راه های کاهش استرس در محیط کار

به گزارش مجله پریها، محیطهای کاری میتواند بسیار استرس زا باشند اما با چند ترفند ساده میتوانید کنترل بیشتری بر این شرایط داشته باشید.

راه های کاهش استرس در محیط کار

اینکه چگونه تمرکز و کارایی مان را افزایش دهیم، عادات بد محیط کار را ترک کنیم یا از سر رفتن حوصله در محیط کار جلوگیری کنیم. اما امشب به یک مورد دیگر خواهیم پرداخت: آیا محیط کاری تان باعث ایجاد استرس در شما می شود؟پس حتما تا کنون به دنبال راه حل هایی برای کاهش فشار و استرس های محیط کار و اداره تان بوده اید تا بتوانید بهتر و مفید تر به انجام وظیفه بپردازید. اما اجازه دهید در این مقاله ما هم برخی نکات مهم در این زمینه را گوشزد کنیم. این نکات برگرفته از راهنمایی های جنی فاس، نویسنده، مربی حرفه ای و بنیانگذار سایت jobjenny.com، کمک های Sherry Burton Ways یک طراح داخلی، متخصص رنگ درمانی و نویسنده کتاب فضاهای خوب را حس کن: راهنمایی جهت دکوراسیون خانه برای بدن، ذهن و روح و همچنین نکات آموزشی سوزان کویسک هستند که یک برنامه ریز حرفه ای مُجازاست.

فضای کارتان را منظم و تمیز نگه دارید

فاس می گوید: سرپرست سالهای دور کاری ام، به تازگی عکسی از اتاق کارم ارسال کرده. واقعا وحشت کردم که چقدر به هم ریخته، نامنظم و شلوغ به نظر می رسید. و به روشنی یادم می آید که چه چالشی با آشفتگی داشتم. آشفتگی مساوی با استرس است.سوزان کویسک می گوید برای بسیاری از مردم، هنگامی که میزشان انباشته از کاغذ، پیام های تلفنی، کارت های ویزیت، مجله ها و روزنامه ها است، واقعا سخت است که روی کارشان تمرکز کنند. به خصوص اینکه همه این آشفتگی ها چندین سانتی متر هم قطر داشته باشد.

و البته داستان اینباکس ایمیل انباشته با هزاران پیام هم اینچنین است. آنها همواره ذهن را مشغول می کنند. چه چیزی در اینجا دفن شده که در آینده دوباره به سراغم خواهد آمد؟ من چه کاری را فراموش کرده ام؟Burton Ways پیشنهاد می کند از یک سیستم سازماندهی در اداره تان استفاده کنید. وی می گوید:یک سیستم بایگانی کامل و فضای ذخیره سازی می تواند به شما کمک کند تا محل کارتان را به گونه ای سازماندهی کنید که هرچیزی در جای خود باشد. و در هنگام کار به راحتی دسترسی به آن ممکن گردد.

خودتان را با تغییرات وفق دهید

آیا تغییر شما را نگران می کند؟ اگر محیط کارتان همواره با میزان زیادی تغییر و تحویل همراه است، از نظر فیزیکی تغییر می کند یا تکنولوژی و نرم افزارهای جدیدی (پرینترها، کامپیوترها و...) به آن اضافه می شود؛ شما باید بیاموزید که چگونه سریعا خودتان را با هر تغییری وفق داده و به آن عادت کنید.

گیاهان را به میز، محیط کار یا اتاق تان اضافه کنید

Burton Ways می گوید: اضافه کردن گیاهان به محیط کار نه تنها فوایدی برای محیط زیست دارد، بلکه ثابت شده که از میزان غیبت از کار می کاهد. استرس را کم می کند. فشار خون را پایین می آورد. احساسات مثبت را افزایش می دهد. سطح نویز را پایین می آورد. دمای اتاق را کم می کند و میزان رطوبت را هم کاهش می دهد.

مخاطب خوبی باشید

ارتباطات ضعیف اغلب باعث پریشانی (و در نتیجه استرس) در شرکت می شوند. اگر کسانی که دور و بر شما هستند به خوبی ارتباط برقرار نمی کنند، سوال بپرسید، پیشنهاداتی بدهید و برای بهبود موقعیت، هر کاری که می توانید انجام دهید. اگر همکاری به دلیل بلند صحبت کردن با تلفن، یا رئیس با نگاه کردن به کارتان از روی شانه تان باعث استرس شما می شوند؛ سعی کنید به شکل موثری با ارتباط برقرار کردن و گفتگو، نگرانی تان و موضوعی را که باعث ناراحتی تان شده با آنها در میان بگذارید.اگر آنها بدانند که رفتارشان باعث استرس در شما شده است، احتمالا از ایجاد تغییر استقبال خواهند کرد.

آیتم های خصوصی و شخصی را اضافه کنید

اگر فضای کارتان استرس زا است، شاید اضافه کردن چند قلم وسایل شخصی به آن راهگشا باشد. Burton Ways می گوید اینکه اتاق یا اداره برای شما معنای ویژه ای داشته باشد، می تواند در کاهش استرس بسیار موثر واقع شود.

این موارد می توانند شامل عکس ها، آثار هنری الهام بخش، کتاب، یک لامپ ویژه یا یک وسیله دکوری با رنگ دلخواه تان باشند.

بیاموزید که مزاحمت ها را مدیریت کرده یا نادیده بگیرید

شاید شما هم همکاری دارید که دائما کنار میز شما می ایستد و مشغول حرف زدن می شود. یا محل کارتان کنار یک آسانسور پر سر و صدا است. شاید هم محل کارتان پنجره های بزرگ و بدون عایق صوتی دارد. کویسک می گوید اگر سعی کنید یاد بگیرید که چگونه این مزاحمت ها و وقفه های کاری را مدیریت کرده و عوامل حواس پرتی در محیط کار را نادیده بگیرید، به شکل معنی داری سطح استرس تان کاهش خواهد یافت.

انجام برخی تمرینات relaxation (تمدد اعصاب)‌ در محیط کار

اگر اجازه این کار را دارید و باعث مزاحمت کسی در محیط کار نمی شوید، گاهی اوقات یک آهنگ ملایم بگذارید و چند حرکت کششی انجام دهید. یا اینکه چند دقیقه پیاده روی کوتاه مدت داشته باشید. مطمئنا نمی توانید از دست تمام عوامل موثر در ایجاد استرس درون محیط کارتان خلاص شوید. اما هنگام احساس فشار عصبی می توانید با انجام تمرینات ریلکسیشن، تا حد زیادی آن را کنترل کنید.

چینش اداره تان را تغییر دهید

Burton Ways می گوید: از هنر چینش و ترکیب بندی چین باستان استفاده کنید. میزتان را در موقعیت فرماندهی قرار دهید تا بتوانید همه افرادی را که وارد می شوند ببینید. اگر امکان این کار را ندارید و محل قرار گیری میزتان درون یک اتاق یا پارتیشن است، از یک آینه کوچک استفاده کنید تا بتوانید ورودی فضایی را که پشت سرتان قرار گرفته به خوبی مشاهده کنید. اگر قرار است بر روی تعدادی تسک و وظیفه مختلف کار کنید، یک میز ال شکل بهترین گزینه است و البته یک صندلی چرخ دار داستان را کامل می کند.

تغییر دکوراسیون دوباره

شاید قابل تشخیص نباشد چیزهایی مانند نورها، رنگ ها و دکور می توانند باعث استرس شوند. اما این موضوع کاملا محتمل است. سعی کنید رنگ دیوار را در محل کارتان تغییر دهید. Burton Ways می گوید رنگ های طبیعی میل به آرامش دارند. زرد فعالیت های ذهنی و فکری را ترویج می کند. سفید آبی ها و سبزها بیشتر آسایش به همراه دارند. رنگ هایی با تونالیته زمین حرارت و گرمی را می رسانند.فاس می گوید با حذف لامپ های فلوئورسنت، از نورهای محدودتر و ملایمتر استفاده کنید. و مقداری هم هزینه برای صندلی با کیفیت، میز ارگونومیک و پرده های روشن کنار بگذارید. هنگام کار از بهترین دارایی تان محافظت کنید، آن شما هستید.

منبع: forbes.com
انتشار: 6 اسفند 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 149

به "راه های کاهش استرس در محیط کار" امتیاز دهید

2 کاربر به "راه های کاهش استرس در محیط کار" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های کاهش استرس در محیط کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید