کرونا سبب متضرر شدن دانشگاه های بین المللی شد

به گزارش مجله پریها، مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، گفت:با شیوع ویروس کرونا در دنیا تمام موسسات آموزش عالی با مسائل اقتصادی جدی روبرو هستند به طوری که دانشگاه های ثروتمند غیر دولتی در ایالات متحده آمریکا مانند دانشگاه جانز هاپکینز یا مریلند در سال پیش رو صدها میلیون دلار متضرر شده اند.

کرونا سبب متضرر شدن دانشگاه های بین المللی شد

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، گفت: بحران ویروس کرونا دانشگاه ها را در بحث آموزش عالی با چالش های جدی درازمدتی روبرو نموده است. در دراز مدت، جذب دانشجویان خارجی به تعداد کمتر، برگزاری کلاس های درسی به صورت آنلاین، تجدید وضع خود برای ارتباط بیشتر با جامعه به منظور حل مسائل موجود و اثبات ارزش های علمی و تحقیقاتی در حال است که دانشگاه به خاطر ویروس کرونا در کانون شدیدترین نقدها قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: همه گیری ویروس کرونا تغییر در برنامه ها را به طرز عجیبی سرعت بخشیده است. با توجه به ضرورت تغییر در دانشگاه ها، چشم انداز مالی این موسسات رو به وخامت گذاشته است. درآمدها نیز به دلیل خانه نشینی دانشجویان به ویژه دانشجویان بین المللی و کاهش مالی به علت افت سهام بورس کم شده است.

ارائه دروس دانشگاهی به صورت آنلاین و رایگان

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: دانشگاه هایی که در شرایط فعلی ممکن است شرایط پایداری داشته باشند دانشگاه هایی هستند که قدرتمند و از منابع ثروت برخوردارند. با وجود این، دانشگاه های حاضر نیز با چالش های گوناگونی روبرو هستند. در انستیتو فناوری ماساچوست در ایالات متحده آمریکا که از سال 2002 درس ها را به صورت آنلاین و به رایگان ارائه می دهد، بسیاری از اعضای هیات علمی که در این ترم تدریس می کردند می کوشند تا به یک نحو مقتضی تدریس و منابع درسی خود را به صورت آنلاین درآورند. به طور کلی، موسسات زیادی وجود دارند که با پذیرش شرایط جاری کوشش می نمایند که در این روزهای سخت بهترین روش و بهترین نحوه آموزش را به وسیله پلاتفرم های دیجیتالی (که خود بهترین راه آموزش دانشجویان نیست) ارائه دهند. اپلیکیشن زوم (ZOOM) که همان جلسات ویدئویی از راه دور است روش مناسب فراگیری به شکل آنلاین بحساب نمی آید.

وی افزود: بر این باورم که وقتی دانشگاه ها کلاس های درسی را به صورت حضوری آغاز نمایند، تجربه کاملا متفاوتی خواهد بود. در این وقت، اعضای هیات علمی که پیش تر درس ها را به صورت ویدیویی در دسترس دانشجویان گذاشته اند، اکنون در جلسات حضوری که با دانشجو رو در رو در تعامل خواهند بود باید اطمینان حاصل نمایند که دانشجو مفاهیم ارائه شده را به خوبی دریافته اند.

مهراد در ادامه گفت: در مقابل، برخی از استادان نیز بر این عقیده هستند که همه گیری ویروس کرونا هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهایی با درآمد کم منجر به آموزش های آنلاین بیشتر و بهتر از قبل خواهد شد.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اضافه نمود: وقتی دانشگاه ها در ایران برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا تعطیل شدند، خیلی از استادان فاقد ابزارهای لازم برای آموزش های مجازی بودند. از طرف دیگر، دانشجویان نیز به اینترنت خانگی قابل اعتماد دسترسی نداشتند. با این شرایط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کوشیده اند آموزش های آنلاین را استاندارد نموده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام نموده است که بسته های اینترنتی ارزان قیمتی را در اختیار دانشجویان قرار دهد.

وی در ادامه اضافه نمود: آشکار است که انجام این کارها در شرایط فعلی مطلوب نظر است، اما در کشورهایی با درآمد متوسط و یا کم همه گیری ویروس کرونا دانشگاه ها را ناچار و ناگزیر به سویی سوق می دهد که تسهیلات لازم را برای طرح های بلند مدت فراهم آورند که نهایتش کیفیت آموزشی است.

متضرر شدن دانشگاه های بین المللی

مهراد در ادامه اضافه نمود: با وجود این، تمام موسسات آموزش عالی با مسائل مالی جدی روبرو هستند. دانشگاه های ثروتمند غیر دولتی در ایالات متحده آمریکا مانند دانشگاه جانز هاپکینز یا مریلند در سال پیش رو صدها میلیون دلار متضرر شده اند. در انگلستان دانشگاه های این کشور بر روی هم با کاهش شدید درآمد ها و تداوم کسر بودجه برابر با 2/5 میلیارد پوند (3 میلیارد دلار) روبرو شده اند. علت عمده افت بودجه مربوط به کاهش تعداد دانشجویان بین المللی است.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: پیش بینی می گردد که کاهش درآمد در دانشگاه های استرالیا نیز حداقل به 3 میلیارد دلار استرالیایی (1/9 میلیارد دلار) برسد. در این دانشگاه ها نیز دانشجویان بین المللی منبع مهم کسب درآمد بحساب می آیند.

وی در ادامه گفت: در نتیجه این کاهش، در دانشگاه های استرالیا تخمین زده می گردد که تعداد 7000 پژوهشگر طی شش ماه آینده مشاغل خود را از دست بدهند. دانشگاه ها تقریبا از نصف ظرفیت 164/000 پژوهشگر تمام وقت استفاده می نمایند. یکی از عظیمترین مسائلی که دانشگاه های استرالیا در کسب درآمد دارند ناشی از دانشجویان بین المللی است. دانشگاه های استرالیا عمدتا بر شهریه دانشجویانی وابسته هستند که از چین جهت تحصیل به این کشور وارد می شوند. در این ارتباط، پیش بینی می گردد که دانشگاه های استرالیا بین 3 تا 5 میلیارد دلار استرالیایی که از شهریه های دانشجویان بین المللی حاصل می گردد خسارت ببینند. بخش عمده خسارت های مالی متوجه دانشگاه های پژوهش محور مانند دانشگاه سیدنی است.

مهراد اضافه نمود: کاهش منابع مالی دانشگاه ها در سراسر دنیا به این معنی است که برخی از دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های کوچک تر ممکن است به طور دائم بسته شوند.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه اضافه نمود: سایر دانشگاه ها مانند واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیغام نور ممکن است در هم ادغام شوند. اخیرا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیم دیگری را برای حمایت از دانشگاه های کوچک تر اتخاذ نموده است. بر این اساس، واحدهای کوچک تر در شهرستان ها تحت نظارت کلی دانشگاه های عظیم استان قرار می گیرند. تعداد این دانشگاه ها به صورت عنوانی کاهش یافته و به مراکز پردیس تبدیل می شوند.

وی در انتها گفت: حتی بعد از گذر از بحران مالی چشم انداز مالی ممکن است برای تعداد زیادی از دانشگاه ها عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد. در این راستا، شاید یکی از روش های مهم برای خروج از بحران های مالی تمرکز فعالیت های دانشگاهی بر روی پروژه های تحقیقاتی و زیر ساخت هایی باشد که در دوران پسا کرونا با حفظ منافع ملی ارتباط مستقیم دارد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3502

به "کرونا سبب متضرر شدن دانشگاه های بین المللی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا سبب متضرر شدن دانشگاه های بین المللی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید