الزرفی از نخست وزیری کنار کشید: برای حفاظت از وحدت عراق و منافع عالی کشور کنار رفتم

به گزارش مجله پریها، عدنان الزرفی که برای تشکیل دولت جدید عراق از سوی برهم صالح رئیس جمهور این کشور مکلف شده بود، روز پنجشنبه در بیانیه ای رسمی از پست نخست وزیری انصراف داد و استعفا داد.

الزرفی از نخست وزیری کنار کشید: برای حفاظت از وحدت عراق و منافع عالی کشور کنار رفتم

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، الزرفی در بیانیه ای که برای خبرنگاران قرائت کرد، با اعلام عذرخواهی از تشکیل کابینه از پست نخست وزیری انصراف داد.

در بیانیه الزرفی آمده است: کوشش کردم تا مسئولیت تشکیل دولت را با افتخار انجام دهم و برای خودم هدف اساسی مقدسی را قرار دادم که نجات عراق و بازگشتش به راه درست بود تا کشوری موثر در منطقه عربی و اسلامی و دنیا باشد.

در هفته های گذشته کوشش کردم تا یک واقعیت را در سیاست عراق شروع کنم که بر اساس شراکت مالی مثمر و دارای نتیجه با کشورهای دنیا باشد و برنامه ریزی کنم جهت فعالیت و خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق و ساخت توانایی های نیرو های مسلح.

هدف از کناره گیری برای تشکیل دولت حفاظت از وحدت عراق و منافع عالی کشور است. از روزهای اول انتخابم برای تشکیل دولت، هدفم ارائه دیدگاهی بود تا اقتصاد را نجات دهم و مسائل مردم را حل کنم و فساد را از بین ببرم و افق را باز کنم جهت خاتمه دادن به انزوای بین المللی و پیگرد قاتلین تظاهرنمایندگان.

از نمایندگان مجلس که از انتخابم و برنامه مالی ام حمایت کردند سپاسگزارم. از تیم مشاورینم نیز تشکر می کنم که شبانه روزی برای تحقق ماموریتم کمکم کردند.

این تجربه را ترک خواهم کرد در حالی که وجدانم راحت است و از بعضی گروه های سیاسی و مردم که از من حمایت کردند تا کشور به ساحل آرامش و شکوفایی برسد، سپاسگزارم.

عدم موفقیت تجربه انتخابم به دلایل داخلی و خارجی، مانع این نخواهد شد که از خدمت به مردم در مسئولیت کنونی ام به عنوان نماینده مجلس دست بردارم و کوشش خواهم کرد که با شما برای انتخابات زودهنگام جهت تکمیل این پروژه ملی و پیشرفت اساسی اقتصاد جهت بازسازی عراق مانند کشورهای پیشرفته کوشش کنیم.

برای فردی که پس از من برای نخست وزیری و تشکیل دولت مامور خواهد شد موفقیت را خواستارم.

برهم صالح رییس جمهوری، الزرفی را به درخواست تعدادی از نمایندگان شیعه در 17 مارس 2020 (27 اسفند ماه 98) مامور تشکیل کابینه جدید نموده بود.

این انتخاب با مخالفت گسترده فراکسیون های عمده شیعه روبرو شد و باعث شد تا این فراکسیون ها نام مصطفی الکاظمی را به عنوان نامزد شیعیان برای این پست معرفی نمایند.

با توجه به توافق اجرا شده، پست نخست وزیری سهمیه فراکسیون های شیعه در مجلس محسوب می گردد.

جریان های عمده کرد و اهل سنت در روز گذشته از نامزدی الکاظمی حمایت نموده و همین امر باعث شد تا الزرفی از این پست انصراف دهد.

الزرفی بعد از محمد توفیق علاوی دومین نخست وزیر مکلف است که در طول ماه های اخیر به دلیل عدم اجماع فراکسیون های شیعه از این پست انصراف می دهد.

انتظار می رود که رییس جمهوری امروز با انصرف الزرفی، مصطفی الکاظمی را به عنوان نامزد فراکسیون های شیعه مامور تشکیل دولت کند.

312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3361

به "الزرفی از نخست وزیری کنار کشید: برای حفاظت از وحدت عراق و منافع عالی کشور کنار رفتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الزرفی از نخست وزیری کنار کشید: برای حفاظت از وحدت عراق و منافع عالی کشور کنار رفتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید