Command Prompt و دستورات ساده و ابتدایی آن

به گزارش مجله پریها، command line interfaces، ابزاری برای دستور دادن به کامپیوتر بدون استفاده از کلیک است. این ابزار در سیستم عامل ویندوز، Command Prompt نام دارد.

Command Prompt و دستورات ساده و ابتدایی آن

گیک‌ها و یا حرفه‌ای‌ها به Command Prompt علاقه خاصی دارند، چون می‌توانند دستورات حرفه‌ای را با آن انجام دهند. البته Command Prompt، تنها برای حرفه‌ای ها نبوده، چون آنها همیشه به این صورت نبوده‌اند!

command line interfaces در هر سیستم عاملی با اینکه تقریبا کار یکسانی انجام می‌دهند، نام متفاوتی دارند، به طور مثال در سیستم عامل ویندوز Command Prompt، لینوکس Bash و در مک نیز Terminal نام دارد. در این آموزش قصد آموزش دستورات پیشرفته را نداریم و به شما تغییر directory، ایجاد فولدر جدید، نمایش فایل‌های فولدر و تغییر نام folder را آموزش خواهیم داد.

توجه: دستورات Command Prompt نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیستند. 

با command چگونه بین فولدرها جابجا شویم

دستور CD که مخفف Change Directory است می‌تواند به شما کمک کند وارد درایور دیگری بشوید. به طور مثال از درایو C وارد درایو D شوید. اگر درایوهای سیستم را به مانند یک درخت فرض کنیم، با تایپ دستور CD به بالاترین نقطه درخت می‌رسیم. برای این کار Command Prompt را باز کرده و دستور CD را تایپ کنید و سپس دکمه اینتر را فشار بدهید، تا به بالاترین نقطه فایل‌ها در کامپیوتر خود (درایوری که سیستم عامل در آن نصب شده است) برسید.

دایرکتوری اصلی کامپیوتر شما

 حالا که به بالاترین نقطه درخت رسیده‌ایم می‌توانیم با اجرای دستور CD Folder به هر فایلی که در این درایو قرار دارد، دست یابیم. به طور مثال اگر بخواهیم وارد فولدر windows و بعد از آن وارد فولدر system32 شویم، باید دستور cd windowssystem32 را اجرا کنیم.

وارد شدن به فولدر system32

حال اگر در مسیر وارد شده بخواهیم به فولدر قبلی یا به اصطلاح subfolder برگردیم، باید دستور ..CD را اجرا کنیم، که در این مثال به از فولدر system32 به فولدر windows برخواهیم گشت.

رسیدن به فولدر  windows

رسیدن به یک درایور خاص در Command Prompt

همانطور که قبلا هم گفتیم بعد از بازکردن Command Prompt، با اجرای دستور cd می‌توانیم به دایرکتوری اصلی سیستم خود می‌رسم، بنابراین می‌توانیم با اجرای دستور (تایپ کردن دستور و بعد از آن فشردن کلید اینتر) :D وارد درایو D شویم.

رفتن به درایو D

حال فرض کنید قرار است از درایو D وارد یک فولدری مانند windows در درایو C شویم. برای اینکه از یک فولدر در یک درایو به فولدر دیگری در درایو دیگر برویم، باید علاوه بر دستور CD از دستور d هم استفاده کنیم. برای این مثال دستور به صورت cd /d C:Windows خواهد بود.

جابجایی از یک درایو به یک درایو دیگر

نمایش محتوای یک فولدر با Command Prompt

در هر مسیر و یا فایلی که در Command Prompt به آن رسیده‌اید، می‌توانید با اجرای دستور DIR، لیست محتویات آن مسیر را مشاهده نمایید. به طور مثال فرض کنید از فولدر windows درایو C، وارد فولدر Digital-Citizen در درایو D شده‌اید و قصد دارید لیست محتویات فولدر Digital-Citizen را مشاهده کنید، با اجرای دستور dir می‌توانید از محتویات این فولدر با خبر شوید.

مشاهده محتویات یک فولدر

ایجاد یک فولدر جدید از طریق با Command Prompt

در هر مسیری که هستید با اجرای دستور MKDIR که مخفف Make Directory است، می‌توانید فولدر مورد نظر خود را بسازید به طور مثال خواهید در درایو D خود فولدری با نام pariha بسازید، باید دستور MKDIR pariha را اجرا کنید.

ساخت فولدری به نام پریها در درایو D

 تغییر نام فولدر با Command Prompt

ابتدا طبق مثال‌های بالا وارد درایو مورد نظر خود شده و با دستور REN که مخفف rename است، نام فولدر خود را تغییر دهید. دستور دقیق این فرایند به صورت ren Folder NewFolderName است. در مثال زیر، نام فولدر Digital-Citizen-Tests را به Digital-Citizen-Final-Tests تغییر داده‌ایم.

تغییر نام فولدر

انتشار: 10 اردیبهشت 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 49

به "Command Prompt و دستورات ساده و ابتدایی آن" امتیاز دهید

26 کاربر به "Command Prompt و دستورات ساده و ابتدایی آن" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Command Prompt و دستورات ساده و ابتدایی آن"

4 دیدگاه

سید مهدی 12 آبان 1398

سلام وقت بخیر
یه فولدر هست مثلا به نام new1
میخوام در یک فایل .bat این فولدر رو تغییر نام بدم به new2. با این کد ren C:new1 new2 در فایل .bat این کار رو انجام میدم
اما اگر پوشه هیدن سیستمی (مخفی سیستمی) باشه دیگه این کد نمیتونه فولدر رو تغییر نام بده. میشه لطف کنید راهنماییم کنید که چه کدی رو باید بذارم برای فایل های هیدن سیستمی؟
ممنون

پاسخ به سید مهدی

متین 23 خرداد 1399

سلام خوب عزیز باید اون فایل رو با دستور attrib -h این حالت مخفی این بیاری و بعد تغییرات رو اعمال بکنی

پاسخ به متین

Mina 10 مهر 1398

سلام وقت بخیر.سوالی داشتم ،من وقتی میخوام CDرو تایپ کنم بجاش علامت هایی تایپ میشه نه حروف... باید چکارکنم؟

پاسخ به Mina

متین 23 خرداد 1399

نباید دستورات رو فارسی وارد بکنید

پاسخ به متین
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید