلولی، بافت ها، پروتئین ها و حتی DNA گردد و همین امر منجر به ابتلا به بیماری هایی مثل زخم معده، آمفیزم، التهاب مفاصل یا اختلالات سیستم ایمنی بدن می گردد. در حقیقت، علت تقریبا هر بیماری که به ذهن تان می رسد می تواند از رادیکال های آزاد باشد.

در حالی که از بین بردن کامل رادیکال های آزاد امکان پذیر نیست، اما می توان با خوردن آنتی اکسیدان هایی که مانع رادیکال های آزاد در آسیب به بدن می شوند، آثار آن را خنثی کرد. آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات مختلف و برخی مواد غذایی مثل سرکه سیب موجب کاهش رادیکال های آزاد بدن می شوند.

سیستم ایمنی بدن

فلور (flora) روده بخش بزرگی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهد. بهبود شرایط رشد باکتری های مفید توسط سرکه سیب می تواند به ارتقای ایمنی بدن یاری کند. مالیک اسید (جوهر سیب) موجود در سرکه سیب یک اسید ضد ویروس قوی است و شاید یکی از دلایل اینکه افرادی که به صورت روزانه سرکه سیب می خورند کمتر دچار سرماخوردگی می شوند همین باشد.

علاوه بر این، گفته می گردد که سرکه سیب خام و تصفیه نگردیده برای سیستم لنفاوی بدن مفید است و می تواند به شست وشوی غدد لنفاوی و از بین بردن مخاط یاری کند. سرکه سیب با گذشت زمان می تواند تراکم سینوس را بکاهد و میزان سرماخوردگی یا ابتلا به انواع آلرژی ها را پایین بیاورد.

سرماخوردگی و درمان سرفه

سرکه سیب، یک راهکار درمانی محبوب برای سرماخوردگی و سرفه است. یک قاشق چای خوری را با عسل و آب و گرم مخلوط کنید و بنوشید. اضافه کردن زنجبیل خرد گردیده به این ترکیب، اثر درمانی آن را بیشتر می نماید.

تسکین دردهای آرتروز

پتاسیم موجود در سرکه سیب می تواند برای تسکین دردهای آرتروز سودمند باشد زیرا از کلسیم سازی در مفاصل که عامل اصلی سفتی مفاصل است جلوگیری می نماید.

کاربرد سرکه سیب در زیبایی

درمان شوره سر

روش درمان شوره سر، سرکه سیب است. شستن سر با سرکه سیب می تواند با تغییر PH پوست سر و در نتیجه توقف رشد مخمر یعنی عامل اصلی شوره، آن را از بین ببرد. همچنین با این کار می توانید از شر چربی و خارش سر خلاص شوید. یک یا دو قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب مخلوط کنید و موهای خود را با آن بشویید. برای از بین بردن شوره، یک چهارم فنجان از سرکه سیب را با یک چهارم فنجان آب ترکیب کنید و آن را در یک اسپری بریزید. ترکیب را به موهای خود اسپری کنید و پیش از شستن آن را یک ساعت به همان حالت بگذارید.

شادابی پوست

همیشه مبارزه با جوش صورت، کاری سخت است و روش ها و مواد زیادی برای این کار وجود دارد. اما بدون شک سرکه سیب یک از بین برنده جوش مطمئن است که می تواند باکتری های سطح پوست را از بین ببرد. از سرکه سیب می توانید به صورت موضعی استفاده کنید یا آن را با آب رقیق کنید و روی صورت تان بمالید. کارشناسان سلامت پیشنهاد می نمایند علاوه بر این سرکه سیب را به صورت خوراکی مصرف کنید تا ناخالصی ها و سموم را از پوست خود بزدایید.

خوشبو نماینده بدن

همان طور که سرکه سیب می تواند هوای حمام را مطبوع کند، قادر است بوی بد را نیز از بدن دور نماید. برای از بین بردن باکتری های بدبو، مقداری از سرکه سیب را به زیر بغل خود بمالید. نگران نباشید: بوی سرکه از بین خواهد رفت و در جمع سایرین بوی سالاد نخواهید داد!

زگیل

بر خلاف اینکه فکر می کنیم فقط جادوگران زگیل دارند، باید گفت که زگیل برای هر کسی اتفاق می افتد. برای از بین بردن زگیل، از سرکه سیب استفاده کنید. به این صورت که: یک گلوله پنبه را در سرکه سیب بخیسانید و یک شب تا صبح روی محل زگیل بگذارید.

آثار سوختگی

بعد از گزیدگی، کنده شدن و قرمز شدن پوست، چیزی بدتر از آفتاب سوختگی شدید نیست. اما راهکار سرکه سیب است. حدودا یک فنجان از این سرکه را با آب استحمام (وان حمام) خود مخلوط کنید و با این کار این سوختگی ها را تسکین بدهید.

آثار کبودی

معمولا کبودی ها چه بی خبر بیایند و چه با اطلاع قبلی، آثارشان تا مدتی باقی می ماند. اما راهکار چیست؟ برای از بین بردن آثار بنفش رنگ آن باید از سرکه سیب استفاده کنید؛ خاصیت ضدالتهاب آن به حداقل کردن آثار آن یاری می نماید.

سفیدی دندان ها

یک کاربرد سرکه سیب برای سفیدی دندان ها است. گر می خواهید دندان های شما درخشندگی بیشتری داشته باشد، سرکه سیب راهکار خوبی است. می توانید مقداری از آن را روی دندان های خود بمالید و سپس با آب بشویید. همچنین می توانید از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید ترکیب دوسوم آب و یک سوم سرکه سیب را برای یک دقیقه در دهان خود قرقره کنید، اما حتما به یاد داشته باشید که صورت و دهان خود را خوب بشویید.

بوی بد دهان

یکی از خجالت آورترین مسائل بهداشتی بوی بد دهان است که می توان با سرکه سیب از شر آن خلاص شد. اما چگونه؟ سرکه سیب باکتری های به وجود آورنده بوی بد را می کشد. برای داشتن بوی خوش دهان، مقداری از آن را در دهان تان قرقره کنید یا یک قاشق چای خوری از آن را سر بکشید.

بوی بد پا

همان طور که سرکه سیب می تواند با بوی بد بدن مبارزه کند، قادر است تا این کار را با بوی بد پا نیز انجام دهد و همه اینها به خاطر توانایی سرکه سیب در متعادل سازی PH پوست است. با این کار، سرکه سیب باکتری های فراوری نماینده بوی بد پا را از بین می برد. یک دستمال کاغذی را با مقداری سرکه سیب بخیسانید و روی پاهای خود بمالید.

افترشیو (ژل بعد از اصلاح) طبیعی

به پوست تراشیده خود مقداری سرکه سیب بمالید. سرکه رقیق گردیده (نصف آب و نصف سرکه سیب) به تسکین پوست شما یاری می نماید. نگران نباشید، بوی این افترشیو طبیعی خیلی زود محو خواهد شد.

نرم نماینده و درخشان نماینده مو

از سرکه سیب می توان به عناون نرم نماینده و درخشان نماینده طبیعی مو نیز استفاده کرد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 1 فنجان آب مخلوط کنید و پس از شستن سر با شامپو، سرتان را با این محلول نیز بشویید. برای دریافت نتیجه بهتر، این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

بهبود تخلخل (پُر منفذی) مو

تخلخل مو، توانایی مو در جذب و حفظ رطوبت است. خاصیت اسیدی سرکه سیب می تواند با بستن پوسته مو، تخلخل آن را بهبود دهد. در نتیجه، مو رطوبت بیشتری حفظ خواهد نمود.

فرخوردگی و پیچ خوردگی مو

سرکه سیب سطح مو را صاف می نماید و به شانه و بُرس این امکان را می دهد که به خوبی در موها حرکت کند.

ریزش مو

خواص سرکه سیب باعث جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد مو می گردد.

کاهش فرخوردگی مو

با شستن موها با سرکه سیب پس از شست وشوی سر با جوش شیرین، می توان تارهای موی درخشان تری داشت، فرخودگی مو را کاهش داد و پوسته مو را بست.

خارش و خشکی پوست سر

سرکه سیب با دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی خود باعث درمان خشکی و خارش پوست سر می گردد.

موخوره

سرکه سیب می تواند پوسته مو را هموار سازد و به این ترتیب از و شکستگی مو جلوگیری می نماید.

قدرت تمیزکنندگی و کاربرد سرکه سیب در نظافت خانه

پُربار کردن باغچه

اگر باغچه شما به اندازه کافی زیبایی ندارد، باید از سرکه سیب یاری بگیرید. از سرکه سیب می توان هم به عنوان کود (به خصوص برای گیاهان دوست دار خواص اسیدی مثل بوته بلوبری و آزالیا) و هم ماده از بین برنده علف هرز استفاده کنید. سرکه سیب را روی محل رشد علف های هرز بریزید تا از این طریق از رشد آنها جلوگیری کنید. 300 میلی لیتر از سرکه سیب (با مقدار اسید 5 درصد) را با 38 لیتر آب مخلوط کنید و به عنوان کود روی خاک باغچه بریزید. با این کار دیگر احتیاجی به آفت کُش های سمی نیست.

کک های سطح بدن حیوانات خانگی

سرکه سیب می تواند برای دور نگه داشتن حیوانات پشمالوی تان از کک ها به شما یاری کند. سرکه سیب را با مقداری آب رقیق کنید و این محلول را روی پشم حیوان بمالید تا با رسیدن محلول به پوست، این آفات مزاحم را از بین ببرید (اما بهتر است قبل از این کار با دام پزشک مشورت کنید).

یک محلول پاک نماینده غیرسمی و همه کاره

اسپری ها و پاک نماینده های دیگر را کنار بگذارید و به یک ضدعفونی نماینده تازه روی بیاورید. با این حال، اگر برای تمیز کردن خانه خود از ترکیبات شیمیایی معمول استفاده می کنید، یک ماده غیرسمی و ضد باکتری را از دست داده اید. فقط مقداری سرکه سیب را در آب حل کنید و در یک اسپری بریزید و از آن استفاده کنید.

بوی نامطبوع اتاق

یک کاربرد سرکه سیب در رفع بوهای تند و زننده است. اتاق های با بوی نامطبوع هیچ شانسی در برابر سرکه سیب ندارند، شما می توانید هر بویی از غذای سوخته گرفته تا بوی ناه گرفته حمام را بزدایید. برای از بین بردن بوی سوختگی، مقداری سرکه سیب در یک کاسه بریزید و در نزدیکی منبع بو قرار دهید. کاسه را تا زمان از بین رفتن بو در آنجا نگه دارید.

شست و شوی میوه و سبزیجات

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که سرکه سیب می تواند تعداد باکتری سالمونلای سبزیجات تازه را کاهش دهد که این کار به خصوص در ترکیب با آب لیمو اثر بیشتری نیز خواهد داشت. بسیاری از ترکیبات سرکه سیب برای شستن میوه و سبزیجات خوب عمل می نمایند. برخی از میوه ها و سبزیجات ارگانیک نیز هنوز مقداری سموم ضد آفت دارند و استفاده از سرکه سیب بهترین روش برای شستن و زدودن این سموم از میوه و سبزیجات است.

لوازم دیجیتالی

برای درخشان کردن تلفن همراه، تبلت یا کامپیوتر و از بین بُردن جرم های روی آن، یک دستمال نم دار گردیده با سرکه سیب را روی سطوح آنها بکشید.

قیچی چسب ناک

برای تمیز کردن قیچی چسب ناک از آب استفاده نکنید، چرا که باعث زنگ زدن قیچی می گردد. به جای آن، از سرکه سیب استفاده کنید.

موم شمع

ابتدا جایی که موم شمع به آن چسبیده را با سشوار گرم کنید و با یک تکه پارچه، موم های ذوب گردیده را پاک کنید. سپس برای برداشتن باقی موم، از ترکیب یک به یک آب و سرکه سیب استفاده کنید.

لکه جوهر روی زمین و دیوار

برای این مورد از یک سرکه سیب قوی استفاده کنید. یک تکه پارچه را با سرکه سیب آغشته کنید و روی محل لکه بکشید.

باز کردن راه آب ها

در این خصوص، ترکیب جوش شیرین و سرکه سیب بسیار مؤثر است. نصف فنجان جوش شیرین را با یک فنجان سرکه سیب مخلوط کنید و آن را در راه آب ها بریزید. این روش مؤثرتر از شوینده های شیمیایی است.

کپک وان حمام

برای زدودن کپک، از ترکیب یک به یک آب و سرکه سیب استفاده کنید. اگر می خواهید این ترکیب بوی مطبوعی نیز داشته باشد، چند قطره عصاره اسطوخودوس یا اوکالیپتوس به آن اضافه کنید.

کپک پرده حمام

پرده را در ماشین لباس شویی بیندازید و به آن سرکه سیب اضافه کنید. سپس نصف فنجان جوش شیرین به پودر لباس شویی نیز بیفزایید.

ماشین لباس شویی

برای تمیز کردن مخزن ماشین لباس شویی، 2 فنجان سرکه سیب را در مخرن بریزید و ماشین لباس شویی را روشن کنید.

تازگی لباس ها

برای زدودن بوی کپک و روشنایی بیشتر رنگ لباس ها، یک فنجان سرکه سیب به پودر شست وشوی لباس اضافه کنید.

بهداشت لباس

برای خلاص شدن از شر باکتری های لباس، در هنگام شست وشو یک فنجان سرکه سیب به آن اضافه کنید.

لکه های زرد از لباس

بیش از حد شستن و چنگ زدن لباس، به بافت های آن آسیب می زند. برای از بین بُردن این لکه ها، یک ترکیب 12 به 1 از آب گرم و سرکه سیب تهیه کنید و پیش از شستن لباس، آن را یک شب تا صبح در این ترکیب بگذارید.

رفع کردن چین و چروک لباس بدون احتیاج به اتو کشیدن

یک اسپری را با نسبت 3 به 1 از آب و سرکه سیب پُر کنید و روی چروک ها بزنید. سپس لباس را برای مدتی آویزان بگذارید تا خشک گردد.

تمیز کردن اتو

برای تمیز کردن مخزن اتو، در آن سرکه سیب بریزید و برای 10 دقیقه اتو را در حالت بخار قرار دهید. پس از آن، مخزن را خالی کنید و در آن آب بریزید و 10 دقیقه به حالت بخار قرار دهید.

تمیز کردن سطوح چینی

برای از بین بردن لکه از روی سینک های چینی، آن را با آب پُر کنید و 2 فنجان سرکه سیب به آن بیفزایید. سینک را به همین حالت به مدت 20 دقیقه الی 2 ساعت بسته به مقدار لکه ها بگذارید.

چربی های اجاق گاز و سطوح آشپزخانه

برای پاک کردن این سطوح از یک ترکیب 1 به 1 آب و سرکه سیب استفاده کنید.

لکه های اثاثیه

برای از بین بردن این لکه ها از یک سرکه سیب قوی استفاده کنید.

شست وشوی قالی

برای شستن قالی و از بین بردن بوی نامطبوع آن ضمن حفظ بافت قالی، از سرکه سیب استفاده کنید. قالی های کهنه را پیش از جارو کردن با ترکیب آب و سرکه سیب اسپری کنید و آن را به مدت یک ساعت در جایی قرار دهید.

لکه های فرش و اثاثیه پارچه ای

2 قاشق غذاخوری نمک را به سرکه سیب اضافه کنید و آن را روی لکه بکشید. پس از خشک شدن، آن را جارو بکشید.

درخشانی سطوح چوبی

یک چهارم فنجان سرکه سیب را با 2 فنجان آب و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی سطوح چوبی بکشید.

مخفی کردن خراش های سطوح چوبی

برای این کار از ترکیب سرکه سیب و یُد استفاده کنید. اما میزان یُد موجود در این ترکیب را باید بر اساس تیرگی رنگ چوب تنظیم کنید. پس از تهیه مخلوط، آن را با یک قلمو روی سطح چوب بکشید.

جلا دادن نقره

نصف فنجان سرکه سیب را با 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید. نقره را برای چند ساعت در این مخلوط قرار دهید و سپس تمیز کنید.

جلا دادن برنز، برنج و مس

نمک و سرکه سیب را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و بر روی این سطوح بکشید تا لکه پاک گردد. سپس با آب سرد بشویید و با یک حوله خشک کنید.

لکه های لیوان

یک چهارم فنجان سرکه سیب را به ماشین ظرف شویی خود اضافه کنید.

لکه های قهوه یا چای از ظروف

از ترکیب 1 به 1 سرکه سیب و نمک استفاده کنید.

تخته آشپزی

با کشیدن یک دستمال آغشته به سرکه سیب، می توان باکتری های موجود در سطح تخته را پاک کرد.

بوی مانده ته لیوان، قمقمه و ظرف غذا

یک تکه نان آغشته به سرکه سیب را به مدت یک شب در این ظروف بگذارید.

تمیز کردن یخچال

سرکه سیب قوی می تواند کپک های موجود در لاستیک درب یخچال را از بین ببرد. همچنین برای پاک کردن کل یخچال، از ترکیب 1 به 1 آب و سرکه سیب استفاده کنید.

پاک کردن یخدان

برای چند ساعت آن را در سرکه سیب بگذارید، سپس آن را با آب بشویید و خشک کنید.

تمیز کردن ظروف شیشه ای

برای ضدعفونی کردن ظروف شیشه ای، آنها را با یک مخلوط 1 به 1 سرکه سیب و آب گرم همراه با کف صابون بشویید.

تمیز کردن قهوه ساز

مخلوط 2 به 1 سرکه سیب و آب را در قهوه ساز بریزید و آن را روشن کنید. برای اینکه قهوه تان طعم بهتری داشته باشد، این کار را هر 2 یا 3 ماه یک بار انجام دهید.

تمیز کردن کتری چای

سه فنجان سرکه سیب را به مدت 5 دقیقه در کتری بجوشانید و سپس برای یک شب به همین حالت بگذارید. بعد از آن کتری را با آب بشویید.

تمیز کردن قابلمه و ماهی تابه

یک مخلوط مساوی از نمک و آرد یا نشاسته ذرت تهیه کنید و برای رقیق کردن آن مقداری سرکه سیب بیفزایید. سپس این ترکیب را روی محل های چسب ناک و سوخته بکشید.

کندن برچسب

روی برچسب ها را با سرکه سیب به خوبی بخیسانید و آن را به مدت 20 دقیقه بگذارید. سپس برچسب را با یک کارد بکنید.

مضرات سرکه سیب و عوارض جانبی احتمالی مصرف زیاد آن

متأسفانه گزارش هایی درباره عوارض مصرف سرکه سیب وجود دارد. این عوارض بیشتر ناشی از مصرف بیش از حد سرکه سیب است. با اینکه مقادیر کم سرکه سیب بی خطر است، ولی مصرف زیاد آن می تواند مضر و حتی خطرناک باشد.

1. ایجاد تأخیر در تخلیه معده

سرکه سیب موجب کاهش سرعت تخلیه مواد غذایی از معده می شود. این امر از بالا رفتن قند خون جلوگیری می کند و ورود قند به جریان خون را به تأخیر می اندازد. این ویژگی موجب بدترشدن علائم فلج معده (گاستروپارزی) می شود که در مبتلایان به دیابت نوع 1 شایع است.

در بیماری فلج معده اعصاب معده به خوبی کار نمی کنند. بنابراین غذا بیش ازحد در معده باقی می ماند و با سرعت طبیعی خالی نمی شود.

سوزش معده و سرِدل، نفخ و حالت تهوع از علائم فلج معده هستند. در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از فلج معده نیز رنج می برند، تنظیم زمان بندی مصرف انسولین و غذا بسیار دشوار است. زیرا پیش بینی اینکه غذا چه زمانی هضم و جذب می شود، کار سختی است.

یک مطالعه کنترل شده بر روی 10 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 و فلج معده انجام گرفت. مصرف آب همراه با 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب نسبت به مصرف آب خالی، موجب افزایش چشمگیر زمان باقی ماندن غذا در معده این افراد شد.

2. عوارض گوارشی

ممکن است سرکه سیب موجب بروز عوارض گوارشی ناخوشایندی در برخی افراد بشود. براساس مطالعات انجام گرفته بر روی جانوران و انسان ها مصرف استیک اسید و سرکه سیب می تواند موجب کاهش اشتها، احساس سیری و کاهش تدریجی کالری دریافتی بشود.

البته مطالعه ای کنترل شده نشان داد در برخی موارد کاهش اشتها و مصرف غذا می تواند موجب کاهش بروز سوء هاضمه بشود.

در مطالعه ای، مصرف یک نوشیدنی محتوی 25 گرم سرکه سیب موجب کاهش اشتهای شرکت کنندگان شد. ولی از سوی دیگر حالت تهوع در آنها افزایش یافت. حالت تهوع این افراد زمانی که نوشیدنی شان طعم بدی داشت، تشدید می شد.

مصرف سرکه سیب به مبتلایان کولیت روده، التهابات دستگاه گوارشی و زخم معده نیز توصیه نمی شود.

3. کاهش سطح پتاسیم و تضعیف استخوان ها

هنوز مطالعه کنترل شده ای درمورد تأثیرات سرکه سیب بر سطح پتاسیم خون و سلامت استخوان وجود ندارد.

بااین حال گزارش هایی وجود دارد که مصرف زیاد سرکه سیب در درازمدت می تواند موجب کاهش پتاسیم خون و تضعیف استخوان بشود.

یک زن 28 ساله به مدت 6 سال روزانه 250 میلی لیتر سرکه سیب را در آب مخلوط کرده و می نوشید. پس از این مدت، او به خاطر سطح پایین پتاسیم خون و وجود موارد غیرطبیعی در ترکیب خون به بیمارستان مراجعه کرد. معاینات بیشتر نشان داد که این زن به پوکی استخوان نیز مبتلا شده که در این سن پدیده نادری است. پزشکان معالج این زن معتقدند مصرف زیاد سرکه سیب موجب شده تا مواد معدنی از استخوان این زن خارج بشوند تا اسید خون او را خنثی کنند. همچنین آنها معتقدند سطح بالای اسید از تشکیل استخوان تازه جلوگیری کرده است.

البته شایان ذکر است مقدار مصرفی این زن بسیار بیشتر از مقداری است که اکثر افراد مصرف می کنند. همچنین او این کار را چندین سال انجام داده بود.

4. فرسایش مینای دندان

فرسایش مینای دندان یکی دیگر از مضرات سرکه سیب است. غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند به مینای دندان آسیب بزنند. تأثیر نوشابه ها و آبمیوه ها بر روی فرسایش مینای دندان به طور گسترده ای مطالعه شده است. اما برخی مطالعات نشان می دهند استیک اسید موجود در سرکه نیز ممکن است به مینای دندان آسیب بزند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، مینای دندان عقل در چندین نوع سرکه سیب با pH متفاوت از 2.7 تا 3.95 فرو برده شد. سرکه سیب موجب کاهش 1 تا 20 درصدی مواد معدنی دندان پس از 4 ساعت شد.

البته این مطالعه در شرایط آزمایشگاهی و خارج از محیط دهان انجام گرفت. بزاق موجود در دهان تا حدی اسید را خنثی می کند. با تمام این تفاسیر شواهدی وجود دارد که مصرف زیاد سرکه سیب به مینای دندان آسیب می زند.

در موردی، دختر 15 ساله ای که روزانه 237 میلی لیتر سرکه سیب رقیق نشده را مصرف می کرد، دچار پوسیدگی دندان شدید شد.

5. سوزش مری

از مضرات سرکه سیب در هنگام مصرف بیش از حد می توان به سوزش مری اشاره کرد. سرکه سیب می تواند خطر سوزش مری (گلو) را افزایش بدهد.

بررسی ای درمورد نوشیدنی هایی که بچه ها به طور اتفاقی می خورند نشان داد که استیک اسید ناشی از سرکه شایع ترین علت بروز سوزش مری در بچه ها است.

محققان سرکه را به عنوان یک ماده سوزاننده معرفی کرده اند و توصیه می کنند والدین آن را دور از دسترس بچه ها نگهداری کنند.

هنوز موردی از سوزش مری ناشی از مصرف سرکه سیب گزارش نشده است. ولی یک زن مدعی شده، وقتی یک قرص سرکه سیب در گلویش گیر کرد، موجب بروز سوزش گلوی او شد. این زن مدعی شده، در اثر بروز این اتفاق تا 6 ماه عمل بلع را با سختی و درد انجام داده است.

6. سوختگی پوست

ممکن است مصرف سرکه سیب بر روی پوست، به خاطر طبیعت اسیدی اش باعث سوختگی پوست بشود. در یک مورد، دختر 14 ساله ای براساس چیزی که در سایت ها مشاهده کرده بود، برای از بین بردن خال روی بینی اش، چند قطره سرکه سیب روی آن ریخت. اما این عمل موجب آسیب دیدن پوست این ناحیه شد.

در یک مورد دیگر مادرِ یک پسر 6 ساله که از چند بیماری رنج می برد، برای درمان عفونت پای پسرش بر روی آن چند قطره سرکه سیب ریخت که این امر موجب سوختگی پوست این ناحیه شد.

گزارش های دیگری نیز وجود دارد که از سوختگی پوست به خاطر استفاده از سرکه سیب حکایت دارند.

7. تداخل دارویی

ممکن است سرکه سیب با برخی داروها تداخل داشته باشد. این داروها عبارت اند از:

  • داروهای دیابت: افرادی که انسولین یا داروهای تحریک کننده تولید انسولین را همراه با سرکه سیب مصرف می کنند، ممکن است کاهش خطرناک قند خون یا سطح پتاسیم را تجربه بکنند.
  • دیگوکسین (لانوکسین): این دارو سطح پتاسیم را کاهش می دهد. مصرف این داروها همراه با سرکه سیب ممکن است سطح پتاسیم بدن تان را بیش ازحد کاهش بدهد.
  • برخی داروهای مدر: برخی داروهای مدر می توانند باعث تخلیه پتاسیم از بدن بشوند. برای جلوگیری از کاهش بیش ازحد پتاسیم، این داروها نباید با مقادیر بالای سرکه سیب مصرف بشوند.

8. تضعیف دستگاه ایمنی

از مضرات سرکه سیب می توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. براساس شواهد موجود پروبیوتیک ها و باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارشی به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. سرکه سیب نیز یک مایع تخمیری است و تخمیر موجب افزایش خواص پروبیوتیک ها می شود.

غذاهای تخمیری می توانند باعث افزایش باکتری های مفید در دستگاه گوارشی بشوند. غذاهایی مانند کلم ترش که پایه سرکه دارند، این خاصیت را دارند. اما جالب است بدانید که سرکه سیب به تنهایی چنین خاصیتی ندارد و نمی توانید برای تقویت دستگاه ایمنی تان روی آن حساب بکنید.

9. احساس خستگی

مصرف زیاد سرکه سیب می تواند باعث کمبود کالری لازم برای انجام فعالیت هایتان بشود و در توازن انرژی بدن تان اختلال ایجاد بکند.

اگر می خواهید مصرف سرکه سیب را آغاز کنید، بهتر است آن را در وعده های غذایی حاوی سبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات و به عنوان جایگزینی برای سس یا چاشنی ها استفاده بکنید. با این کار بدن تان می تواند انرژی موردنیازش را به دست بیاورد و شاید حتی جلوی مصرف کالری اضافه را گرفتید.

10. کاهش وزن موقتی

دلیل این امر به آن خاطر است که بیشتر وزنی که از دست می دهید، به خاطر از دست دادن آب است و با مصرف مجدد آب، وزن تان برمی گردد.

اگر در رژیم غذایی کاهش وزن تان به مصرف سرکه وابسته هستید، کاهش وزن اولیه می تواند سوخت و سازتان را آهسته و کاهش وزن را در آینده برای تان سخت تر بکند.

11. شاید حتی باعث افزایش اشتهایتان شود

سرکه سیب به عنوان یک ماده غذایی کاهش اشتها شناخته شده است. اما مصرف مقدار زیادی نوشیدنی محتوی سرکه سیب ممکن است حتی گرسنه ترتان بکند. در ابتدا شاید به خاطر مصرف مقدار زیادی سرکه سیب که با آب رقیق شده، احساس سیری بکنید. ولی پس از رفتن به دستشویی و دفع ادرار شاید گرسنه تر از قبل بشوید.

نحوه مصرف صحیح سرکه سیب

شما می توانید با رعایت موارد زیر سرکه سیب را مصرف بکنید:

  • مصرف تان را محدود کنید: ابتدا با مقادیر اندک سرکه سیب شروع بکنید. رفته رفته و بسته به میزان تحمل بدن تان مقدار مصرفی سرکه سیب را به حداکثر 30 میلی لیتر در روز برسانید.
  • میزان تماس دندان تان را با سرکه سیب به حداقل برسانید: برای این کار سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و آن را با نی میل کنید.
  • شست وشوی دهان: پس از مصرف دهان تان را بشویید. برای جلوگیری از آسیب به مینای دندان، بین مسواک زدن و مصرف سرکه سیب حداقل 30 دقیقه وقفه ایجاد بکنید.
  • اگر از فلج معده رنج می برید، بهتر است از مصرف سرکه سیب چشم پوشی بکنید: درصورتی که از این عارضه رنج می برید، از مصرف سرکه سیب خودداری کرده یا مقدار مصرفی تان را به 1 قاشق غذاخوری در روز برسانید و آن را همراه با آب یا در سالاد مصرف بکنید.
  • از حساسیت های خود آگاه باشید: حساسیت به سرکه سیب نادر است. اما اگر در اثر مصرف آن واکنش های آلرژیک بروز کرد، بلافاصله مصرف آن را متوقف بکنید.
منبع: draxe.com / rd.com / top10homeremedies.com
انتشار: 19 دی 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1263

به "با خواص و مضرات سرکه سیب آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص و مضرات سرکه سیب آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید