فواید موز برای سلامتی بدن

به گزارش مجله پریها، موز خون را غلیظ کرده و انرژی زیادی دارد و چون نرم می‌باشد به راحتی کودکان و افراد مسن می‌توانند آن را بخورند. همچنین قند موز به راحتی جذب می‌شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که مصرف روزانه موز چه فوایدی برای شما خواهد داشت.

فواید موز برای سلامتی بدن

4000 سال پیش، ابتدا موز تنها در هندوستان کشت می‌شد. اما در سال 1482 پرتغالی‌ها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و آن را به جزایر قناری بردند، سپس توسط میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریکا راه یافت و اکنون این میوه کاملا مغذی در تمام مناطق گرمسیر جهان کشت می‌شود. موز را زمانی که به رنگ سبز است، از درخت می‌چینند و به مناطق مختلف جهان صادر می‌کنند. یک موز رسیده کاملا زرد است و اگر آن را به صورت نرسیده بخورید بدلیل داشتن نشاسته بالا هضم آن برایتان سخت خواهد بود.

یک موز متوسط حاوی، 100 کالری انرژی، 70 گرم آب، 8 گرم پروتئین، 2 گرم چربی، 6.5 گرم قند، 8 میلی گرم کلسیم، 25 میلی گرم فسفر، 7 میلی گرم آهن، 1 میلی گرم سدیم، 370 میلی گرم پتاسیم، 190 واحد ویتامین A، پنج میلی گرم ویتامینB1، شش میلی گرم ویتامین B2، هفت میلی گرم ویتامینB3 و 10 میلی گرم ویتامین C است.

میزان کالری موجود در 100 گرم موز

درمان بی خوابی با مصرف موز

تریپتوفان (tryptophan)، که یک پیش ماده برای ساخت ملاتونین (melatonin) است باعث افزایش آرامش در انسان شده و به تنظیم خواب کمک می کند. بنابراین به راحتی تمام و به دور از مصرف مواد شیمیایی مانند قرص خواب آور قبل از خواب یک موز بخورید.

عضله سازی با مصرف موز

اگر بعد از ورزش در ماهیچه‌ها احساس درد داشتید و یا رشد عضله کمی دارید، احتمال دارد که در رژیم غذایی شما منیزیم کافی وجود نداشته باشد. موز یکی از منابع خوب منیزیم بوده و می‌تواند کمکی برای انقباض و انبساط عضلات، آرامش و سنتز پروتئین باشد و سبب افزایش توده عضلانی بدون چربی بشود. مصرف منیزم به تجزیه و تحلیل چربی کمک نموده و به از بین بردن چربی به شما کمک می‌کند.

فواید نوشیدن چای موز

چای موز راه‌حلی برای بدست آوردن منیزیم مورد نیاز بدن است. برای درست کردن چای موز ابتدا کمی آب را جوشانده و بدن این که موز را پوست بکنید، سر و ته آن را زده و به مدت 7 تا 10 دقیقه آن را بجوشانید و سپس موز را از آب برداشته و چای موز را قبل از خواب بنوشید. 

مصرف موز و کاهش چربی

یک موز به طور متوسط 12 میلی گرم کولین (choline) دارد. کولین که یک نوع ویتامین B است و باعث از بین رفتن چربی‌ها می‌شود و مستقیما بر روی ژن‌هایی که باعث ذخیره چربی در شکم می‌شوند، تاثیر می‌گذارد. کولین را می‌توانید در گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی و خربزه پیدا نمایید.

کاهش نفخ شکم با مصرف موز

با مصرف موز با نفخ شکم مقابله کنید. بر طبق مطالعاتی که تا به حال بر روی موز انجام شده است، زنانی که یک موز را در 2 وعده، به عنوان میان وعده قبل از غذا به مدت 60 روز میل می‌کنند، تا 50 درصد احتمال دچار شدن به نفخ شکم در آنها کاهش می‌یابد. موز با باکتری های افزایش نفخ در معده مقابله می‌کند. موز همچنین یک منبع عالی برای پتاسیم بوده و می‌تواند ورم و پف کردگی را کاهش دهد.

احساس شادی بیشتر با مصرف موز

موز به دلیل داشتن ویتامین B9 یا فولات می‌تواند باعث افزایش شادی شود! این ماده مغذی یک داروی عالی برای بهبود افسردگی است. درواقع موز کمک می کند تا سروتونین (serotonin) که مسئول احساس خوب و شادی است، زودتر وارد مغز بشود. پزشکان مصرف موز را به علت داشتن فولات برای کسانی که دچار افسردگی هستند، مفید می‌دانند.

ترمیم سریع با مصرف موز

پتاسیم موجود در موز به ترمیم ماهیچه‌ها بعد از ورزش کمک کرده و رشد آن را تقویت می‌کند و باعث می‌شود شما بیشتر ورزش کنید.

تثبیت قند خون با مصرف موز

موز سرشار از مواد معدنی است و بهتر است پروتئین و چربی‌های سالم را با موز مصرف نمایید تا سرعت جذب قند موز به جریان خون کاهش پیدا کند. این کار بهترین استراتژی برای تثبیت قند خون می‌باشد و به کاهش وزن منجر می‌شود.

مصرف موز و کاهش هوس برای خوردن

یکی از مزایای دیگر موز ثابت نگه داشتن قند خون بوده که ولع خوردن را کاهش می‌دهد. خوردن یک موز بین وعده‌های غذایی به معنی پرخوری کمتر است. موزی که کاملا نرسیده باشد غنی از نشاسته مقاوم بوده و به سختی هضم می‌شود. اما موز نرسیده باکتری‌های سالم روده را تقویت نموده و اشتها را کاهش می‌دهد و منجر به اکسیداسیون کارآمدتر چربی می‌گردد. تنها 5 درصد کربوهیدرات با منبع نشاسته مقاوم، چربی سوزی بعد از غذا را تا 30 درصد افزایش می‌دهد. 

کاهش استرس و اضطراب با مصرف موز  

موز حاوی تریپتوفان (tryptophan) بوده که یک پیش ماده برای ساخت سروتونین (serotonin) است. سروتونین مهم ترین ماده شیمیایی مغز برای دوری از بیماری افسردگی است و می‌تواند اضطراب و بیخوابی را نیز درمان کند و مشکلات احساسی مانند خستگی، تحریک پذیری، بی قراری، عصبانیت و خشونت را نیز کاهش بدهد. موز دارای نوراپی نفرین (norepinephrine) می‌باشد که می‌تواند باعث تنظیم استرس شود. موز یک خوراکی عالی و موثر برای بهبود خلق مثبت و کمک به جلوگیری از افسردگی می‌باشد.  

مصرف موز و کاهش سطح کلسترول بد

اگر غذاهای فست فودی در سبد غذایی شما بالا هستند، احتمال این که چربی ترانس بالایی مصرف کرده باشید وجود دارد. قبل از این که به مرحله‌ای برسید که داروی چربی خون را مصرف کنید روزانه یک عدد موز بخورید. موز حاوی فیتو استرول ها (phytosterols) است که این ترکیبات اثر کاهنده روی کلسترول بد LDL خون دارند. همچنین موز حاوی ویتامین B6 می‌باشد که برای سلامت قلب، سلامت دستگاه ایمنی، سلامت دستگاه گوارش و عملکرد سیستم عصبی مفید است.

مصرف موز و استخوان‌های قوی‌تر 

موز حاوی مقدار زیادی کلسیم نبوده و کمتر از 1 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. اما به جذب بهتر کلسیم با وجود پریبیوتیک prebiotic fructooligosaccharides کمک می‌کند. fructooligosaccharides در هنگام هضم تخمیر شده، توانایی بدن در جذب کلسیم را بالا می‌برد.

موز انرژی را افزایش می‌دهد

دوندگان ماراتن قبل و بعد و در حین دو موز مصرف می کنند، چون موز حاوی مقادیر زیادی از گلوکز است، بهترین و راحت‌ترین قند قابل هضم را دارد که انرژی بهینه برای پاورلیفتینگ (وزنه برداری)، دویدن، و دوچرخه سواری را تامین می‌کند. خوردن یک عدد موز بعد از تمرین کمک کرده تا به سرعت بدن، انرژی که با عرق ریختن در حین تمرین سنگین تخلیه شده را، جایگزین کند.

مصرف موز هضم را راحتتر می‌کند

اگر همیشه فکر می‌کنید شکم شما پر است و مشکل هضم دارید به شما توصیه می‌کنیم موز بخورید. موز یک منبع عالی از پری بیوتیک (prebiotics) و کربو هیدرات می‌باشد و غیرقابل هضم است و به عنوان غذای باکتری‌های خوب روده عمل می‌کند و عمل هضم را راحتتر می‌کند.

مصرف موز و عمل دفع منظم‌تر

فیبر بالای موز روده‌ها را تحرک کرده و 3 گرم فیبر نامحلول به حرکت راحت‌تر مدفوع در سیستم گوارش و دفع آسان‌تر آنها کمک خواهد کرد. حتی زمانی که دچار اسهال هستید هم خوردن موز مفید است. به گفته دکتر ایزابل اسمیت (Isabel Smith)، خوردن موز برای افرادی که دچار اسهال هستند، لازم بوده و به عنوان یک دارو عمل می‌کند، زیرا پروبیوتیک های (probiotics) موجود در موز غذای باکتری‌های خوب روده ما هستند.

موز محافظ بدن در برابر بیماری‌های مزمن

موز یک منبع عالی برای ویتامین A، کاروتنوئید (carotenoids)، بتا کاروتن (beta-carotene) و آلفا کاروتن (alpha-carotene) است. بر طبق مطالعات انجام شده، خوراکی‌های دارای سطح بالایی از کاروتنوئید‌ها می‌توانند از بدن در برابر بیماری‌های مزمنی مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت محافظت کنند. 

مصرف موز و کاهش احتمال ابتلا به سرطان

دلفینیدین (Delphinidin) یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در موز است که دارای خواص ضد تومور است. یک مطالعه در سم شناسی مواد غذایی و شیمیایی نشان داده که استفاده از دلفینیدین غلیظ شده باعث مهار رشد و تکثیر سلول های سرطانی معده می شود. ضمن این که کنترل وزن هم در کاهش ریسک ابتلا به سرطان موثر می‌باشد.

داشتن خون غنی‌تر با مصرف موز

موز حتی به رفع کم خونی کمک می‌کند و این به خاطر آهن موجود در آن است. آهن برای حفظ سطح انرژی مهم بوده چون مسئول انتقال اکسیژن به سلول‌ها می‌باشد. کمبود آهن می‌تواند کاهش وزن را متوقف کرده و باعث رفتن سطح انرژی انسان شود.

کاهش فشار خون با مصرف موز 

براساس گزارش FDA، سازمان جهانی غذا و دارو  ترکیب سدیم پایین و پتاسیم بالا باعث کاهش فشار خون و کاهش فراوانی سکته مغزی در افراد می‌شود. موز به دلیل این که پتاسیم بالا و سدیم پایینی دارد، به عنوان کاهش دهنده فشار خون و محافظت کننده در برابر حمله قلبی و سکته مغزی شناخته می‌شود.

تقویت بینایی با مصرف موز

موز حاوی ویتامین A و C که هر دو به سلامت پوست و چشم کمک می‌کنند. موز حاوی بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌هایی بوده که می‌تواند از سلو لها محافظت کند و به ترمیم آنها در سطح سلولی کمک کند. موز همچنین حاوی مواد مغذی دیگری مانند ویتامین E و لوتئین بوده که برای سلامت چشم لازم و مفید هستند.

سم زدایی بدن با مصرف موز

موز مملو از پکتین (pectin) بوده که یک سم زدای طبیعی است. این فیبر ژلاتینی به ترکیبات سمی خون می‌چسبد و از طریق ادرار آن‌ها را دفع می‌کند. در واقع بر اساس مطالعات انجام گرفته پکتینی که در مرکبات وجود دارد، بعد از گذشت یک روز کامل، دفع جیوه توسط ادرار را 150 درصد افزایش می‌دهد. پکتین موجود در موز حتی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

انتشار: 6 اردیبهشت 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 46

به "فواید موز برای سلامتی بدن" امتیاز دهید

3 کاربر به "فواید موز برای سلامتی بدن" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید موز برای سلامتی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید