استقبال اصفهانی ها از کسب وکار اینترنتی

به گزارش مجله پریها، نفیسه زمانی نژاد- اصفهان- خبرنگار:توسعه کسب وکارهای اینترنتی و الکترونیکی به عنوان یکی از شریان های درآمدزای مالی در اصفهان از سوژه های داغ و پربحثی است که دارای ظرفیت قابل توجه و بالقوه ای برای نسل جوان و نوجوان جامعه امروزی است اما رونق این نوع از کسب وکارها نیازمند حمایت، فراهم کردن زیرساخت های قانونی و فرهنگ سازی بیشتر است.

استقبال اصفهانی ها از کسب وکار اینترنتی
  • فعالیت هزاران فروشگاه اینترنتی

براساس آمارهای منتشر شده اخیر؛ 32 هزار کسب وکار اینترنتی در کشور وجود دارد و در امسال نیز به بیش از 620 هزار کسب وکار اینترنتی مجوز فعالیت داده شده است. تنها در اصفهان که یکی از کلان شهرهای ایران است. هزاران فروشگاه اینترنتی فعالیت می نمایند که بعضی از این فروشگاه ها با رشد و توسعه خوبی که داشته اند تبدیل به انتخابی برای مردم درخرید کالا شده اند. فروشگاه هایی که با استقبال زیادی هم روبه رو می شوند وگاهی آن قدر نرخ اجناس خود را کاهش می دهند که تعدادی از فروشندگان سنتی هم در بعضی از موارد کالاهای مورد احتیاج فروشگاه خود را از آنها خریداری می نمایند. برآوردها چنین نشان می دهد که فروشگاه های اینترنتی پیروز، روزانه تا 10 هزار سفارش هم داشته اند و درآمد آنها چندین برابر بسیاری از فروشگاه های سنتی در بازارهای اصفهان است.

بهروز یاوری که مدیر یکی از این فروشگاه های مجازی است در خصوص فعالیت بعضی از این فروشگاه ها در اصفهان می گوید: در زمانی قرارگرفته ایم که خواسته یا ناخواسته احتیاج به گسترش فعالیت های مجازی وجود دارد. با آن که صاحبان مشاغل اینترنتی از مسائل خود شاکی هستند، اما به آینده امیدوارند و می گویند اقتصاد از آن ما است. چراکه امروزه مشتریان، علاقه مند به تهیه کالای مورد احتیاج خود از راه هایی ساده تر از خرید در بازارهای سنتی هستند. وی می افزاید: دیگر زمان این که مردم در شهر بزرگی مانند اصفهان برای خرید یک کالا چندین بازار را زیر پا بگذارند، گذشته است. واقعیت آن است که به دلایلی چون ازدحام و دور بودن بازارها از یکدیگر، شخص برای خرید کالا باید زمان زیادی را صرف کند. ازاین رو بعضی از مشتریان ترجیح می دهند کالای مورد احتیاج خود را از فروشگاه های اینترنتی تهیه نمایند. هرچند عده ای هم براین باورند که به دلیل بافت سنتی اصفهان، مردم همچنان علاقه مند به خرید از بازارهای سنتی هستند ولی این موضوع، مربوط به هر نوع کالایی نمی گردد و این از تعداد فعالیت فروشگاه های مجازی در اصفهان تعیین می گردد.

به گفته این فعال، خریدار به محبوبیت فروشگاه بسیار اهمیت می دهد و اغلب سعی می نماید برای خرید به فروشگاهی که به آن اعتماد دارد و به علاوه خدمات خوبی هم ارائه می دهد مراجعه کند. با آنالیز های اجرا شده تعیین شد که بیشترین خرید اینترنتی که مردم انجام می دهند بعد از موبایل، مربوط به پوشاک است که در بعضی از سایت ها باقیمت خوبی عرضه می گردد. حتی خیلی از کالاهایی که در این فروشگاه های مجازی موجود هستند هنوز وارد فروشگاه های سنتی نشده اند، بنابراین عده ای از خریداران با آگاهی از این موضوع پوشاک مورد نظر خود اعم از کیف و کفش و لباس را از فروشگاه های مجازی تهیه می نمایند و البته این موضوع باعث شکایت بسیاری از صاحبان برند در شهر اصفهان شده است که مجبور به پرداخت اجاره های بالایی هم هستند. چون این فعالان براین باورند که بخش عمده ای از مشتریانشان را سایت های معروف جذب خود نموده اند.

  • چالش های کسب وکارهای اینترنتی

توسعه مشاغل اینترنتی و استقبال از آنها در اصفهان یک طرف ماجراست و چالش های بزرگی که در برابر این نوع از کسب وکارها واقع شده است طرف دیگر است. چالش مهمی که در برابر این نوپاهای اینترنتی واقع شده است کافی نبودن سطح اطلاعات و آگاهی بعضی از مدیرانی است که سالانه موانع اساسی برای فعالان اقتصاد دیجیتال ایجاد می نمایند. این در حالی است که بسیاری کشورها سعی می نمایند با تصویب و اجرای قوانین مناسب و مرتبط با این حوزه، فعالیت مالی کشورشان را تقویت نمایند و افزایش دهند. اما بنا به گفته کارشناسان و فعالان این بخش در ایران قوانین سختگیرانه ای برای کسب وکارها و فعالان اینترنتی در نظر گرفته شده و بعضی از این قوانین موجب از بین رفتن سرمایه و ظرفیت های زیادی می گردد.

رضا اخوان، استاد تجارت الکترونیک درباره موانع پیش روی کسب وکارهای اینترنتی می گوید: از زمانی که کسب وکارهای اینترنتی به طور رسمی شکل گرفت، دولت حمایت کافی از صاحبان این مشاغل نداشته است. هرچند این گروه از مشاغل فقط به دنبال رسمیت یافتن هستند و حمایت و تسهیلات مورد نظر دیگر مشاغل را درخواست ننموده اند. به گفته این کارشناس هر نوع فعالیت تجاری و مالی احتیاجمند قوانین خاص خود است تا توسط این قوانین به فعالیت خود ادامه دهد و با توجه به اهمیت و صندلیی که تجارت در اقتصاد دارد و فراگیر شدن فعالیت های جدید مانند تجارت الکترونیک بازنگری قانون و توجه قانون گذار در این زمینه ضروری به نظر می آید. چه بسا قوانینی برای آنها اجرا می گردد که مربوط به مشاغل سنتی است و این صحیح نیست.

وی می افزاید: درحالی که حمایت و قوانین خاصی برای مشاغل اینترنتی وجود نداشته، شاهد آن هستیم که این کسب وکارها با سرعت رشد نموده اند. حال اگر حمایت های قانونی صورت گیرد و قوانین برای خدمات آنلاین و فضای مجازی ساماندهی گردد، خیلی از مسائل حل خواهد شد. اخوان خاطرنشان می نماید: اکثر کشورها برای آن که کسب وکارهای اینترنتی شان رونق گیرد، زیرساخت های لازم را فراهم نموده اند، چراکه این امر تا حدود زیادی می تواند بر رونق اقتصاد، اشتغال و فراوری ناخالص داخلی اثر بگذارد و انتظار می رود همان گونه که در سایر کشورها کسب وکارهای اینترنتیصاحب صندلی شده، ما هم مانند سایر کشورها به کسب وکار اینترنتی بها دهیم و برای آنها شرایط فعالیت ایجاد کنیم، به گونه ای که همه آنها بدانند سیاست گذاران فضا را برای استارت اپ ها فراهم نموده اند؛ این اعتماد یاری می نماید تا آنها سراغ کارهای بزرگ بروند. وی ادامه می دهد: درکل تسهیل در قوانین، حمایت از انجام و توسعه این دسته از فعالیت ها و جلوگیری از دخالت بخش دولتی در فعالیت ها به رشد و پیشرفت این عرصه یاری می نماید. ضمن آن که امنیت شغلی کسب وکارهای این عرصه مهم است و با نگاه جامع به این عرصه، مسائل آنها برطرف می گردد.

  • پیگیری شکایات

بنا به گفته رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان، کسب وکارهای اینترنتی تحت نظر اتحادیه کشوری هستند وفعالیت آنها هم به وسیله سامانه های کل کنترل می گردد. وی می افزاید: درگذشته این نوع از کسب وکارها در هراستانی جداگانه آنالیز می شدند و شکایات مرتبط با آنها نیز در همان استان رسیدگی می شد اما اکنون اگر شکایتی در زمینه کسب وکارهای اینترنتی باشد به وسیله اتحادیه کشوری پیگیری می گردد. این مسئول با تاکید بر نوپا بودن کسب وکارهای اینترنتی بیان می نماید: با توجه به کشوری شدن اتحادیه آنها تعیین نیست چند درصد از این نوع از کسب وکارها در اصفهان فعالیت می نمایند اما آنچه روشن است آنکه مردم اصفهان متمایل به استفاده از کسب وکارهای اینترنتی هستند وآینده هم به طرفی می رود که خواه ناخواه بسیاری از کسب وکارها ناگزیر به سمت اینترنتی شدن می روند.

  • ممانعت از مرگ زودرس کسب وکارهای اینترنتی

به گفته سبحان اکرام نیا، کارشناس اقتصاد دیجیتال، مسئولان سعی دارند قوانین اقتصاد سنتی را برای اقتصاد دیجیتال نیز به کار گیرند. استفاده از قوانین بازارهای مالی سنتی برای کسب وکارهای دیجیتالی نوعی آسیب زدن به آنها و فراموش کردن ظرفیت های این حوزه است. وی تأکید می نماید: بی توجهی مسئولان به کسب وکارهای دیجیتالی مرگ زودرس این کسب وکارهای نوپا را در پی خواهد داشت و باید تا دیر نشده به فکر ساماندهی کسب وکارهای دیجیتالی باشیم و برای آنها کاری کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2917

به "استقبال اصفهانی ها از کسب وکار اینترنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال اصفهانی ها از کسب وکار اینترنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید