10 خواص درمانی زردچوبه

به گزارش مجله پریها، بسیاری از تحقیقات معتبر نشان داد ه اند که خواص زردچوبه برای بدن و ذهن بسیار زیاد است و ما در اینجا می خواهیم این خواص را برای شما شرح دهیم. اما ابتدا اجازه دهید شرح دهیم که زردچوبه چیست. زردچوبه را برخی زعفران هندی یا ادویه طلائی می نامند. زردچوبه گیاهی است که در آسیا و آمریکای مرکزی کاشت می گردد. این پودر زردچوبه ای که ما در خانه به عنوان ادویه استفاده می کنیم در واقع پودری است که از آسیاب کردن ریشه های این گیاه به دست می آید. رنگ زردچوبه باعث شده است که در بسیاری از فرهنگ ها از این پودر به عنوان رنگ استفاده نمایند. زردچوبه را در نواحی مختلف به اشکال مختلف استفاده می نمایند مثل پودر زردچوبه، عصاره زردچوبه، چای زردچوبه و کپسول مکمل غذایی زردچوبه. ماده فعال موجود در زردچوبه کورکومین (Curcumin) نام دارد. خواص زردچوبه در واقع به علت وجود این ماده فعال شگفت انگیز است.خواص زردچوبه شامل موارد زیر می گردد.

10 خواص درمانی زردچوبه

خواص درمانی زردچوبه و کورکومین

زردچوبه برای هزاران سال است که در هند به عنوان ادویه و داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. دانشمندان اخیرا بر روی این ماده که هندیان تا این اندازه به آن اعتقاد دارند پژوهش های زیادی انجام داده اند و به این نتیجه رسیدند که زردچوبه واقعا دارای ترکیبات با خواص درمانی قدرتمند است. این ترکیبات به نام کورکومینوید شناخته می شوند که مهمترین آن ها کورکومین است.

کورکومین یک ماده فعال اصلی در ترکیبات زردچوبه است. یک ضدالتهاب موثر با خواص آنتی اکسیدان قوی که 3 درصد از وزن زردچوبه را شامل می گردد که دوز مصرف مناسب آن را 1 گرم در روز توصیه نموده اند. رسیدن به این میزان مصرف از کورکومین فقط با استفاده از پودر زردچوبه به عنوان ادویه در طول یک روز بسیار سخت است؛ به همین دلیل برای بهره مد شدن از تمام خواص زردچوبه شما می توانید از کپسول زردچوبه بهره ببرید.

کورکومین به سختی در خون جذب می گردد اما اگر شما همراه با زردچوبه، فلفل سیاه بهره ببرید به جذب آن یاری نموده اید. فلفل سیاه دارای ماده ای به نام پیپرین (Piperin) است که جذب کورکومین در بدن را افزایش می دهد. بهترین مدل های کپسول زردچوبه دارای پیپرین هستند که به تاثیرگذاری بیشترشان یاری می نماید. کورکومین همچنین در چربی حل می گردد، پس شاید ایده خوبی باشد که بیشتر همراه با غذاهای چرب مصرف گردد.

1. یک ضدالتهاب قوی طبیعی

التهابات بدن بسیار مهم هستند، چون این التهابات هستند که یاری می نماید بدن شما با مهاجمان خارجی مبارزه کند. همچنین در جبران آسیب نیز نقش مهمی دارند. محققان بر این باورند که التهابات شدید در درجه پایین نقش بزرگی در بسیاری از بیماری های جدی ایفا می نمایند. این شامل بیماری هایی مثل سرطان، سندروم متابولیسم، آلزایمر و بیماری های دیگر می گردد. بدون وارد شدن به بحث التهابات بدن (چرا که مبحث بسیار پیچیده ای است)، خیلی ساده می گوییم که کورکومین به عنوان یک ماده فعال کلید درمان آن است و با التهابات در سطح مولکولی مبارزه کند.

2. افزایش ظرفیت آنتی اکسیدان بدن

آسیب های ناشی از اکسیداتیو، یکی از مکانیزم های بدن در برابر پیری و بیماری است که شامل رادیکال های آزاد و مولکول های فعال شده با الکترون های ناهمخوان می گردد. دلیل اصلی که بدن ما به آنتی اکسیدان ها احتیاج دارد این است که از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نماید؛ در نتیجه آنتی اکسیدان ها بسیار مفید هستند. کورکومین موجود در زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند. همچنین باعث فعال شدن آنتی اکسیدان های خود بدن می گردد؛ یعنی لشکری از آنتی اکسیدان ها در برابر رادیکال های آزاد. با این وجود شانسی برای رادیکال های آزاد نمی ماند چون زردچوبه مستقیما جلوی آ ن ها را می گیرد و آنتی اکسیدان های موجود در بدن را تحریک می نماید تا در برابر آن ها از بدن دفاع نمایند.

3. کاهش خطر بیماری های ذهنی و بهبود عملکرد مغز

بر خلاف باورهای قدیم، نورون ها قابلیت تشکیل اتصالات جدید و همچنین افزایش تعداد دارند؛ اما در قسمت خاصی از مغز. یکی از قسمت های اصلی در این پروسه، فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (Neurotrophic Factor) مغز هستند، که درواقع نوعی از پروتئین هستند که باعث رشد و گسترش شبکه عصبی در مغز می شوند. بسیاری از بیماری ها و اختلالات مغذی مثل آلزایمر و افسردگی، با کاهش میزان این هورمون ها مرتبط هستند.

خاصیت زردچوبه این است که می تواند میزان این فاکتورهای نوروتروفیک مغز را افزایش دهد. این خاصیت زردچوبه می تواند در به تعویق انداختن بسیاری از بیماری های مغزی و مرتبط با افزایش سن موثر باشد. کورکومین زردچوبه همچنین می تواند باعث بهبود حافظه گردد و شما را باهوش تر کند! هرچند که احتیاج به تحقیقات کنترل شده بیشتری در این زمینه است.

4. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

بیماری های قلبی دلیل شماره یک مرگ و میر در جهان است. محققان قرن هاست که بر روی آن تحقیق می نمایند و متوجه شده اند که این اتفاق به چه دلیل رخ می دهد. جای تعجب ندارد که بیماری های قلبی پیچیده هستند و عوامل زیادی بر روی آن تاثیرگذار است. از دیگر خواص زردچوبه معکوس کردن پیشرفت پروسه بیماری های قلبی است.

شاید بتوان گفت که مزیت اصلی کورکومین زردچوبه برای قلب بهبود عملکرد لایه درون رگی (Endothelium) است که درواقع لایه نازکی از سلول هاست که درون رگ های خونی و لنفاوی را پوشش داده اند. تعیینا عدم عملکرد صحیح لایه درون رگی عامل برجسته ای در بیماری های قلبی است و باعث کاهش توانایی کنترل فشار خون و انعقاد خون می گردد.

تحقیقات زیادی به ما نشان داده اند که زردچوبه می تواند باعث بهبود عملکرد لایه درون رگی گردد. یکی از این تحقیقات نشان داده است که کورکومین زردچوبه می تواند به اندازه ورزش کردن برای قلب مفید باشد. تحقیقات دیگری هم نشان داده اند که زردچوبه می تواند به خوبی داروی آتورواستاتین (Atorvastatin) برای رگ ها عمل کند.

بیشتر بخوانید: 10 روش پیدا کردن انگیزه برای ورزش صبحگاهی

علاوه بر این زردچوبه باعث کاهش التهاب می گردد و دارای خواص آنتی اکسیدانی است که هر دو این ها برای کاهش بیماری های قلبی مفید است. در یکی از تحقیقات 121 نفر که درحال انجام عمل جراحی سرخ رگ قلب بودند را انتخاب کردند و چند روز قبل از جراحی به عده ای از آن ها داروی پلاسیبو (placebo) که داروی روش درمانی تلقینی است و با فریب بیمار، تاثیر مثبتی در روند بهبودی او می گذارند و به عده ای دیگر به مقدار 4 گرم در روز کورکومین دادند. گروهی که کورکوین زردچوبه مصرف نموده بودند، ریسک حمله قلبی آن ها در بیمارستان تا 65 درصد کاهش یافته بود.

5. یاری به جلوگیری از ابتلا و حتی درمان سرطان

سرطان یک بیماری بسیار خطرناک است که به دلیل رشد سلولی غیر قابل کنترل رخ می دهد. سرطان انواع مختلف دارد که دارای نقاط مشترک زیادی هستند که به نظر می رسد برخی از آن ها به مکمل های کورکومین پاسخ می دهند. کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان سرطان مورد مطالعه قرار گفته است و محققان به این نتیجه رسیدند که این ماده بر رشد و تکثیر سلول ها تاثیر دارد. این تحقیقات نشان داده اند که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی، کاهش رشد رگ های خونی در تومورهای سرطانی و تکثیر سرطان گردد.

مطالعات زیادی نشان دادند که کورکومین موجود در ترکیبات زردچوبه می تواند باعث کاهش رشد سلول های سرطانی در آزمایشگاه شده و در آزمایش بر روی حیوانات نیز رشد تومور را متوقف نموده است.

هر چند که تاثیر دوز زیاد کورکومین، در کنار ماده ای مانند پیپرین که به جذب آن یاری می نماید، برای درمان سرطان در انسان ها احتیاجمند تحقیقات و مطالعات بیشتر در این زمینه است. با این حال شواهدی وجود دارد که این ماده می تواند از سرطان پیشگیری کند؛ در مراحل اولیه و خصوصا سرطان دستگاه گوارش مثل سرطان روده بزرگ.

در یک تحقیق 30 روزه بر روی 44 مرد که دارای ضایعه هایی در روده بزرگ بودند که گاها موجب سرطان می گردد، به طور روزانه 4 گرم کورکومین داده شد و نتیجه کاهش تعداد ضایعه های روده تا 40 درصد را نشان داد. شاید روزی از خواص زردچوبه و درواقع کورکومین به صورت تعیین برای درمان سرطان استفاده گردد. در حال حاضر برای با اطمینان گفتن در این باره زود است اما نتایج تحقیقات بسیار امیدوار نماینده است.

6. جلوگیری و درمان آلزایمر

متاسفانه هنوز هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد و در حال حاضر جلوگیری از پیدایش آن بیشترین اهمیت را دارد و خبر خوب این است که زردچوبه نشان داده است که خاصیت جلوگیری از این بیماری را دارد. آن طور که تعیین است التهابات و اکسید شدن در بیماری آلزایمر نقش دارند و کورکومین زردچوبه خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدان قوی دارد. به علاوه کلید بیماری آلزایمر رسوب کردن پروتئین هایی است که به آن پلاک های آمیلوئید می گویند. تحقیقات نشان داده است که کوکومین می تواند به از بین بردن این پلاک ها یاری کند؛ که البته تاثیر این ماده در کند کردن و حتی معکوس کردن پروسه بیماری آلزایمر در انسان احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد.

7. تاثیر موثر در درمان التهاب مفصل

التهاب مفصل یا آرتریت یکی دیگر از مسائل رایجی است که به بیماری هایی نظیر آرتروز و روماتیسم مفصلی گردد. کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به درمان التهاب مفصل یاری کند. این خواص زردچوبه را تحقیقات زیادی تایید نموده است؛ خصوصا تحقیقاتی که بر روی بیماران دارای آرتریت روماتویید یا روماتیسم مفصلی انجام شد، زردچوبه حتی از داروهای ضدالتهابی هم تاثیر بهتری نشان داد. نتایج تحقیقات دیگر نیز همگی بهبود علائم بیماری را نشان دادند و این موضوع بسیار امیدوار نماینده است.

8. فواید ضدافسردگی

خواص ضد افسردگی زردچوبه نیز نتایج امیدوارنماینده ای را نشان داد. در یک آزمایش، 60 نفر که مبتلا به افسردگی بودند را به صورت تصادفی به 3 گروه تقسیم کردند. یکی از گروه ها داروی ضد افسردگی فلوکستین دادند، به گروه دیگر یک گرم کورکومین و گروه سوم هم کورکومین و هم فلوکستین.

بعد از 6 هفته نتایج را آنالیز کردند و در گروهی که به آن ها یک گرم کرکومین داده شده بود شاهد بهبود بودند، در گروهی که به آن ها فلوکستین داده شده بود هم نتایج مشابهی داشتند اما بهترین نتیجه را گروهی که هر دو را مصرف نموده بودند تجربه نموده بودند. بر اساس این تحقیق کوچک این ترکیب زردچوبه خواصی مشابه با خواص داروی ضدافسردگی دارد. افسردگی با کاهش فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (neurotrophic factor) و کم کاری هیپوکمپوس یا اسبک مغز که مرکز یادگیری در مغز است، مرتبط است. کورکومین موجود در زردچوبه با افزایش میزان فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز این تاثیرات را خنثی می نماید.

علاوه بر این شواهدی وجود دارد که کورکومین می تواند پیغام رسان های عصبی عامل سروتونین و دوپامین را تقویت کند.

9. توانایی در جلوگیری از پیری و بیماری های مربوط به آن

اگر توانایی پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر را دارد، تعیینا خاصیت افزایش طول عمر هم دارد. به همین دلیل است که در کشورهای دیگر مکمل های غذایی کورکومین تا این اندازه محبوب شده اند.

10. خوا ص زردچوبه برای پوست

در کنار خواص زردچوبه برای سلامت بدن و ذهن، خواص زردچوبه برای پوست شاید آن قدر عجیب به نظر نرسد. زرچوبه توانایی های زیادی در بهبود و پیشگیری مسائل پوستی و افزایش زیبایی پوست دارد.

  • ماسک زردچوبه برای پوست درخشانی به همراه می آورد که ممکن است به دلیل رادیکال های آزاد اکسید نماینده پوست از بین رفته باشد. خواص زردچوبه و عسل در کنار هم بسیار مفید است و شما می توانید ماسک زردچوبه و عسل و ماست یونانی را در خانه تهیه کنید و برای 15 دقیقه روی پوست خود بگذارید تا تاثیر آن را ببینید.
  • زردچوبه می تواند زخم را بهبود دهد. خاصیت ضدالتهابی زردچوبه می تواند التهابات زخم را کاهش و باعث زودتر جوش خوردن زخم گردد. تحقیقات نشان داده است که این ادویه تاثیر مثبتی روی کلاژن ها و بافت پوست دارد.
  • ماسک زردچوبه برای جوش صورت و آکنه مفید هم مفید است و با هدف دریافت منافذ پوست باعث آرام شدن التهابات جوش شده و علاوه بر زودتر خوب شدن جوش صورت باعث می گردد که جای آن هم روی پوست باقی نماند.
  • ماسک زردچوبه علائم پیری زودرس را هم از بین می برد و از آن جلوگیری می نماید.
  • از سرطان پوست جلوگیری می نماید.
  • برای درمان پوست چرب و کاهش چربی اضافه پوست از زردچوبه استفاده می نمایند. پودر زردچوبه را به همراه آرد گندم و ماست و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید و اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست بماند و بعد پوست خود رابشویید.
  • زردچوبه برای پوست تیره که در اثر رادیکال های آزاد و افزایش سن تیره شده است مناسب است. ماسک زردچوبه برای روشن شدن پوست را می توان با پودر زردچوبه و عسل را به همراه آرد گندم ترکیب کرد. اگر پوست خشکی دارید می توانید به این ترکیب روغن بادام شیرین یا روغن زیتون اضافه کنید.
  • زردچوبه برای کاهش چین و چروک صورت هم مفید است. می توانید آرد برنج را با زردچوبه و شیر برای رفع کردن خطوط روی پیشانی و خط خنده باهم ترکیب کنید و اجازه دهید ماسک برای نیم ساعت روی صورت بماند.
  • برای پاک سازی و تمیز کردن از زردچوبه برای پوست بهره ببرید. با استفاده از همین ماسک می توانید از خواص ضدعفونی نمایندگی زردچوبه بهره ببرید و سلول های مرده پوست را پاک کنید.
انتشار: 20 اسفند 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1654

به "10 خواص درمانی زردچوبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خواص درمانی زردچوبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید