کتاب هنر آشپزی افغانستان در مشهد منتشر شد

به گزارش مجله پریها، کتاب هنر آشپزی افغانستان اثر فروزان احمدی نویسنده افغانستانی به تازگی توسط انتشارات شاملو در مشهد منتشر و در اختیار علاقه مندان به کتاب نهاده شد.

کتاب هنر آشپزی افغانستان در مشهد منتشر شد

به گزارش، کتاب هنر آشپزی افغانستان اثر فروزان احمدی نویسنده افغانستانی به تازگی توسط انتشارات شاملو در مشهد منتشر و در اختیار علاقه مندان به کتاب نهاده شد.

این کتاب در 17 فصل منتشر گردیده است و در بخش ضمائم آن نکات ضروری و بسیار خوبی در مورد آشپزی و همچنین دانشنامه و اصطلاحات خاص غذاهای افغانستانی به چشم می خورد.

شاید این نخستین کتاب تخصصی در حوزه آشپزی افغانستان باشد که به شکل بسیار تفصیلی به معرفی انواع غذاها و شیرینی های ملی و محلی افغانستان پرداخته است.

نویسنده در این کتاب علاوه بر معرفی غذاها و شیرینی های افغانستان طرز تهیه غذاهای ملی و محلی افغانستان را نیز به روش بسیار ساده آموزش داده است.

فروزان احمدی در این اثر تمام غذاها را همراه با تصاویر رنگی معرفی نموده است که این کار بر جذابیت اثر اضافه نموده است. فصل نخست این کتاب به معرفی غذاهای برنجی افغانستان مثل انواع مختلف قابلی پلو و انواع کچیری اختصاص دارد و در فصل دوم انواع غذاهای مختلف گوشتی معرفی گردیده است.

فصل سوم به معرفی انواع کباب اختصاص دارد که نویسنده در این بخش 19 نوع کباب را که در مناطق مختلف افغانستان رایج می باشد معرفی نموده است.

انواع شوربا و یا همان آبگوشت در فصل چهارم کتاب معرفی و نویسنده 21 نوع غذای آبگوشتی محلی را معرفی و غذاهایی چون اشکنه و غلورتروش نیز در میان آن ها دیده می گردد.

در فصل پنجم کتاب انواع قورمههای محلی افغانستان معرفی و فصل ششم به غذاهای خمیری یا بخار پز که علاقه مندان خاص خود را دارد اختصاص یافته و نویسنده غذاهایی چون آی خانم، منتو، آشک و سمبوسه را معرفی و در فصل 7 انواع بولانی های محلی معرفی گردیده است.

فصل هشتم به انواع برانی ها اختصاص دارد و در فصل نهم، آش و سوپ محلی افغانستان معرفی و در فصل 9 این کتاب انواع غذاهای سرخ کردنی تشریح گردیده است.

20 نوع غذای مختلف که در بخش های مختلف افغانستان پخت آن رایج است در فصل 11 معرفی و فصل 12 کتاب به انواع دسر و غذاهای میان وعده اختصاص دارد.

در فصل 13 و 14 به ترتیب، به سلاته ها (سالاد) و انواع ترشی اختصاص یافته است و در فصل 15 چندین نوع چتنی معرفی گردیده است.

شیرینی های افغانستان نیز بسیار قابل توجه است که فروزان احمدی در فصل 16 به طرز تهیه آن ها اشاره و در آخرین فصل کتاب انواع، نوشیدنی های افغانستان به علاوه شیرینی های مختلف معرفی گردیده است.

فروزان احمدی، در مورد تالیف این اثر گفت: سال های زیادی روی این اثر کار کردم و خوشحالم که خاتمه این کار به اتمام رسید.

وی اضافه نمود: آشپزی نقش مهمی در اقتصاد و ارتباطات خانواده ها دارد و ما هر روز در زندگی خود با آشپزی سر و کار داریم و علاوه بر آن تنوع زیادی که غذاهای افغانستان دارد باعث گردیده است که صندلی ویژه در بین کشورهای منطقه داشته باشد.

این نویسنده جوان در ادامه خاطر نشان ساخت: مردم افغانستان در هر منطقه بر اساس قومیت و نژاد خاصی که زندگی می نمایند غذاهای مختلف را نیز طبخ می نمایند و مردم این کشور در مهمان نوازی و مهمان دوستی شهرت دارند.

وی توضیح داد: خوشبختانه در سال های اخیر غذاهای افغانستان در میان مردم ایران بخصوص در شهرهای مهاجر نشین بسیار رواج پیدا نموده است و امروز اکثریت مردم ایران با غذاهای افغانستان بخصوص قابلی پلو ما آشنایی دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 آبان 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 891

به "کتاب هنر آشپزی افغانستان در مشهد منتشر شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتاب هنر آشپزی افغانستان در مشهد منتشر شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب هنر آشپزی افغانستان در مشهد منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید