خبرنگاران پاک آیین: راهبرد آمریکا حضور طولانی مدت در افغانستان است

به گزارش مجله پریها، تهران- خبرنگاران- رییس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه راهبرد آمریکا را حضور طولانی مدت در افغانستان بیان کرد و گفت: تداوم شرایط فعلی افغانستان، ایران، کشورهای آسیای مرکزی، پاکستان، روسیه و حتی چین را تهدید خواهد نمود.

خبرنگاران پاک آیین: راهبرد آمریکا حضور طولانی مدت در افغانستان است

محسن پاک آیین در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، با اشاره به شرایط کنونی افغانستان و تحلیف همزمان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به عنوان رییس جمهور گفت: افغانستان چندین دهه است که در دستیابی به ثبات و آرامش ناکام بوده و اعلام پیروزی اشرف غنی و عبدالله عبدالله در انتخابات و برگزاری دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری، بی ثباتی در این کشور را علنی تر نموده است.

وی با بیان اینکه عدم مشروعیت سیاسی اشرف غنی و عبدالله عبدالله، موضوعی جدی است، گفت: در کشور 35 میلیونی افغانستان، اشرف غنی فقط 900 هزار رای و عبدالله نیز 700 هزار رای کسب نموده است. این میزان رای نشان می دهد که هیچ کدام از این دو نفر مطلوب قاطبه مردم افغانستان نبوده اند و بعید است بتوانند امورات کشور را مدیریت نمایند.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه تنها راه مناسب برای حل بحران، ائتلاف رقبای ریاست جمهوری بود که این امر هم ممکن نشده است، توضیح داد: ضعف جدی اشرف غنی در اداره کشور و جلب نظر مردم و به ویژه گرایش غیر متعارف وی به آمریکا، یکی از علل اصلی شرایط فعلی است. مردم افغانستان انسان های آزاده ای هستند و سال ها برای استقلال کشور خود با شوروی سابق و آمریکا مبارزه نموده اند.

پاک آیین با بیان اینکه مردم افغانستان از حضور اشرف غنی در پایگاه نظامی آمریکا برای دیدار با ترامپ بسیار آزرده خاطر هستند، گفت: در شرایط فعلی که موقعیت اشرف غنی ضعیف تر از گذشته است، وابستگی وی به آمریکا برای حفظ قدرت بیشتر شده و جای پای کاخ سفید در افغانستان محکم تر خواهد شد.

وی ادامه داد: عبدالله عبدالله که از حمایت اقوام غیرپشتون از جمله ازبک ها، تاجیک ها و شیعیان برخوردار است هم نمی تواند بدون جلب نظر پشتون ها کار مهمی انجام دهد و با این اوصاف آینده سیاسی افغانستان اصلا روشن نیست.

اختلافات عبدالله و غنی اجازه شروع گفت وگوهای بین الافغانی را نمی دهد

این دیپلمات پیشین راهکار خروج افغانستان از بن بست کنونی را انجام گفت وگوهای بین الافغانی بدون دخالت کشورهای خارجی دانست و گفت: گروه های افغانی امروز با این شرایط بسیار فاصله دارند. طالبان طی مذاکره با آمریکا به دنبال کسب امتیاز حداکثری است و تمایلی به گفت وگوهای بین الافغانی نشان نمی دهد.

پاک آیین با بیان اینکه عمق اختلافات عبدالله عبدالله و اشرف غنی اجازه شروع گفت وگوهای بین الافغانی را نمی دهد، توضیح داد: به نظر می رسد بی ثباتی در افغانستان ادامه خواهد یافت. در این میان آمریکا وعده خروج نیروهای خود از افغانستان را داده و با شروع این اقدام به دنبال کسب دستاورد برای سیاست خارجی ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است.

وی با بیان اینکه بعید است آمریکا در شرایطی که همه عوامل قدرت در افغانستان با مشکل روبرو هستند، افغانستان را ترک کند، گفت: پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان خواهد ماند و وجود داعش که مورد حمایت آمریکا است، حضور نظامی نیروهای آمریکایی در این کشور را توجیه می نماید.

تداوم بحران افغانستان، ایران را تهدید می نماید

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به دخالت های آمریکا در امور داخلی افغانستان ابراز داشت: آمریکا کوشش کرد تا کشورهای بیشتری به خصوص غربی ها در مراسم تحلیف غنی شرکت نمایند که پیروز نشد. هیچ کدام از کشورهای همسایه به جز پاکستان نیز در مراسم تحلیف غنی شرکت نکردند. این شرایط شنماینده بودن شرایط غنی را تائید می نماید.

پاک آیین در پاسخ به این سوال که تداوم شرایط کنونی چه تبعات و پیامدهای برای افغانستان و منطقه به ویژه ایران دارد، بیان نمود: بی ثباتی و ناامنی در افغانستان به طور طبیعی امنیت منطقه را تهدید خواهد نمود. افغانستان ناامن و بی ثبات جولانگاه گروه های تروریستی خواهد شد. امروز داعش به نیابت از آمریکا از شمال افغانستان به دنبال گسترش در آسیای مرکزی و حرکت به سوی روسیه است.

وی افزود: تداوم شرایط فعلی افغانستان، ایران، کشورهای آسیای مرکزی، پاکستان، روسیه و حتی چین را تهدید خواهد نمود و این کشورها باید در تماس با دولت افغانستان، مساعی خود را برای یافتن راهکارهایی برای تقویت ثبات در این کشور را پیدا نمایند.

دیپلماسی ایران در افغانستان باید فعال گردد

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره صندلی و توان ایران برای حل بحران سیاسی افغانستان یادآور شد: ایران دوست کشور و مردم افغانستان است و همیشه از گفت وگوهای بین الافغانی حمایت نموده و طی هماهنگی با دولت افغانستان و برای تشویق طالبان برای پیوستن به مذاکرات صلح، کوشش های سازنده ای را به وسیله مذاکره با طالبان شروع کرد.

پاک آیین افزود: ایران به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و مخالف حضور نیروهای بیگانه به خصوص آمریکا در این کشور است. در برهه فعلی هم دیپلماسی ایران در افغانستان باید فعال شده و با تشویق گفت وگوهای بین الافغانی برای استقرار صلح در این کشور کوشش کند.

راهبرد آمریکا حضور طولانی مدت در افغانستان است

وی درباره تاثیر تداوم شرایط کنونی در افغانستان بر فرایند صلح در این کشور و همچنین قدرت گیری طالبان دارد، عنوان کرد: به نظر من طالبان در این شرایط دست بالا را دارد. رقبای این گروه یعنی دولت و ائتلاف اقوام غیر پشتون در حالت ضعف قرار دارند، آمریکا به دلیل انتخابات ریاست جمهوری نیازمند به مذاکره و دادن امتیاز به طالبان است.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه طالبان کماکان از سوی داعش تهدید می گردد، گفت: اگر طالبان دست از تمامیت خواهی بردارد و به دنبال منافع ملی و استقرار صلح در افغانستان به وسیله گفت وگو با گروه های داخلی و دولت باشد، می تواند قدرت خود را تثبیت کند اما این گروه باید بداند که آمریکا اگرچه به صورت تاکتیکی امتیازاتی به طالبان می دهد اما راهبرد حضور طولانی در افغانستان را دنبال نموده و در زمان خود، طالبان را هم آزار خواهد داد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3293

به "خبرنگاران پاک آیین: راهبرد آمریکا حضور طولانی مدت در افغانستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پاک آیین: راهبرد آمریکا حضور طولانی مدت در افغانستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید