کمیته نظامی سعودی-اماراتی وارد جنوب یمن شد

به گزارش مجله پریها، کمیته مشترک و نظامی عربستان سعودی و امارات برای آنالیز وضعیت شهر عدن در جنوب یمن، امروز وارد این شهر شد.

کمیته نظامی سعودی-اماراتی وارد جنوب یمن شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آنچه کمیته مشترک نظامی سعودی اماراتی نامیده شده، امروز (پنجشنبه) وارد عدن در جنوب یمن شد.

شبکه خبری العربیه عربستان سعودی گزارش کرد: کمیته سعودی اماراتی امروز پنجشنبه وارد عدن پایتخت موقت یمن شد تا بر خروج نیروهای شورای انتقالی از نهادهای دولتی و نظامی شهر باشد.

عدن در هفته گذشته شاهد حمله گروه موسوم به الحزام الامنی شاخه نظامی گروه شورای انتقالی جنوب بود که تحت کنترل امارات قرار گرفته است.

العربیه در خبر خود مدعی شد که یک منبع در حفاظت ریاست جمهور در عدن گفت که دولت قانونی یمن اقطراف کاخ معاشیق مقر ریاست جمهوری در عدن را از عناصر شورای انتقالی پس گرفته است.

شبه نظامیان وابسته به امارات، شنبه دهم اوت 2019 (19 مرداد 1398) پس از چهار روز درگیری با نیروهای تحت حمایت عربستان و دولت عبد ربه منصور هادی، کاخ ریاست جمهوری در شهر عدن را تصرف کردند و دولت هادی نیز این اقدام را کودتا علیه خود نامید.

ائتلاف سعودی پس از سقوط عدن در دست شورشیان و جدایی طلبان مورد حمایت امارات، در بیانیه ای خواهان توقف درگیری ها و عقب نشینی شبه نظامیان شورای انتقالی شده بود اما شورا با اعلام پذیرش آتش بس، هر گونه عقب نشینی را رد نموده بود.

خبرگزاری آناتولی نیز امروز پنجشنبه خاطرنشان کرد که کمیته مشترک نظامی سعودی و اماراتی وارد عدن شده تا مسئله عقب نشینی جدایی طلبان از بعضی مواضع در عدن را آنالیز کند.

بعد از تصرف کاخ ریاست جمهوری، محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی در سفری از پیش اعلام نشده به ریاض رفت و با سلمان و بن سلمان، شاه و ولی عهد سعودی و همچنین عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور دولت مستعفی یمن دیدار نموده بود.

عربستان و امارات از سال 2014 جنگ یمن را به بهانه بازگرداندن دولت هادی به قدرت شروع نموده و دولت او را دولت قانونی می دانند اما شبه نظامیان وابسته به امارات هفته گذشته، با جنگ علیه دولت هادی، حکومت او در شهر عدن را ساقط کردند.

امروز پنجشنبه، دولت مستعفی یمن که در پایتخت عربستان مستقر است، در بیانیه ای رسمی، حوادث اخیر شهر عدن را کودتا خواند و خواهان قطع حمایت امارات از شورشیان شد.

دولت هادی، مسئولیت کودتا در عدن را بر عهده شورای انتقالی جنوب و امارات دانست و خواهان توقف کامل و فوری حمایت نظامی اش از گروه های شورشی شد.

در مقابل، صالح النود سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن عقب نشینی شبه نظامیان این تشکیلات از عدن را در حال حاضر منتفی دانسته و گفته ما به یک دلیل مثبت اینجاییم. اینکه مراقب ثبات عدن باشیم... تنها راه برون رفت از این بن بست (کشمکش با دولت منصور هادی) خروج همه عناصر حزب الاصلاح (شاخه اخوان در یمن) از همه مراکز نفوذ آنها در جنوب یمن و همچنین خروج همه سیاستمداران اهل شمال یمن از جنوب این کشور است (جزئیات بیشتر).

این مسئول شورای انتقالی جنوب از جمله راه های ممکن برای خروج از بن بست را واگذاری مسئولیت امنیت در پادگان ها به نیروهای الحزام الامنی شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب یا به پلیس عدن دانست و تاکید نمود: جنوبی ها از حالا به بعد قبول نمی نمایند که در حاشیه بمانند. او اضافه نمود که سعودی ها باید تصمیم بگیرند آیا می خواهند در جنگ بر حوثی ها پیروز شوند یا خیر. اگر این را می خواهند باید ما را به رسمیت بشناسند یعنی شورای انتقالی جنوب حتی در دوره انتقالی اداره جنوب را برعهده داشته باشد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 شهریور 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2706

به "کمیته نظامی سعودی-اماراتی وارد جنوب یمن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیته نظامی سعودی-اماراتی وارد جنوب یمن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید