به چه خودرویی، خودروی هیبریدی می گویند

به گزارش مجله پریها، اگر برای حرکت یک خودرو از چند پیشرانه استفاده شود به آن خودروی هیبریدی می‎گویند. خودروهای هیبریدی تولید شده به طور معمول بنزینی‌الکتریکی هستند.

به چه خودرویی، خودروی هیبریدی می گویند

پژوسیتروئن برخلاف دیگر کمپانی‌هایی که دست به ساخت خودروهای بنزینی‌الکتریکی زده‌اند، محصولات هیبریدی خود را با پیشرانه دیزلی‌الکتریکی مجهز کرده است.

خودروهای بنزینی‌الکتریکی کارکردی ترکیبی بین خودروهای بنزینی و الکتریکی دارند. خودروی بنزینی یک باک بنزین دارد که منبعی برای تولید انرژی آن است. موتور بنزینی بسیار آلایندگی دارد، اما موتور برقی تقریبا هیچ آلایندگی ندارد اما با یک بار شارژ آن تنها 80 تا 160 کیلومتر می‌توان حرکت نمود، به همین دلیل کمپانی‌های خودروسازی برآن شدند تا موتوری تولید کنند که در عین این که آلودگی کمی داشته باشد، بتواند با یک بار شارژ شدن مسافت بیشتری را طی کنند.

در یک خودروی هیبریدی از بنزین و برق برای تولید نیرو به صورت مکمل استفاده می‌شود. اجزای موتور هیبریدی به شرح زیر است:

موتور بنزینی: کوچکتر و تکنولوژی بالاتری نسبت موتور معمولی دارد که آلودگی کم و کارایی بالایی دارد.

باک بنزین : بنزین می‌تواند انرژی بیشتری نسبت به باتری ایجاد کند. 7 پوند بنزین می‌تواند به اندازه 1000 پوند باتری، انرژی تولید کند. 

موتور الکتریکی: این موتور کاملا پیشرفته بوده و هم به عنوان موتور و هم به عنوان ژنراتور کاربرد دارد. این موتور با استفاده از باتری‌ها می‌تواند شتاب مورد نظر را ایجاد نماید و زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد. در یک سراشیبی در حال حرکت است این موتور الکتریکی به عنوان یک ژنراتور نیرو را به باتری ها بر می گرداند(با استفاده از سرعت در سراشیبی).

ژنراتور : ژنراتور بسیار شبیه به موتور الکتریکی عمل کرده و وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را دارد.

باتری : باتری‌ها در خودروی هیبریدی وسیله ذخیره انرژی برای موتور را دارند و برخلاف بنزین موجود در باک که برای سوخت موتور بنزینی استفاده می‌شود می‌تواند به موتور بنزینی هم سوخت‌رسانی کند (یک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی). موتورهای الکتریکی علاوه بر کار فوق می‌توانند انرژی را به باتری پس بدهند. ولی موتور بنزینی قادر به انجام این کار نیست.

موتور هیبریدی انرژى را بازیابى و در باترى ذخیره می‌نماید و زمانی که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید شما در حال تلف‌کردن انرژى در خودرو می‌باشید. هر چه خودرو سریعتر حرکت کند انرژى جنبشى بیشترى دارد. ترمزکردن این انرژى را هدر داده و به شکل گرما در خواهد آورد. در خودروهاى هیبریدى مقدارى از این انرژى بازگردانده شده و در باترى براى استفاده مجدد ذخیره می‌شود. این کار با سیستم ترمز احیاء کننده انجام می‌گیرد. در این حالت موتور الکتریکى به مانند یک ژنراتور رفتار می‌نماید و ضمن کند شدن حرکت ماشین این انرژى جنبشی را صرف شارژ کردن باترى می‌کند.

انتشار: 8 فروردین 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 18

به "به چه خودرویی، خودروی هیبریدی می گویند" امتیاز دهید

4 کاربر به "به چه خودرویی، خودروی هیبریدی می گویند" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به چه خودرویی، خودروی هیبریدی می گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید