پارچه گرتکس (Gore-Tex) چیست؟

به گزارش مجله پریها، اگر قرار است در معرض شرایط سخت آب و هوایی باشید، بهتر است با پارچه گرتکس (Gore-Tex) آشنا شوید، این فناوری جانتان را در امان نگاه خواهد داشت.

پارچه گرتکس (Gore-Tex) چیست؟

اگر در شرایطی قرار بگیرید که کیفیت پوشاک تان و عملکردش در برابر باران و باد و سرما برایتان با اهمیت تر از سایر مواقع باشد، و یا اگر برای یک بار، کوهنوردی را امتحان کرده باشید، حتما نام پارچه گورتکس را هم شنیده اید. در این مطلب به معرفی و بررسی پارچه گورتکس میپردازیم.

پارچه گورتکس، پارچه ای مقاوم و قابل اعتماد در برابر باران، باد و سرما در شرایطی ست که امکان تعویض لباس خود را به آسانی نخواهید داشت.

این پارچه دارای چند لایه با قابلیت آب بندی درزها و منافذ کاملا ضد آب، ضد باد و مقاوم در برابر رطوبت میباشد. بدیهی است که هیچ پارچه یا پوشاکی همیشه با دوام نخواهد بود، اما پارچه گورتکس با پشت سر گذاشتن آزمون های کنترل کیفی موفقیت آمیز بسیاری، نشان داده که دوام، خاصیت ضد آب بودن، تنفس و طول عمرش بیشتر از انواع دیگر پارچه هاست.

قابلیت تنفس یکی از برجسته ترین ویژگی های پارچه گورتکس است، که با فناوری منحصر به فردی تعریق بدن را به سرعت از لایه های درونی لباس به بیرون منتقل میکند و موجب احساس سبُکی و راحتی در بدن میشود و همچنین با خارج کردن رطوبت موجود در داخل لباس، از اتلاف گرما جلوگیری میکند.

جنس پارچه گورتکس

لایه های گورتکس ترکیبی از دو ماده بی نظیر است که یکی از آنها تترا فلوئورو اتیلن خالص میباشد که با 9 میلیارد منفذ بسیار ریز در هر اینچ مربع، مانع نفوذ آب به داخل لباس میشود. و ماده دیگر تشکیل دهنده گورتکس، ماده ایست که دافع چربی بوده و به همین دلیل از آلودگی به مواد چرب نظیر انواع روغن های نفتی، حشره کشها و مواد خوراکی و غیره جلوگیری میکند

دو نوع معروف از پارچه های گورتکس

پارچه های بادشکن گورتکس، که قابلیت استفاده در شرایط جوی متفاوتی را دارند، و همانطور که از اسمشان پیداست کاملا ضد باد بوده، قابلیت تنفس نیز دارند، اما ضد آب نیستند و برای هوای مرطوب مناسب نخواهند بود.

پارچه های ضد آب گورتکس، که دارای درزها و شکاف های ضد آب و ضد هوا بوده و با مقاومت و انعطاف پذیری بالا در برابر آب و رطوبت، کاملا مناسب استفاده در هوای مرطوب میباشند.

قابلیت های پارچه گورتکس بطور خلاصه

  • سَبُک بودن
  • چند لایه بودن
  • مقاوم و انعطاف پذیر در برابر شرایط آب و هوایی و سایش
  • ضد آب
  • ضد باد
  • قابلیت تنفس
  • شستشو و مراقبت آسان
انتشار: 14 اسفند 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 150

به "پارچه گرتکس (Gore-Tex) چیست؟" امتیاز دهید

47 کاربر به "پارچه گرتکس (Gore-Tex) چیست؟" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارچه گرتکس (Gore-Tex) چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید