با تاریخچه کشور تایلند آشنا شوید

به گزارش مجله پریها، کشور تایلند تاریخ پرفراز و نشیبی داشته و پر از جاذبه تاریخی است که در طول عمر خود مشاهده نکرده‌اید. بنابراین به علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم یکبار هم که شده به کشور تایلند سفر کنند.

با تاریخچه کشور تایلند آشنا شوید

تاریخ  تایلند به دوران نوسنگی بازگشته و سلسله‌های مختلفی در آن حکوت کرده‌اند. تایلند با اتحاد میان سه امپراطوری Lan Na Sukhothai و Phayao در قرن 13 تاسیس گردید. امپراطوری Ayutthaya در قرن 14 تاسیس شد و در سال 1569 توسط برمه نابود گردید و دوباره در سال 1760 ظهور کرد و در سال 1767 از بین رفت.

سلسله Chakri در سال 1782 تاسیس گردید، زمانی که Phraya Chakri به عنوان شاه رامای اول بر تخت پادشاهی نشست. این امپراطوری پایتخت کشور را به بانکوک منتقل کرد.

پادشاه فعلی BhumibolAdulyadej رامای نهم، طولانی ترین پادشاه حکومت تایلند بوده و در سال 1946 به حکومت رسید. پادشاه Mongkut، رامای چهارم در قرن 19 روابط تجاری و سیاسی را با اروپا توسعه داد. او اصلاحات آموزشی هم انجام داد و یک سیستم آموزشی اروپایی توسعه داد. پسر او شاه Chulalongkorn، رامای پنجم روابط جهانی را با کشور گسترش داد. او خاندان سلطنتی را تحت عنوان راما متحد نمود و اولین پادشاه این سلسه را رامای اول نامید.

در دوره سلطنت پادشاه Prajadhipok تایلند از یک حکومت سلطنتی مطلق به یک سلطنت مشروطه مبدل گردید و بعد از یک کودتای موفق در سال 1932 محقق شد. در سال 1939نام کشور به طور رسمی از سیام به تایلند به معنای سرزمین آزاد تغییر نام پیدا کرد. معنای این نام باعث غرور و افتخار مردم تایلند بود چرا که تایلند تنها کشور جنوب شرقی آسیا بود که هیچ گاه مستعمره هیچ کشوری نبوده.

در جنگ جهانی دوم نیروی نظامی تایلند با ژاپن متحد گردید و در ساخت خط راه آهن Burma-Siam مشارکت نمود. حکومت تایلند در طول جنگ ویتنام به نیروهای ایالات متحده اجازه داد تا از خاک تایلند استفاده نمایند.

بعد از اعتراض ها و تظاهرات دموکراسی کم کم در تایلند شروع شد تا بعد از یک ربع قرن حکومت نیروهای نظامی در تایلند در سال 1973 بعد از شورش‌های دانشجویی در بانکوک یک دولت غیر نظامی روی کار آمد. اما بعد از سه سال دوباره نظامیان قدرت را به دست گرفتند.

در 26 دسامبر سال 2004 یک سونامی در تایلند باعث تخریب بخش بزرگی از زیر ساخت های توریستی تایلند شد. سواحل غربی و مناطق توریستی اطراف پوکت بیشترین آسیب را متوجه شدند. هتل‌های زیادی خراب شدن و صنعت توریسم کشور تایلند به خطر افتاد.

YingluckShinawatra اولین نخست وزیر زن کشور تایلند بود که بعد از انتخابات 2011 به قدرت رسید. او رهبر حزب پوپولیست Pheu بود که در سال 2008 جایگزین حزب مردمی شد.

منبع

انتشار: 20 شهریور 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 106

به "با تاریخچه کشور تایلند آشنا شوید" امتیاز دهید

2 کاربر به "با تاریخچه کشور تایلند آشنا شوید" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تاریخچه کشور تایلند آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید