دستاورد های جهان اسلام برای مبارزه با کرونا معرفی می شوند ، اشتراک گذاری تجربه ها در بین دانشمندان مسلمان

به گزارش مجله پریها، دبیراجرایی هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) گفت: به دنبال تقویت حس امید به آینده هستیم و راهکار ما این است که دستاورد های جهان اسلام در حوزه کرونا را برجسته و اعلام کنیم.

دستاورد های جهان اسلام برای مبارزه با کرونا معرفی می شوند ، اشتراک گذاری تجربه ها در بین دانشمندان مسلمان

محمدمهدی جعفری، دبیراجرایی هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در مصاحبه با خبرنگار فناوری خبرنگاران گفت: هفتمین نشست استپ یک برنامه دو روزه است، اما صرفاً یک رویداد نیست؛ ما از اجرای این برنامه اهداف مختلفی را دنبال می کنیم و از آنجا که در کشور های اسلامی در حوزه دانش، علم و فناوری شاید یک ناامیدی یا کمبود اعتماد به نفس وجود داشته باشد ما به دنبال این هستیم که این حس اعتماد به نفس و حس امید به آینده را تقویت کنیم. راهکار ما این است که دستاورد های جهان اسلام را در حوزه کرونا، برجسته و اعلام کنیم، چون جهان اسلام طرح های قابل توجهی را برای مبارزه با کرونا داشته است.

وی با بیان اینکه هدف ما از برگزاری نشست استپ این است که بستر های همکاری بلند مدت در زمینه مسائل اولویت دار جهان اسلام شکل بگیرد، بیان نمود: کرونا به دلیل ابعاد مختلفی که دارد از ظرفیت مناسبی برای تعریف پروژه ها و اشتراک گذاری تجربه ها در بین دانشمندان جهان اسلام برخوردار است.

دبیراجرایی هفتمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) همچنین اضافه کرد: در جهان اسلام منابع ما از لحاظ مالی و نیروی انسانی محدود است و ما می توانیم بستری را فراهم کنیم که این ظرفیت ها، زیرساخت ها و منابع، علی رغم محدودیت هایی که دارند به اشتراک گذاشته شوند و بین کشور های اسلامی منتقل شوند و امیدواریم در قالب برنامه های پیش بینی شده از قبیل کارگاه های آموزشی، بستر شبکه آزمایشگاهی و پنل های تخصصی، اشتراک گذاری ظرفیت ها و پنل هایی که به دنبال شبکه سازی هستند به این اهداف برسیم.

جعفری با اشاره به اینکه شبکه سازی وقتی شکل می گیرد که فضای حقیقی اعضای شبکه با یکدیگر فراهم شود، اظهار کرد: حتماً اگر همه فضای شبکه در بستر مجازی قرار گیرد به اهدافی که دارد نخواهد رسید، اما به نظر ما این تجربه باعث می شود که در برگزاری برنامه هایی که در استپ پیش بینی می کنیم به سمتی برویم که رویداد های حقیقی را در کنار رویداد های مجازی ببینیم و این یک فرصت است که از فضای مجازی استفاده کنیم.

دبیراجرایی هفتمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) بیان نمود: پس از ششمین نشست استپ که با موضوع موضوعات مختلف برگزار شد، در دبیرخانه استپ برای آغاز هفتمین نشست استپ برنامه ریزی کردیم و بر اساس سیاستی که داشتیم بنا شد با کشور های مختلف و دانشگاه های کشور های اسلامی مذاکره کنیم تا بتوانیم استپ هفتم را در کشور های دیگری برگزار کنیم.

وی در ادامه گفت: موضوع استپ باید مورد توافق دبیرخانه استپ و مرکز تحقیقاتی یا دانشگاه میزبان قرار می گرفت؛ این فرآیند در حال ادامه پیدا کردن بود که متاسفانه با بحران کرونا روبرو شدیم.

جعفری شرح داد: یکی از مسائل آینده که در کشور های اسلامی داریم، موضوع عدم خودباوری در حوزه علم و فناوری است و نگاه مردم به سمت و سوی غرب است تا آن ها در حوزه های پیشرفته دستاوردی را ارائه دهند، اما وقتی این شبکه را بررسی کردیم، متوجه شدیم که کشور های اسلامی و کشور های مسلمان در این موضوع دستاورد های جدیدی دارند که اخبار آن نیز منتشر شده است.

دبیراجرایی هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) شرح داد: بر همین اساس، برنامه دو روزه ا ی را تدوین کردیم و از آنجا که بحث مدیریت بحران در زمینه کرونا موضوع مهمی بود، ما در نشست روز اول به موضوع مدیریت بحران کرونا و تجربه کشور های مختلف در این زمینه پرداختیم؛ در روز اول در زمینه ارائه تجربیات کشور های مختلف تقریباً از حدود 9 کشور کنندگانی را داشتیم که به ارائه تجربیات و دستاورد های کادر درمان و دانشمندان پرداختند.

وی در ادامه گفت: در روز دوم هفتمین نشست استپ، بخشی را داریم که چهار نفر از برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) که در حوزه کرونا فعال هستند، دستاوردهایشان را در قالب سخنرانی کلیدی به صورت کلی معرفی می کنند، از جمله این سخنرانان می توان به خانم جکی یینگ و حسین بهاروند و محمد عبدالاحد اشاره کرد.

وی گفت: سایر برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) از جمله حسین بهاروند، تحقیقات خوبی را انجام داده اند که امیدواریم زودتر منجر به نتیجه شود؛ محمد عبدالاحد نیز در زمینه تشخیص کرونا فعالیت های خیلی برجسته ای داشتند که با برنامه ریزی اجرا شده در نشست استپ هفتم خلاصه ای از فعالیت های اجرا شده را تبیین و ارائه کنند تا مخاطبین مختلف از این دستاورد ها در سطح داخلی و خارجی مطلع شوند.

جعفری همچنین اضافه کرد: در روز دوم، چهار بخش کلیدی داریم؛ یک بخش، سخنرانی کلیدی برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) است که به این موضوع خواهند پرداخت؛ همچنین در بخش دیگر در پنلی تخصصی به موضوع شبکه سازی جهان اسلام در حوزه روبروه با کرونا می پردازند.

وی با بیان اینکه میزگردی با موضوع پساکرونا و روبروه کشور های اسلامی با موج دوم کرونا با حضور کنندگان کشور های اسلامی و سازمان جهانی بهداشت برگزار می شود، اظهار کرد: در بخش دیگر در حوزه های پزشکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به تشریح اقدامات کشور های اسلامی خواهیم پرداخت.

دبیراجرایی هفتمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) با بیان اینکه استپ های قبلی به صورت حضوری برگزار می شد، گفت: برای شکل دریافت یک شبکه نیاز است که تمام اعضا یکدیگر را ببینند و در قالب های رسمی و غیررسمی با یکدیگر تعامل داشته باشند و این موضوع باعث می شود که ارتباط قوی تری شکل بگیرد.

به گفته جعفری، موضوع کرونا به دلیل فراگیر بودن در سطح بین الملل، همه متخصصین و اهالی علم را به خود مشغول کرد و تقریبا هیچ یک از دانشمندان فرصت شرکت حضوری در مراسم را ندارند و برگزاری غیرحضوری این رویداد برای ما یک فرصت است تا بتوانیم دانشمندان را علی رغم مسائل، در این رویداد شرکت دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3454

به "دستاورد های جهان اسلام برای مبارزه با کرونا معرفی می شوند ، اشتراک گذاری تجربه ها در بین دانشمندان مسلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاورد های جهان اسلام برای مبارزه با کرونا معرفی می شوند ، اشتراک گذاری تجربه ها در بین دانشمندان مسلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید