طرز تهیه قورمه سبزی یک غذای اصیل ایرانی

به گزارش مجله پریها، قورمه سبزی یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است و کمتر کسی را می‌توانید بیابید که به آن علاقه‌ای نداشته باشد. با پریها همراه شوید تا با طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه و لذیذ آشنا شوید.

طرز تهیه قورمه سبزی یک غذای اصیل ایرانی

مواد لازم برای تهیه خورش قورمه سبزی

نکته: این مواد لیست شده برای 6 تا 8 نفر تنظیم شده‌اند.

  • سبزی خرد شده خورش که شامل تره، جعفری و کمی شنبلیله است.
  • یک کیلو مغز ران بدون استخوان و یا ماهیچه
  • نیم کیلو لوبیا قرمز
  • لیمو عمانی به صورت درسته
  • پیاز 2 عدد به اندازه  متوسط
  • روغن 250 گرم 

طرز تهیه خورش قورمه سبزی

اول از همه به یاد داشته باشید که اگر قصد پخت این غذای خوشمزه را دارید از روز قبل باید لوبیا را خیس کنید. سبزی را خوب شسته و پس از خشک نمودن آن در سبد با سبزی خردکن آن را خوب ریز بنمایید و به این نکته نیز توجه نمایید که مقدار زیاد شنبلیله باعث تلخی خورش شما خواهد شد.

بعد از خرد شدن سبزی آن را در روغن سرخ نمایید، ابته این کار را با احتیاط انجام دهید تا خواص سبزی از بین نرود و خورش قورمه سبزی زیاد تیره نشود.

پیاز را خرد و یا رنده کنید و سپس آن را در روغن تفت دهید و به روی آن زردچوبه تا رنگ آن نارنجی شود، بعد کمی نمک و گوشتها را اضافه کنید و اجازه بدهید گوشت آب بیاندازد. سپس سبزی را نیز اضافه کنید.

حالا نوبت به ریختن لوبیا قرمز است که آن را نیز به مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط را هم بزنید و آب داغ بر روی آن بریزید. تا زمانی که خورش جا نیافتاده است از ریختن آب به آن خودداری کنید. اول شعله گاز را زیاد کرده تا خورش تقریبا بپزد و بعد که آب کمتر شد شعله را کم کرده طوری که روغن خورش روی سطح خورش جمع شود و سپس به آن اگر لازم بود آب بریزید (بعد از جا افتادن خورش).

خورش را چشیده نمک و فلفل آن را کنترل کرده و لیمو عمانی را به صورت سوراخ شده به داخل خورش بریزید. حالا قورمه سبزی شما آماده است.

ارزش غذایی قورمه سبزی

لیمو عمانی که به صورت خشک شده به عنوان طعم دهنده خورش قورمه سبزی، از آن استفاده می‌شود، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. لیمو عمانی محصول استان فارس است. برای این که متوجه شوید که یک لیمو عمانی تازه است باید به رنگ آن توجه نمایید، چون اگر به رنگ خردلی باشد، تازه و بسیار ترش است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین C بوده و یک کاهنده فشار خون و یا حتی چربی خون است. ما خوردن دم کرده لیمو عمانی را با ترکیب گل گاوزبان، برای کسانیکه فشار خون بالایی دارند پیشنهاد می‌‌کنیم. کسانی هم که فشار خون نرمالی دارند می‌توانند از این دم کرده با ترکیب عسل و یا نبات بنوشند. در هنگام افزودن آن به خورش قرمه سبزی بهتر است تخم‌های آن را دربیاورید تا از تلخ شدن خورشتان جلوگیری نمایید. اگر هم آن را به صورت درسته در غذا انداخته‌اید، بعد از پخت آن را نخورده چون لیمو چربی‌های خورش را به خود جذب کرده است.

مصرف لوبیا چشم بلبلی در خورش قرمه سبزی

لوبیا چشم بلبلی، منیزیم و کلسیم دارد و در گروه حبوبات که منابعی برای پروتئین گیاهی هستند، یکی از بهترین‌ها است. لوبیا چشم بلبلی باید در برنامه غذایی کسانی که گوشت کمی می‌خورند، باشد. این ماده مغذی منبع عالی و ارزانی برای منیزیم، آهن، کلسیم و فولات بوده و مصرف آن می‌تواند از احتمال بروز بیماری‌های قلبی و شدت کم خونی بکاهد. مطالعات متعدد نشان داده کسانی که بدن آنها با کمبود منیزیم مواجه است، عضلاتشان به طور متناوب دچار گرفتگی می‌شود و احتمال افزایش چربی خون در آنها بالا می‌رود، بی اشتها و تحریک پذیر هستند و کمبود کلسیم در آنها به وفور قابل مشاهده است. پس خوردن لوبیای چشم بلبلی می تواند نیاز روزانه منیزیم بدن را تامین کند. عادت به خوردن لوبیا برای کسانی که لبنیات کمی مصرف می‌کنند، می تواند تا حدودی نیاز به کلسیم را در آنها رفع نماید.

نکات مهم در طرز تهیه خورش قورمه سبزی

  • اگر فشار خون بالایی دارید بهتر است از مقدار نمک خورش کم نمایید و آن را با آب لیمو و یا لیمو عمانی طعم دار کنید.
  • اگر زیاد نفخ می‌کنید، برای تهیه خورش قورمه سبزی از لوبیای چشم بلبلی استفاده نمایید، زیرا در مقایسه با بقیه نفخ کمتری دارد. برای این دسته افراد لوبیا تا 2 روز باید خیس بخورد. برای جلوگیری از نفخ نیز می‌توانید از زنجبیل نیز در غذاهای خود استفاده نمایید.
  • برنج این خورش خوشمزه ایرانی بهتر است از نوع کته ای باشد. همراه کردن این غذای اصیل ایرانی نیز با ماست کم چرب و یا یک بشقاب سالاد سبزیجات ارزش غذایی آن را چندین برابر می‌کند. داشتن آب هویج در کنار سفره‌ای که غذای آن قرمه سبزی است باعث جذب آهن موجود در این خورش خواهد شد.
  • گوشت گوساله و گوسفند، معمولا گزینه‌های برای نوع گوشت در این خورش هستند. به شما توصیه می‌کنیم از گوشت گوساله به خاطر این که چربی کمتری نسبت به گوشت گوسفندی دارد استفاده نمایید. گوشت گوساله منبع عالی آهن، روی و سلنیوم است. 

میزان کالری قورمه سبزی، 400 کیلوکالری انرژی است و چون با برنج صرف می‌گردد، 200 کیلوکالری به انرژی آن می‌افزاید.

انتشار: 18 فروردین 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 32

به "طرز تهیه قورمه سبزی یک غذای اصیل ایرانی" امتیاز دهید

4 کاربر به "طرز تهیه قورمه سبزی یک غذای اصیل ایرانی" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قورمه سبزی یک غذای اصیل ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید