آرام گر کرونا؛ اپلیکیشنی برای مدیریت استرس و اضطراب

به گزارش مجله پریها، محققان دانشگاهی پیروز به طراحی و توسعه اپلیکیشنی برای کاهش استرس و اضطراب ناشی ناشی از ویروس کرونا شده اند. این اپلیکیشن با ارائه تمرین های خاص به کاربر کمک می کند تا استرس و اضطراب خود را مدیریت کند.

آرام گر کرونا؛ اپلیکیشنی برای مدیریت استرس و اضطراب

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران ، شیوع ویروس کرونا باعث بحران های اجتماعی، مالی و بهداشتی در سراسر دنیا شد اما آسیب های ناشی از این ویروس تنها اجتماعی، مالی و جانی نیستند. کووید-19 آسیب های روانی جدی به مردم دنیا وارد کرده است که شاید درمان آن دهه ها به طول بیانجامد.

به جرئت می توان گفت که استرس و اضطراب یکی از عوارض جانبی همه گیری کروناست. سطح استرس در برخی افراد بالا و در برخی دیگر کمتر است. با این حال همه افراد وقتی در محیط بیرون از خانه قرار می گیرند، هراس این را دارند که در معرض تماس با کرونا قرار بگیرند و مبتلا شوند و آن را به عزیزانشان نیز منتقل کنند. از سوی دیگر استرس و اضطراب باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. بنابراین مدیریت استرس و اضطراب در این روزها از جمله روش های موثر برای مبارزه در برابر کروناست.

آرام گر کرونا؛ روشی برای مدیریت استرس

گروهی از استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه شهید بهشتی با شرکت در پویش فراز و فرود صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور پیروز به طراحی و توسعه اپلیکیشنی به نام آرام گر کرونا شد ه اند که به مدیریت استرس و اضطراب کاربران کمک می کند. سمیه برجعلی لو، یکی از توسعه دهندگان این اپلیکیشن، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص روانشناسی است که فوق دکتری خود را در رشته روانشناسی فضای مجازی گرفته است.

به گفته وی؛ کار طراحی و توسعه روی آرام گر کرونا از اواخر اسفند سال گذشته آغاز شد و با تلاش شبانه روزی همکاران در ایام عید و فرودین ماه کامل شد. این اپلیکیشن در حال حاضر در محله تست قرار گرفته است تا آماده عرضه به عموم شود. بیشتر مردم با شیوع کرونا دچار استرس و اضطراب شده اند، اپلیکیشن آرام گر کرونا با هدف مدیریت این هیجان ها طراحی شده است.

با استرس و اضطراب ناشی از کرونا چه کنیم؟

برجعلی لو می گوید؛ آرام گر کرونا از دو بخش تشکیل شده است. در یک بخش مطالب کتابخانه ای جمع آوری شده که در خصوص استرس، اضطراب و افسردگی ناشی از همه گیری کروناست که بسکمک از افراد با آن دست وپنجه نرم می کنند. همچنین رفتارهای سالم درباره کرونا در این بخش معرفی شده است. قسمت دوم که حالت تعاملی دارد شامل اعلان هایی است که اپلیکیشن براساس سطح استرس کاربر به وی ارسال می کند.

وقتی کاربر وارد این برنامه می شود، یک تست استرس شامل 10 سوال از وی گرفته می شود که براساس نتایج آن مشخص می شود سطح استرس و اضطرابش چقدر است. سپس آرام گر کرونا طی دو هفته بعدی برای فرد اعلان ها و پیام های مدیریت استرس و اضطراب ارسال می کند. کاربر می تواند با توجه به وقت آزاد خود، تایم ارسال اعلان ها را تنظیم کند. بیشتر این اعلان ها و پیام ها تمرین های ذهن آگاهی است که می تواند سطح استرس فرد را پایین بیاورد. این روش نوعی خود درمانی است که به کاربر در مدیریت احساسات هیجانی کمک می کند.

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی، مایندفولنس یا توجه آگاهی به معنای توجه هدفمند و عمدی در زمان حال است. این روش به انسان اجازه می دهد در لحظه حال حضور داشته باشد و از مکانی که در آن قرار گرفته است و آنچه انجام می دهد آگاهی کامل داشته باشد. این توانایی باعث هوشکمک و مراقبت در کارهایی می شود که به صورت روزمره انجام داده می شود، استرس های بی مورد را کاهش می دهد و باعث افزایش و بهبود کیفیت زندگی می شود.

تمرین ذهن آگاهی کنید تا استرس تان کم شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید؛ اعلان ها و پیام های آرام گر کرونا به شکل متن، پیام صوتی و ویدئو وبده و تمامی آنها تمرین های ذهن آگاهی است. برای مثال یکی از پیام های صوتی در خصوص نحوه تمرکز بر تنفس است و دیگری به چگونگی گوش داده به محیط اطراف می پردازد. محتواهای این اپلیکیشن تحت نظر متخصصان و روانشناسان طراحی شده و قرائت و بیان آنها با اشخاص دیگر است. آرام گر کرونا هر روز چهار الی پنج اعلان به کاربر ارسال می کند که دو تا سه مورد آن به شکل ویدئو و پیام صوتی است.

به گفته برجعلی لو؛ امیدواریم آرام گر کرونا بعد از تعطیلات عید سعید فطر در دسترس عموم قرار بگیرد. در حال حاضر تنها نسخه اندروید این اپلیکیشن طراحی شده و آماده عرضه است. به دلیل تحریم های اپل نتوانستیم نسخه iOS این برنامه را تهیه کنیم اما برنامه داریم در نسخه های بعدی نمونه مخصوص iOS را نیز ارائه دهیم.

فکر کردن به آینده باعث ایجاد احساس نامعلومی می شود که استرس زاست. از سوی دیگر فکر کردن درباره گذشته نیز می تواند حالت سرزنش گرانه ای را در فرد به وجود بیاورد. بنابراین یکی از مهارت های مهم برای کنترل این حالات تمرکز بر زمان حال است که می توان با به کارگیری و تمرین مهارت های ذهن آگاهی به آن رسید. تمرین مهارت های ذهن آگاهی استرس کاربر را کاهش می دهد و توجه وی را به زمان حال جلب می کند.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3447

به "آرام گر کرونا؛ اپلیکیشنی برای مدیریت استرس و اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرام گر کرونا؛ اپلیکیشنی برای مدیریت استرس و اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید