جولان سفته بازان در بازار کساد مسکن

به گزارش مجله پریها، به سبب رکود عمیق در بخش مسکن، مردم چندان به دغدغه های تورم در این بخش و افزایش قیمتِ افسار گسیخته آن نمی اندیشند. بنابراین با توجه به پیش بینی ها در خصوص ادامه نیافتن رکود، اتخاذ تدابیر لازم پیش از وقوعِ بحرانِ احتمالی قیمت ها لازم است.

جولان سفته بازان در بازار کساد مسکن

جهت دریافت خدمات لیست قیمت آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش مجله ی دلتا به نقل از خبرنگاران اگرچه ممکن است خرید مسکن برای قشرهای پردرآمد که توانایی مالی مناسب دارند به راحتی انجام شود،اما کم نیستند افراد و گروه هایی که این توانایی را ندارند و ناچارند در واحدهای های مسکونی اجاره ای سکونت نمایند که با هزینه هایی سنگین همراه است و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، بخش قابل توجهی از درآمد قشر کارگران و کارمندان صرف آن می شود.

یکی از تلخ ترین مقاطع برای این قشر به سال های 91-90 باز می شود که قیمت مسکن نه به صورت هفتگی یا ماهانه، بلکه روزانه و ساعتی در نوسان بود، در آن شرایط بسیاری به مسکن مهر به عنوان تنها راه چاره گذر از این بحران می نگریستند.

با تمام انتقادها به پروژه مسکن مهر، اجرای این طرح، برای بسیاری از خانوارها سازنده بود و کم نبودند افراد و گروه هایی که پیروز شدند با حداقل هزینه، صاحب خانه شوند و ازسختی های اجاره نشینی رهایی یابند.

البته این طرح با همه جنبه های مثبت که می توانست داشته باشد، به سبب بعضی بی تدبیری ها و نارسایی در فرآیند اجرا، زیان های بسیاری را نیز در پی داشت.

به اعتقاد بعضی کارشناسان بخشی از نارسایی های موجود در بخش مسکن مهر، ریشه در سیاست گذاری های غلطِ گذشته دارد، که در حوزه اجرا در پروژه مسکن مهراجرایی شده است.

آنها می گویند: شرایط موجود (رکود حاکم بر بخش مسکن) ادامه نخواهد داشت و در نهایت دولت ناچار است برای ایجاد رونق مالی با اتخاذ تدابیر ویژه قفل رکود این بخش را باز کند، در غیر این صورت بسیاری از اهداف مالی محکوم به شکست خواهد بود، زیرا وابستگی اقتصاد کشور به صنعت مسکن و ساختمان و تاثیرگذاری آن در رونق بسیاری از اصناف مولفه ای است که نمی توان به سادگی آن را نادیده گرفت.

در این میان، دغدغه بخشی از جامعه مصرف نماینده و اجاره نشین به این امر معطوف می شود که در صورت رونق بخش مسکن، نوسان های قیمت و افسار گسیختگی احتمالی در نرخ ها، توان مالی و ارزش پول، دارایی و نقدینگیِ اجاره نشین ها را تضعیف نکند.

اگرچه پروژه مسکن مهر از سوی دولت و مجلس برای همواره لغو شد، اما مسکن اجتماعی از نمونه طرح هایی به شمار می رود که بسیاری آن را جایگزینی برای مسکن مهر می دانند.

حسین سروش، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به لزوم تسریع فرآیند اجرایی طرح مسکن اجتماعی، گفت: اگرچه اهداف پیش بینی شده برای مسکن اجتماعی مطلوب و سازنده به نظر می رسد، اما نباید از نظر دور داشت که در حوزه اجرایی، نیات افراد و عوامل اجرایی مهم نیست و به واقع آنچه که مهم است، به نتایج آن باز می شود و با چنین اوصافی، تدوین و طراحیِ برنامه ریزیِ اصولی و مدون، ضرورتی است که نباید آن را نادیده گرفت.

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به لزوم پرهیز از اقدامات شتاب زده در حوزه مسکن گفت: به نظر می رسد سیاست دولت در خصوص رسیدن به رونق بخش مسکن، مبتنی بر حرکت آرام با شیب ملایم و تدریجی است.

وی اضافه نمود: اصل این تصمیم سازنده است، زیرا حرکت آرام و تدریجی باعث پیشگیری از سوء استفاده دلالان، سفته بازان و بعضی سودجویان این عرصه می شود، اما معتقدم این جهت بسیار کندتر ازحد معمول پیش می رود و انتظار این است که اندکی به سرعت اقدامات اجرایی برای ایجاد رونق در حوزه مسکن اضافه نموده شود.

سروش گفت: اتخاذ تدابیر موثر برای تعریف بسته های حمایتی متقاضیان خرید مسکن از دیگر ضروریاتی است که با اجرای صحیح و اصولی آن از بروز شوک و از هم گسیختگی در بازار مسکن جلوگیری خواهد شد.

وی اضافه نمود: از سوی دولت، طرح های حمایتی همچون تسهیلات صندوق پس انداز یکم، تعریف شده اما بعضی از پیچیدگی ها در جهت دریافت این وام باعث شده تا این طرح آن چنان که شایسته است با اقبال روبه رو نشود.

کارشناس مسکن گفت: افزایش مدت زمان بازپرداخت و همچنین کاهش میزان ریالی اقساط برای متقاضیان از ضروریاتی است که در ظاهر اصلاحات لازم از سوی دولت در این باره دردست آنالیز است و در صورت تحقق آن، شاهد افزایش هرچه بیشتر متقاضیان خرید مسکن درقشرهای متوسط و کم درآمد جامعه خواهیم بود.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3352

به "جولان سفته بازان در بازار کساد مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان سفته بازان در بازار کساد مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید