همه چیز درباره هدفون (بخش دوم: امپدانس)

به گزارش مجله پریها، شاید شما هم از کسانی باشید که بعد از خرید یک هدفون گران قیمت، از صدای آن راضی نباشید. ممکن است مسئله هدفون نباشد، مسئله تلفن همراه چند میلیونی شما باشد! در این مقاله با اهمیت امپدانس در هدفون و گجت مناسب برای آن آشنا خواهید شد.

همه چیز درباره هدفون (بخش دوم: امپدانس)

امپدانس

امپدانس، مقاومت AC سیم پیچ های اسپیکرها و هدفون ها است که با اهم سنجیده می شود. چون امپدانس به فرکانس بستگی دارد همیشه در فرکانس 1 کیلو هرتز تعیین می شود. اگر نگاهی به هدفون های دینامیک بیندازید گستره وسیعی از امپدانس ها را پیدا خواهید کرد، هدفون هایی با امپدانس 16 تا 600 اهم.

کدام هدفون برای چه کاربردی مناسب است؟

پایه‌ای ترین وظیفه یک هدفون تبدیل سیگنال الکتریکی رسیده به فشار صدایی است. میزان واحدی که هدفون موفق به این کار می‌شود با سطح فشار صدا یا SPL تعریف می‌شود. این مقدار که با واحد دسی بل مشخص می شود نشان دهنده فشار صدای تولید شده هنگامی است که 1 میلی وات توان الکتریکی برای هدفون تامین شده است.

اگر نگاهی به سطح فشار صدای نامی هدفون های مشابه با امپدانس های متفاوت بیندازید، متوجه خواهید شد این مقدار یکسان است. این به این معنی است که توان الکتریکی متفاوتی برای رسیدن به یک سطح فشار مشخص لازم است.

هر چه امپدانس بیشتر باشد انرژی بیشتری برای رسیدن به یک خروجی صدای مناسب از هدفون نیاز است. در نتیجه هدفون هایی با امپدانس پایین برای دستگاه‌هایی با توان الکتریکی پایین مانند تلفن های همراه مناسب هستند. این هدفون ها با مقدار توان الکتریکی دریافتی از این دستگاه ها می توانند به حداکثر ولوم خود برسند. در این محدوده بیشتر هدفون ها چه داخل گوش چه روی گوش، امپدانسی 16 یا 32 اهمی دارند. البته با بیشتر شدن ظرفیت باتری های تلفن های هوشمند امپدانس هدفون ها نیز افزایش پیدا کرد. برای نمونه هدفون SHQ1000 فیلیپس امپدانسی معادل 16 اهم دارد اما مدل جدیدتر و جایگزین آن مدل SHQ1200 امپدانسی 32 اهمی دارد، در حالی که هر دو هدفون سطح فشار صدایی معادل 110 دسی بل ارائه می دهند.

همان طور که اتصال یک هدفون با امپدانس بالا به یک پخش کننده همراه ممکن است نتیجه رضایت بخشی نداشته باشد، اتصال یک هدفون با امپدانس پایین به دستگاه های Hi Fi یا دستگاه‌هایی که خروجی الکتریکی بالایی دارند می تواند باعث خراب شدن هدفون شود.

یکی از مناسب ترین راه‌ها برای بهره بردن از حداکثر کیفیت یک هدفون در هنگام استفاده از تلفن همراه استفاده از آمپلی فایرهای قابل حمل است. با استفاده از آمپلی فایر ها می توان هدفون های با امپدانس بالاتر را به تلفن متصل کرد یا حتی حداکثر کیفیت صدا را از هدفونی 32 اهمی شنید. در ساده ترین حالت حجم صدایی خروجی از آمپلی فایر تفاوت محسوسی با خروجی عادی از یک تلفن همراه دارد.

انتشار: 20 اردیبهشت 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 61

به "همه چیز درباره هدفون (بخش دوم: امپدانس)" امتیاز دهید

82 کاربر به "همه چیز درباره هدفون (بخش دوم: امپدانس)" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره هدفون (بخش دوم: امپدانس)"

10 دیدگاه

محمد حسین 21 مرداد 1400

سلام

رفقا #توصیه

32 اهم کیفیت و شفافیت صدایی بهتری بهتون میده
تماااااام!

پاسخ به محمد حسین

یاسین 16 اسفند 1400

دمت گرم

پاسخ به یاسین

سهیل 24 فروردین 1400

سلام من بین هدفون رپوvh500 که 32 اهم هست و اونیکوما k10pro که 16 اهم هست گیر کردم فرق قیمت این دوتا 200 تومنه و فقط همین اهمش فرق می‌کنه میشه بگید کدوم بهتره و چرا ممنون

پاسخ به سهیل

پشتیبانی پریها16 اردیبهشت 1402

این دو مدل هدفون تفاوت‌هایی غیر از امپدانس یا مقاومت الکتریکی دارند. برخی از تفاوت‌های مهم عبارتند از:

قطر درایور: هدفون رپوvh500 دارای درایور 50 میلی‌متری است که صدای بلند و باس قوی‌تری را ارائه می‌دهد. هدفون اونیکوما k10pro دارای درایور 40 میلی‌متری است که صدای تعادلی و شفاف‌تری را ارائه می‌دهد.
نورپردازی: هدفون رپوvh500 دارای نورپردازی کناری هدفون با قابلیت شخصی‌سازی است. هدفون اونیکوما k10pro دارای نورپردازی ثابت در میکروفون است.
صدای فراگیر: هدفون رپوvh500 دارای صدای فراگیر 7.1 کاناله است که به شما کمک می‌کند تا صحنه بازی را بهتر تجسم کنید. هدفون اونیکوما k10pro دارای صدای استریو است.
قابل جابجایی: هدفون رپوvh500 دارای میکروفون جمع شونده و حالت پذیر است که به شما اجازه می‌دهد تا آن را به راحتی حمل کنید. هدفون اونیکوما k10pro دارای میکروفون ثابت است.
به طور کلی، هر دو مدل هدفون مناسب بازی هستند، اما بستگی به سلیقه و نیاز شما دارد که کدام یک را انتخاب کنید. اگر به صدای بلند و باس قوی، نورپردازی زیبا و صحنه بازی واقع‌گرایانه علاقه دارید، هدفون رپوvh500 گزینه بهتر است. اگر به صدای تعادلی و شفاف، نورپردازی ساده و قابل جابجایی علاقه دارید، هدفون اونیکوما k10pro گزینه بهتر است.

پاسخ به پشتیبانی پریها

امیر 12 تیر 1399

در کل هرچه مقدار اهم کمتر باشه بیس قوی تری ب شما میده ممنون بابت اطلاعاتتون

پاسخ به امیر

فریبا هوتی 18 خرداد 1399

سلام
من باید در دراز مدت یعنی حدود شش ماه به آهنگی که بر روی ضمیر ناخوداگاهم برای درمانم اثر می زاره ، گوش کنم که باید حتمآ 32 اهم (ohm ) باشه. خودم یه موبایل سامسونگ J5 دارم که با اون گوش می کنم.
شما چی پیشنهاد می کنید که خیلی هم ملیونی مثلا 4ملیون نباشه اما قیمت مناسب باشه؟
برای پاسخ لحظه شماری می کنم.حدود نهایتا دو ملیون بهتره.هر چند شنیدم هد فن های ارزونی هم هستن که ولی کیفتشون خوبه . ممنون

پاسخ به فریبا هوتی

vahid 3 اردیبهشت 1399

مقاله خوبی بود سپاس

پاسخ به vahid

فلاحتی18 آذر 1396

با عرض سلام
من گیتار بیس میزنم و امپی که استفاده میکنم 300 وات هست برای اینکه مزاحمتی برای همسایگانم نداشته باشم یه هدفون مناسب میخوام تهیه کنم که بتونم به امپم وصل کنم و ساز بزنم و صدای مطلوبی بگیرم و یا زمانی که خواستم موزیک گوش کنم نیز بتونم از هدفون استفاده کنم یعنی برای هر دو منظور بتونم از هدفون استفاده کنم
ممکنه در صورت امکان راهنمایی بفرمایید چه هدفونی با چه اهمی بگیرم جوابگوی کارم هست ؟
بین 600 تا 800 هم میتونم هزینه کنم .
با تشکر از شما

پاسخ به فلاحتی

مرتضی 1 تیر 1399

سلام به نظر من شما باید ایرفون هدبیس استفاده کنید که مدلای زیادی هست.از طرفی ایرفونی استفاده کنید که کابل جداشدنی باشه من میتونم به شما ایرفون QKZ VK4 رو معرفی کنم نزدیک20 دلارهست که جزو هدبیس ها محسوب میشه اگه از اون بیسی‌تر می‌خوایین QKZ VK3 رو بهتون معرفی می کنم که ساب ووفر داره داخلش فقط کابلش جداشدنی نیس و ارزونترم هست موفق باشید

پاسخ به مرتضی

hosseintaherri19 آبان 1396

با عرض سلام و خسته نباشید.چگونه امکان استفاده ده هدفون همزمان از خروجی صدای یک کامپیوتر گرفت.یعنی به چه چیز نیاز داریم که صدای خروجی کامپیوتر(هدفون)را به ده تا هدفون داد با بدون افت کیفیت صدا

پاسخ به hosseintaherri
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید