وزارتخانه هایی که بیشترین استقبال را از دانش بنیانها کردند

به گزارش مجله پریها، گروه دانش و فناوری، میترا سعیدی کیا: طی یک سال اخیر رویدادهایی با هدف توسعه بازار و فروش شرکتهای دانش بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گردید که در آنها شرکتها علاوه بر ارائه دستاوردها به معرفی خود نیز پرداختند. از سوی دیگر خریداران فناوری در هر صنعتی در این رویدادها حضور یافتند تا احتیاج خود را با استفاده از توانایی شرکتهای دانش بنیان رفع نمایند.

وزارتخانه هایی که بیشترین استقبال را از دانش بنیانها کردند

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

در گزارش آماری پیش رو کوشش شده به جزئیات ماحصل این رویدادهای فناورانه پرداخته و در این میان صنایع و وزارتخانه هایی که بیشترین تعامل را با صاحبان فناوری برقرار کردند معرفی شوند.

شرکتهای دانش بنیان با احتیاجهای صنعت آشنا شدند

صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای توسعه بازار و فروش شرکت های دانش بنیان در سالی که گذشت، 12 رویداد را در حوزه های مختلف به منظور گردهمایی شرکتهای دانش بنیان یک حوزه و صنعت مرتبط به آن برگزار کرد. این رویدادها به منظور به هم رسانی طرف عرضه و تقاضای فناوری، محصولات و خدمات دانش بنیان دایر شده که با هدف شناسایی و معرفی احتیاجهای فناورانه شرکت ها و صنایع بزرگ کشور به شرکت های دانش بنیان و بالعکس، معرفی دستاوردها، محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان به شرکت ها و صنایع بزرگ و سایر خریداران عمده برگزار گردیده است.

این 12 رویداد که در کمتر از 12 ماه امسال برگزار گردید در حوزه های ارائه احتیاجهای فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران در حوزه مدیریت پسماند شهری، ارائه احتیاجهای فناورانه آتش نشانی و خدمات ایمنی، گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های حوزه فضایی، معرفی احتیاجهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما، گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت غذایی، گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت فولاد، گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت خودرو، گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در حوزه رباتیک و اتوماسیون صنعتی، گردهمایی ارائه فناوری های نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معرفی احتیاجهای فناورانه صنعت فرودگاهی، رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پر مصرف صنعت گاز و تقاضای ساخت و فراوری ایرانی (تستا)، بوده اند.

چنین برنامه هایی به تقویت نقش شرکت های دانش بنیان در بومی سازی و تأمین محصولات و خدمات فناورانه اولویت دار کشور، کاهش وابستگی به شرکت های خارجی و نهایتاً کاهش خروج ارز یاری می نماید؛ همچنین یکی از برکات این نوع رویدادها، آشنایی شرکت های دانش بنیان و فناور با ملاحظات و خواسته های بازار و متعاقباً تصحیح جهت تحقیق و توسعه و کوشش های فناورانه در این شرکت ها است.

آمار احتیاجهای صنایع که به دانش بنیان ها اعلام شد

یکی از اقداماتی که علاوه بر به نمایش گذاشتن دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در این رویدادها جدی گرفته شد موضوع حضور صنایع مرتبط با رویداد بود. هر یک از سازمان ها و صنایع احتیاجهای خود را در قالب جلساتی با حضور این شرکتها ارائه می کردند تا بتوانند بدون استفاده از تجهیزات و فناوری خارجی احتیاج محسوس شده در صنعت را مرتفع نمایند.

ردیفسازمان یا صنعت متقاضیتعداد احتیاجهای ارائه شده
1شرکت های زیرمجموعه شرکت نفت، شرکت پالایش و پخش فرارده های نفتی ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی895
2پلیس مبارزه با مواد مخدر+ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز،25
3شهرداری و نهادهای مربوط به آن32
4سازمان فضایی ایران48
5صنایع مربوط به فرودگاه ها و سازمان هواشناسی66
6فراکسیون اکو مجلس7
7صنایع فولادی142
8مناطق آزاد و ویژه12
9شرکت ملی گاز22
10مدیریت منابع آب ایران8
11فراوری نیروی برق حرارتی5
12صنایع خودرویی و خودروسازان80
13شرکتهای تابعه استان قدس رضوی16
14سازمان محیط زیست7
15وزارت راه و شهرسازی5
16شرکتهای فراورینمایند مواد غذایی32

جلسات B2B بین استارت آپ ها و شرکت های متقاضی فناوری

یکی دیگر از آورده های رویدادهای فناورانه و صنعت، برگزاری جلسات B2B بود. جلساتی که بعضاً منجر به انعقاد تفاهم نامه هایی نیز می شد؛ بعضی از این تفاهم نامه ها تبدیل به قرارداد شده و یا در حال تبدیل شدن به قرارداد قطعی هستند.

به عنوان مثال، در رویدادی که مرتبط با صنعت نفت بود و شرکتهای دانش بنیان این حوزه دستاوردهای خود را ارائه کردند، 274 تفاهمنامه بین طرفین عرضه و تقاضا منعقد شد. همچنین ماحصل رویداد سه روزه توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز انعقاد 195 تفاهم نامه بود که از این تعداد 150 تفاهم نامه ارزیابی های اولیه را عبور نموده و مورد تأیید قرار گرفته اند تا به مرحله انعقاد قرارداد برسند.

بر این اساس، 163 تفاهم نامه در رویداد فناورانه صنعت فرودگاهی، 33 تفاهم نامه در گردهمایی فناورانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دو تفاهم نامه در حاشیه گردهمایی فناورانه حوزه رباتیک، 110 تفاهم نامه در حوزه صنعت خودرو، سه تفاهم نامه در گردهمایی فناورانه صنعت فولاد، دو تفاهم نامه بین شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های حوزه محصولات و خدمات پهپادی، 174 تفاهم نامه بین شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های صنعت غذایی، 15 تفاهم نامه در رویداد احتیاجهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما منعقد شد.

البته این تفاهم نامه ها به مرور در حال افزایش یا کاهش هستند و تا به امروز تعدادی از آنها نیز به قرار داد منجر شده اند.

جدول انعقاد تفاهم نامه های صنعت و فناوری

حوزه / صنعتتعدادتفاهم نامهحوزه / صنعتتعدادتفاهم نامه
نفت274خودرو110
گاز195فولاد3
فرودگاهی163پهپاد2
مبارزه با قاچاق ارز و کالا93صنایع غذایی174
رباتیک2هواپیما15

دکتر سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در همین رابطه به مهر می گوید: در مجموع 686 شرکت دانش بنیان، فناور و استارت آپ و از سوی دیگر، 148 خریدار بزرگ در این رویدادها حضور داشتند و در مجموع در این رویدادها 4 هزار و 674 میلیارد تومان تفاهم نامه منعقد شد.

پیگیری صندوق نوآوری و شکوفایی برای برطرف احتیاج صنعت

وی در مورد انعقاد قراردادها در این رویدادهای فناورانه گفت: پس از انعقاد قرارداد همکاری میان طرفین، صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی دارد تا با استفاده از ابزارهای مختلف خود از جمله لیزینگ (فروش اقساطی محصولات دانش بنیان)، ضمانت نامه یا سرمایه در گردش و …، فرایند همکاری را تسهیل و تسریع کند.

ملکی فر با بیان اینکه به واسطه پیچیدگی ها و ظرایف قراردادهای فناورانه، زمان قابل توجهی ضروری است تا تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل شوند، گفت: برای مثال در حوزه های حساسی مانند نفت، هوایی و صنایع غذایی، خرید قطعی محصولات و خدمات دانش بنیان مستلزم اخذ استانداردها و گواهینامه های مختلفی است که زمان می برد و البته مشمول یاری بلاعوض صندوق نوآوری نیز می گردد. همچنین گاهی اوقات خرید قطعی مستلزم فعالیت های تحقیق و توسعه تکمیلی است که زمان بر است و در اینجا نیز تسهیلات قرض الحسنه نمونه سازی صندوق قابل استفاده است.

وی تاکید نمود: کارگزاران برگزاری رویدادها با همکاری کارشناسان صندوق و همچنین نهادهای دست اندرکار اجرای هر رویداد، پس از برگزاری رویداد به طور مستمر تبدیل تفاهم نامه ها به قرارداد و متعاقباً تأمین اقتصادی آن ها را پیگیری می نمایند. پس از برگزاری هر رویداد، جلسات متعددی با طرف عرضه و تقاضای فناوری برگزار می گردد تا فرایند عقد قرارداد تسهیل و تسریع گردد.

ملکی فر با بیان اینکه انتظار می رود در یک بازه زمانی مناسب، حدود 20 درصد از تفاهم نامه های منعقد شده در رویدادهای تبادل فناوری به قرارداد منجر شوند، گفت: تا به امروز تعدادی از تفاهم نامه ها تبدیل به قرارداد شده اند. البته ناگفته نماند این رویدادها بستری را فراهم نموده اند که آشنایی بین احتیاجمندی ها و توانمندی ها رخ دهد در نتیجه شاید پس از رویداد، منجر به عقد قرارداد بین آنها گردد و صندوق هیچگاه اطلاعی از آنها پیدا نکند.

سماجت بخش خصوصی برای تبدیل تفاهم نامه به قرارداد

وی گفت: همه صنایعی که در رویدادهای تبادل فناوری صندوق نواوری و شکوفایی حاضر شده و به ارائه احتیاجهای فناورانه پرداخته اند، تمایل به برطرف احتیاجهای خود با استفاده از توان فراورینمایندگان داخلی دارند. اما از لحاظ میزان پیگیری تفاهم نامه های حاصل از رویدادهای تبادل فناوری، ارزیابی فنی شرکت های فناور و همچنین سفارش فراوری محصول، تفاوت هایی مابین متقاضیان وجود دارد؛ عموماً در حوزه هایی که طرف تقاضای فناوری بخش خصوصی بوده است، پیگیری و جدیت بیشتری برای به سرانجام رساندن شرایط تفاهم نامه ها می توان شاهد بود؛ مانند صنایع غذایی، تعمیر و نگهداری هواپیما و بعضی از شرکت های حوزه فولاد.

به گفته وی، در حوزه خودروسازی نیز شرکت های فعال در حوزه فراوری خودرو طی ماه های اخیر نشان داده اند که عزم راسخی برای تأمین کالاهای مورد احتیاج از فراورینمایندگان داخلی دارند.

وی با اشاره به دانشگاه هایی که بیشترین همکاری را در رویدادهای صندوق نواوری و شکوفایی داشته اند، گفت: از آنجایی که بیشتر احتیاجهای فناورانه معطوف به احتیاجهای فعلی صنایع بوده، حضور شرکت های دانش بنیانی که توانمندی پاسخگویی به احتیاجها به صورت بالفعل را داشتند پررنگ تر از نهادهای دانشگاهی به صورت مستقیم بوده؛ به دلیل اینکه تعدادی از شرکت های دانش بنیان و فناور، در مراکز رشد و پارک های وابسته به دانشگاه ها مستقر هستند.

به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، همچنین علاوه بر شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و هسته های فناور نیز در رویدادها حضور فعال داشته اند که اکثراً آن ها برخاسته از دانشگاه های مختلف هستند. در مجموع، به جای حضور مستقیم دانشگاه ها، شرکت ها و هسته های فناور مستقر در مراکز مرتبط دانشگاهی در رویدادها حضور داشته اند.

کدام وزارتخانه ها بیشترین استقبال را از دانش بنیان ها داشتند

ملکی فر در سرانجام در مورد بیشترین قراردادهایی که ناشی از انعقاد تفاهم نامه های منعقد شده در رویدادها بوده است، گفت: در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما، صنعت فولاد و صنعت خودرو تا به امروز بیشترین پیشرفت در انعقاد قرارداد حاصل شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد وزارتخانه هایی که بیشترین همکاری را با شرکتهای دانش بنیان داشته اند، گفت: در اغلب حوزه ها و رویدادها، دستگاه های اجرایی مرتبط و از جمله ستاد وزارتخانه ها همکاری قابل توجهی داشته اند؛ اما وزارت نفت توجه ویژه ای به رویدادهای برگزار گردیده مرتبط با این حوزه داشت.

ملکی فر اضافه نمود: همچنین واحدهای تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی همکاری های مناسبی را در تسهیل فرآیند برگزاری رویدادها داشته اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3228

به "وزارتخانه هایی که بیشترین استقبال را از دانش بنیانها کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارتخانه هایی که بیشترین استقبال را از دانش بنیانها کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید