ساخت واکسن کرونا و واکنش ها به آن

به گزارش مجله پریها، شرکت های داروسازی فایزر و بایانتک اعلام کردند که کارایی واکسن تولیدی آن ها برای بیماری کووید 19 در تحقیقات اولیه 90 درصد بوده است.

ساخت واکسن کرونا و واکنش ها به آن

به گزارش یورونیوز، بنا به اعلام این دو شرکت داروسازی میزان کارایی این واکسن با مقایسه تعداد مبتلایان در گروه کنترل با شمار افرادی که پس از تزریق واکسن به ویروس کرونا مبتلا شده اند به دست آمده است.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ایمنی در برابر ویروس کرونا هفت روز پس از دومین تزریق و 28 روز پس از اولین تزریق ایجاد می گردد.

در بیانیه مدیرعامل شرکت فایزر درباره واکسن فراوریی آمده است: ما بر این باور هستیم که با گذشت بیش از هشت ماه از شروع بدترین همه گیری دنیای در بیش از یک قرن اخیر اکنون گامی مهم برای دنیا در راستای مبارزه با بیماری کووید 19 برداشته شده است.

شرکت های فایزر و بایانتک اعلام نموده اند که 50 میلیون نمونه از واکسن فراوریی خود را طی امسال میلادی در دنیا عرضه خواهند کرد. به گفته این دو شرکت داروسازی در سال 2021 تا یک میلیارد و 300 میلیون نمونه از واکسن فراوریی آن ها در سطح دنیا عرضه خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به انتشار خبر فراوری واکسنی با کارایی 90 درصدی در برابر بیماری همه گیر کووید 19 در صفحه توئیتر خود نوشت: ارزش سهام خیلی بالا رفته است. واکسن به زودی عرضه می گردد. کارایی آن 90 درصد گزارش شده است. خیلی خبر خوبی است.

واکنش سازمان بهداشت دنیای

سازمان دنیای بهداشت به گزارش ها درباره موفقیت شرکت فایرز در فراوری واکسن موثر در مبارزه با کرونا واکنش نشان داد.

یک مقام ارشد سازمان دنیای بهداشت روز دوشنبه گفت این واکسن تا مارس 2021 شرایط همه گیری بیماری کووید-19 را تغییر خواهد داد.

بروس آیل وارد نتایج اعلام شده از سوی شرکت فایزر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفته استفاده از این واکسن برای درمان آسیب پذیرترین بیماران تا مارس 2021، می تواند در فرایند همه گیری این بیماری تغییرات بنیادی ایجاد کند.

واکنش مثبت بازارهای اقتصادی دنیا

خبر موفقیت آمیز بودن آزمایش واکسن کرونا مورد توجه رسانه های دنیا نهاده شد. شرکت آمریکایی فایزر و شریک تحقیقاتی آلمانی اش بایون تک با اعلام روزی عالی برای علم و انسانیت خبر دادند که واکسن این دو شرکت روی 43 هزار و 500 نفر در 6 کشور آزمایش شده و هیچ گونه نگرانی در زمینه سلامت و ایمنی مرتبط با آن مشاهده نشده است.

تارنمای شبکه اول تلویزیون آلمان (ARD) نوشت: این پیغام مانند رستگاری امیدبخشی برای بازارهای اقتصادی بود. این واقعیت که واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت بایون تک، مستقر در ماینتس آلمان و شریک آمریکایی آن فایزر، بیش از 90 درصد موثر است موجب جهش بازار بورس اوراق بهادار شد.

بر این اساس شاخص داکس آلمان بلافاصله پس از اعلام خبر در بعد از ظهر امروز جهش کرد و در عرض چند دقیقه به گسترش سود خود ادامه داد. فشار سنج بازار سهام بیش از 750 واحد بالاتر از روز گذشته ثابت ماند که حدود 6 درصد افزایش داشت.

بدین ترتیب داکس برای اولین بار از اواسط ماه گذشته میلادی قله 13000 واحدی را فتح کرد. همچنین یورو استاکس 50 شاخص منطقه یورو ، بیش از پنج درصد رشد کرد و بازارهای اقتصادی در پاریس ، لندن ، میلان و مادرید نیز رشد چشمگیری نشان دادند.

در همین حال سرمایه گذاران از اعلان خبر موفقیت شرکت های بایون تک و فایزر در خصوص اثربخشی واکسن کرونا بسیار امیدوار شده اند. انتظار می رود که این دو شرکت از هفته آینده برای تایید واکسن فراوریی خود در سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آمریکا دست به کار شوند. علاوه بر این ، هر دو شرکت در اطلاعیه خود اعلام کردند که طی چند ماه آینده 50 میلیون دوز واکسن جدید را در دسترس قرار می دهند و این رقم در سال آینده میلادی به 1.3 میلیارد دوز می رسد.

این در حالی است که پس از اعلام این خر سهام شرکت های مذکور نیز رشد چشمگیری داشته به طوری که سهام شرکت داروسازی فایزر ایالات متحده بیش از 14 درصد و سهام شرکت بیوتکنولوژی (بایون تک) آلمان حدود 25 درصد افزایش یافته است.

پیش بینی می گردد سهام صنایعی که به ویژه تحت تأثیر همه گیری کرونا قرار دارند نیز به شدت افزایش یابد، به عنوان مثال ، سهام شرکت های هواپیمایی لوفت هانزا و ایرباس دو رقمی می شوند.

تا کنون بیش از 50 میلیون نفر در سراسر دنیا به کرونا آلوده شده و بیش از یک میلیون و 260 هزار نفر هم از کووید-19 بیماری ناشی از این ویروس جان باخته اند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3795

به "ساخت واکسن کرونا و واکنش ها به آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت واکسن کرونا و واکنش ها به آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید