با طرز تهیه فلافل و مواد تشکیل دهنده فلافل آشنا شوید

به گزارش مجله پریها، فلافل یکی از بهترین ساندویچ‌هایی است که احتمالا شما هم طعم آن را تا به حال چشیده‌اید. این غذا اصالتا لبنانی است. نخود ماده اصلی تشکیل دهنده فلافل است. این غذا در ساندویچ فروشی‌ها قیمت ارزانی دارد، اما هیشه غذایی که خود در خانه تهیه می‌نمایید بهتر و سالم‌تر از غذایی است که از فست فودها می‌خرید.

با طرز تهیه فلافل و مواد تشکیل دهنده فلافل آشنا شوید

برای تهیه فلافل اول از همه باید نخود را برای کم کردن و یا از بین بردن ایجاد نفخ، خیس کنید. اگر در هنگام خیس کردن نخود، مقداری نمک هم به آب آن بیافزایید، زودتر خیس می‌خورد. در ایران فلافل لبنانی، به فلافل خوزستانی، فلافل اهوازی لشکرآبادی و فلافل بندری شهرت دارد.

مواد لازم برای پخت فلافل (مواد تشکیل دهنده فلافل)

  • نخود 300 گرم
  • نصف استکان جعفری
  • یک عدد پیاز
  • 3 حبه سیر
  • آرد نخودچی دو قاشق غذا خوری
  • ادویه که می‌تواند فلفل سیاه، زیره سبز و تخم گشنیز هر کدوم یه قاشق چای خوری باشد.
  • نمک به مقدار لازم
  • 1 عدد تخم مرغ در صورت تمایل

طرز تهیه فلافل خانگی

برای تهیه فلافلی که نخود آن خیس خورده است، باید نخود را به همراه پیاز، سیر، ادویه و جعفری داخل میکسر یا همان مخلوط کن ریخته تا به خوبی مخلوط شود. اگر میکسر در دسترس شما نبود می‌توانید از چرخ گوشت استفاده کنید و  نخود را به همراه سیر و پیاز رنده شده و جعفری چرخ کنید. برای میکس هم لازم نیست خیلی مواد را له کنید. بعد از میکس کردن، آرد را اضافه کرده و اگر مایل بودید تخم مرغ رو هم به مواد اضافه کنید و مواد را به خوبی ورز بدهید. سپس مخلوط بدست آمده را به شکل توپ درآورده و در روغن داغ سرخ کنید. اضافه کردن تخم مرغ به فلافل رنگ آن را بهتر کرده و باعث نرمی فلافل می‌شود.

علت وا رفتن فلافل

اصلی‌ترین دلیلی که باعث وا رفتن فلافل در روغن می‌شود، انداختن فلافل در روغنی است که هنوز داغ نشده است. له شدن بسیار زیاد فلافل و یا حتی نبود تخم مرغ نیز می‌توانند دلایلی برای وا رفتن فلافل باشند.

نکات مهم در تهیه فلافل

  • بهترین ادویه برای پخت فلافل زیره بوده چون به هضم آن کمک می‌کند. اگر به مایع فلافل کمی نعناع خشک بیافزایید فلافل عطر بهتری پیدا می‌کند.
  • نخود را زیاد  چرخ نکنید تا تماما له نشوند، زیرا در این صورت مایه فلافل وا خواهد رفت. البته بهتر است خیلی هم نخودها درشت نباشند که زیر دندان احساس بشوند. اندازه نخود چرخ شده بهتری کمی از دانه‌ شکر بزرگ تر باشد.
  • برای سرخ نمودن فلافل، آن‌ها را در ظرفی نچسب و کوچکبریزید که گود هم باشد تا فلافل‌ها به کف ظرف برخورد نکنند و فلافل شما تردتر شود.
  •  قالب فلافل، وسیله‌ای ارزان است که ظاهر فلافل را بهتر می‌کند.
  • معمولا کودکان ما فلافل از فست فودها با نوشابه خریداری می‌کنند، آن هم نوشابه‌ای که باعث پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، سرطان لوزالمعده و افزایش فشار خون می‌شود. چای نعناع سالم‌ترین نوشیدنی پیشنهادی به همراه فلافل است.

ارزش غذایی نخود در فلافل

نخود دارای ویتامین B9، هیدرات‌کربن، آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین B، پتاسیم، روی، پروتئین، ویتامین B6، کلسیم و اسیدهای چرب اشباع نشده‌، ویتامین E، آب، ویتامین B3، سدیم، ویتامین B2، سلنیوم، اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو، ویتامین C، یُد، اسیدهای چرب اشباع‌شده و ویتامین A و از مهمتر دارای فیبر است. فیبری که در نخود وجود دارد باعث دفع برخی از ترکیبات و مواد سمی از بدن شده و به این ترتیب قند و اسیدهای چرب موجود در خون را کاهش خواهد داد.

میزان کالری فلافل

میزان کالری یک فلافل معادل 90 کیلو کالری انرژی است که برای سوزاندن این مقدار کالری باید تقریبا 31 دقیقه پیاده روی کنید.

انتشار: 17 اردیبهشت 1396 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 57

به "با طرز تهیه فلافل و مواد تشکیل دهنده فلافل آشنا شوید" امتیاز دهید

69 کاربر به "با طرز تهیه فلافل و مواد تشکیل دهنده فلافل آشنا شوید" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با طرز تهیه فلافل و مواد تشکیل دهنده فلافل آشنا شوید"

1 دیدگاه

مرتضی 1 اسفند 1397

خداوند خیرتان بدهد

پاسخ به مرتضی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید