آشنایی با طرح های مختلف شومینه و هماهنگ کردن آن با دکوراسیون خانه

به گزارش مجله پریها، هیچ انسانی نمی تواند احساسی که شومینه به خصوص طرح شومینه به فضا می دهد را انکار کند. همیشه گرمای حضور شومینه در فضای خانه حس می گردد، حتی اگر خاموش باشد. شومینه یکی از عناصر مدرن خانه های امروزیست.

آشنایی با طرح های مختلف شومینه و هماهنگ کردن آن با دکوراسیون خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خبرنگاران | سرویس دکوراسیون - شومینه می تواند نقشه کانونی منزل یا مکان مورد استفاده باشد، پس طرح، سبک و متریال مورد استفاده در آن بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه برخی از افراد به طرح شومینه دقت لازم را ندارند و شومینه در فضای آن ها یا کاربردی نیست یا آن نقطه از فضا را بی جان می نماید. در این جا با ما همراه باشید تا طرح شومینه را با هم آنالیز کنیم و با توجه به نیاز وسبک دکوراسیون خود آن را انتخاب و تهیه کنیم.

شومینه چیست؟

شومینه جعبه ای فلزی، آجری یا سنگی است که آتش را در دل خود نگه می دارد و دود آتش را به بیرون منتقل می نماید. سه جزء اصلی شومینه ها شامل: آتشدان، دودکش، تزئینات خارجی است. شومینه ها به دو حالت از پیش ساخته شده یا اجرا در محل با مصالح بنایی قابل اجراست. دسته بندی شومینه ها از لحاظ نوع سوخت مصرفی شامل:

  • هیزمی
  • گازی
  • الکتریکی
  • الکلی

1. شومینه هیزمی

شومینه ای که با استفاده از چوب و هیزم روشن می گردد و گرما فراوری می نماید. امروزه با توجه به نوع زندگی و گسترش ساختمان سازی ، استفاده از این طرح شومنیه بسیار کم شده است.

2. شومینه گازی

این شومینه معمولا مناسب فضا های عظیم است و به نصب دودکش نیاز دارد.

3. شومینه الکتریکی (برقی)

این طرح شومینه با بدنه ای فلزی و گرمایشی با جریان الکتریسیته است. نور این شومینه ها زرد و قرمز است و جنس شعله ها از پارچه است. از معایب این شومینه ها می توان به مصرف الکتریسیته زیاد و عدم تماشای شعله های آتش اشاره نمود.

4. شومینه الکلی (اتانولی)

معمولا ترکیبی از شیشه و استیل هستند و شامل سینی مخصوص آتشدان و صفحه محافظ است. تنها گرما فراوری می نماید و نیاز به دودکش ندارد. برخی از شومینه های الکلی قابلیت جابه جایی داشته و به نصب نیز نیاز ندارند.

بیشتر بدانید: شومینه هوشمند و کنترل آن به وسیله موبایل

طراحی دکوراسیون هماهنگ با طرح شومینه!

دکوراسیون محیط اطراف شومینه اهمیت بالایی دارد، زیرا شومینه از نقاط کانونی فضاست و با استفاده از شومینه زیبایی چشمگیری در منزل خود ایجاد خواهید کرد. از تاثیر رنگ ها در دکوراسیون هرگز غافل نشوید. شومینه خود احساس گرما و آرامش را القا می نماید، پس رنگ های قابل استفاده در اطراف نیز باید بر این نکته تاکید نمایند. همچنین می توانید از سنگ مالون در اطراف شومینه خود بهره ببرید و فضا را لوکس تر نشان دهید.

از مبلمان مناسب با دکوراسیون خود در اطراف شومینه بهره بگیرید و فضایی گرم و صمیمی برای دورهمی های خانوادگی ایجاد کنید.

با نصب قفسه اطراف شومینه می توانید تقارن و تناسب را به فضا ببخشید. این فضا محلی برای قرار گیری انواع گل و گیاه، یا کتاب و ... باشد. می توانید پایین این قفسه ها فضای نشیمن با نیمکت در نظر بگیرید.

اگر نیاز به ایجاد فضایی دنج و آرام هستید برای طراحی اطراف شومینه از خطوط منظم و خلوت بهره ببرید. حس آرامش را در کنار شومینه با این خطوط تقویت کنید.

اگر سبک دکوراسیون منزل شما کلاسیک است فضای اطراف شومینه را با پانل های چوبی آرایش کنید. این حرکت می تواند فضای کلاسیک شما را تقویت کند. اگر رنگ دیوار ها، سقف و کف را به یک رنگ، رنگ آمیزی کنید این حس انسجام را بهتر خواهید داشت.

برخی از افراد دوست ندارند که طرح شومینه نقطه کانونی منزل آن ها باشد؛ از این رو پیشنهاد ما به این افراد همرنگ سازی محیط اطراف شومینه با مبلمان است.

تضاد آشکار بین رنگ شومینه و دیوار اطراف باعث دیده شدن و آشکار بودن شومینه در دکوراسیون منزل است. بیشتر افراد از اینکه شومینه در دکوراسیون آن ها دیده گردد به دنبال راهکار هستند و این پیشنهاد مناسب آن هاست.

زندگی را به فضای منزل خود بیاورید. کافیست اطراف شومینه را با رنگ های براق رنگ آمیزی کنید. برای افزایش جلوه شومینه از آثار هنری یا آینه دیواری غافل نشوید. این آثار را در اندازه های عظیم تهیه کنید و بالای شومینه نصب کنید.

از طرح شومینه منزل خود در فصول دیگر غافل نشوید. پیشنهاد های زیر را ببینید و با توجه به دکور منزل و با امکانات خود آن ها را اجرا کنید. با قرار دادن یک گلدان همواره سبز مانند خزه ها، پتوس یا گلدانی دیگر این فضا را به صندلی مناسبی برای گلدان خود تبدیل کنید. حتی می توانید با قرار دادن کتاب های مناسب یا مجسمه های زیبا، کاربری شومینه خود را در فصول دیگر به کتابخانه یا گنجه مجسمه ها تغییر دهید.

هیزم های رنگی هم ایده متفاوت و جالبی است که می تواند فضا را جذاب تر کند. این هیزم های رنگی را در شومینه خود قرار دهید و از زیبایی آن لذت ببرید.

ریسه لامپ های رنگی را به پذیرایی دعوت کنید. استفاده از این ریسه ها در فضای شومینه خاموش گزینه مناسب و زیبایی است.

نکات ایمنی که در خصوص شومینه های هیزمی و گازی

  • برای جلوگیری از نشت گاز حتما شومینه باید مجهز به ترموکوپل و شیر گاز مجزا باشد .
  • حتما باید گاز حاصل از سوحتن آتشدان آجری شومینه به راحتی به سمت دودکش و سپس بیرون راهنمایی شوند.
  • حتما باید آتشدان و فضای احتراق شومینه در راستا دودکش قرار گرفته باشد .
  • حداقل قطر مناسب دودکش برای خروج راحت گاز حاصل از شومینه 15 سانتی متر است.
  • برای منازل کوچک حتما از شومینه های برقی یا الکلی استفاده گردد.
  • دودکش باید حتما عاری از هرگونه شکست تا بام ادامه داشته باشد و دارای کلاهک H باشد.
  • شعله شومینه نباید به رنگ زرد باشد ، این رنگ یعنی فراوری گاز سمی کربن منو اکسید است.
  • حتما از لوله های مسی فشار قوی و اتصالات مناسب بهره ببرید.

اگر شما هم ایده و نظری درباره طرح شومینه دارید که باعث می گردد اطلاعات ما در این زمینه تکمیل گردد، می توانید به وسیله بخش ارسال نظر پایین همین مطلب آن را با ما و سایر مخاطبان خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3991

به "آشنایی با طرح های مختلف شومینه و هماهنگ کردن آن با دکوراسیون خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با طرح های مختلف شومینه و هماهنگ کردن آن با دکوراسیون خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید