کردستان عراق مانع از بازگشت عرب ها به مناطق خود می شود

به گزارش مجله پریها، دیدبان حقوق بشر مقامات کردستان عراق را به نقض قوانین حقوق بشر متهم کرد و گفت که اربیل مانع از بازگشت هزاران نفر از عرب های ساکن شرق موصل به خانه های خود است.

کردستان عراق مانع از بازگشت عرب ها به مناطق خود می شود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سازمان دیدبان حقوق بشر می گوید حکومت منطقه کردستان عراق از بازگشت هزاران عرب به خانه و کاشانه خود در شمال این کشور ممانعت می کند.

این سازمان بین المللی در گزارشی که جمعه (15 شهریور) منتشر کرده، گفت که به رغم اینکه شهرستان الحمدانیه واقع در شرق شهر الموصل، مرکز استان نینوی از سه سال پیش از اشغال داعش آزاد شده، ولی مقامات حکومت منطقه کردستان عراق تنها به کردهای این شهرستان و برخی از عرب های مرتبط با این حکومت اجازه داده اند به منطقه خود بازگردند.

دیدبان حقوق بشر این اقدام اربیل را نقض قوانین حقوق بشری دانست و گفت که حکومت کردستان عراق بدون دلیل از بازگشت شهروندان عرب به مناطق خود ممانعت می کند.

به گفته این سازمان بین المللی، کردستان عراق در شرق شهر موصل، اجازه نداده است 4200 عرب ساکن این منطقه به خانه ها و زمین های کشاورزی خود در 12 روستا برگردند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است: خانواده های متضرر گفته اند که آن ها از بازگشت به خانه ها و زمین های کشاورزی خود منع شده اند و قادر به گذراندن امورات خود نیستند.

به گزارش شبکه سومریه، مسؤولی در حکومت کردستان عراق در واکنش به گزارش دیدبان مدعی شده است که ساکنان منطقه مذکور در بازگشت به مناطق خود آزاد هستند ولی بازگشت به برخی از روستاها در موصل سخت است.

لما فقیه، مدیر بخش غرب آسیا در دیدبان حقوق بشر گفته است که حکومت کردستان عراق بی جهت و بدون دلیل قانونی، هزارن روستایی عرب را از بازگشت به خانه های خود منع کرده و تنها به کردها و عرب های متنفذ این حق را داده است.

دیدبان حقوق بشر طی جریان جنگ علیه داعش در عراق، بارها در گزارش هایی خود از اقدام نیروهای پیشمرگه کُرد در ایجاد تغییرات جمعیتی و تخریب خانه های ساکنان عرب و ترکمان مناطق تحت سیطره خود انتقاد کرده بود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2813

به "کردستان عراق مانع از بازگشت عرب ها به مناطق خود می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کردستان عراق مانع از بازگشت عرب ها به مناطق خود می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید